Gå til innhold

Valdres-saken og eventuell tvang

Anbefalte innlegg

Det blir kritisert at den 13-årige jenta i Valdres sultet ihjel, men nå har Aftenbladet en stor sak på at tvang er ulovlig på personer under 15-16 år. (Jente i Stavanger ble innelåst, og sykehuset må beklage). 

Er det noen som kan forklare hva som burde blitt gjort for den 13-årige jenta som døde i hytta i Valdres?

Nå virker det på de seneste artiklene som om 13-åringen kan ha blitt plassert av mora i en adskilt del av hytta, uten mat og varme. 

Da tar saken en ny vending i forhold til det avisleserne har trodd tidligere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir kritisert at den 13-årige jenta i Valdres sultet ihjel, men nå har Aftenbladet en stor sak på at tvang er ulovlig på personer under 15-16 år. (Jente i Stavanger ble innelåst, og sykehuset må beklage). 

Er det noen som kan forklare hva som burde blitt gjort for den 13-årige jenta som døde i hytta i Valdres?

Nå virker det på de seneste artiklene som om 13-åringen kan ha blitt plassert av mora i en adskilt del av hytta, uten mat og varme. 

Da tar saken en ny vending i forhold til det avisleserne har trodd tidligere. 

Det er ikke korrekt at tvang er ulovlig. Det er klare regler rundt dette.

Hvis situasjonen er meget alvorlig og det er snakk om liv og død, så skal helsepersonell gi helsehelp, selv om pasienten ikke kan samtykke eller motsetter seg hjelp.

Les mer om det her: https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Tvang/

Valdres-saken er et klart eksempel på at mor gjorde mye for at dattera ikke skulle få helsehjelp, selv da hun ba om det selv.

De psykiatriske sakkyndige mener at mora har personlighetsforstyrrelser, noe som ikke overrasker meg når jeg leser om hennes oppførsel.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Går vel en grense ett sted for hva man skal utsette en mor for også siden det er vel ganske klart at hun tar dette særs tungt, såpass at det virker å grense opp imot uforsvarlig å piske henne inn og ut av retten slik ståe er nå. Her må man kunne være litt mer tålmodig og ta tiden til hjelp med terapi og en medie-pause før man fortsetter. Alt tyder tross alt på at dette ikke var med overlegg og at vi har med en familietragedie å gjøre. Er redd det brått kommer en tragedie til her om man ikke viser litt sympati og medfølelse i denne prosessen.

Lenke til kommentar

De har vært tålmodige, saken har vært utsatt mange ganger. Men moren er særdeles vanskelig å ha med å gjøre. Hun er ikke utilregnelig og må stå til ansvar for hennes egne handlinger.

Forundrer meg ikke om mora var med å bidra til datterens spisevegring. Det er ingen tvil om at det er snakk om en tragedie, men basert på bevisene så er ikke mora uten skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har vært tålmodige, saken har vært utsatt mange ganger. Men moren er særdeles vanskelig å ha med å gjøre. Hun er ikke utilregnelig og må stå til ansvar for hennes egne handlinger.

Forundrer meg ikke om mora var med å bidra til datterens spisevegring. Det er ingen tvil om at det er snakk om en tragedie, men basert på bevisene så er ikke mora uten skyld.

Ikke tilregnelig men må stå til ansvar? Hmmmm.

Uansett så skulle det vel ikke forundre meg om mora har en diagnose som kan ha innvirkning på rettsprosessen, mye tyder vel på at ikke alt er som det skal der og ettersom man er uskyldig inntil det motsatte er bevist så syntes jeg man får vise litt medmenneskelighet i en så tøff sak.

Lenke til kommentar

Uansett så skulle det vel ikke forundre meg om mora har en diagnose som kan ha innvirkning på rettsprosessen, mye tyder vel på at ikke alt er som det skal der og ettersom man er uskyldig inntil det motsatte er bevist så syntes jeg man får vise litt medmenneskelighet i en så tøff sak.

Les din egen utheving. Moren er ikke utilregnelig. Derfor må hun stå til ansvar for sine handlinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les din egen utheving. Moren er ikke utilregnelig. Derfor må hun stå til ansvar for sine handlinger.

Ahhh, ja det gav mer mening :) Selv syntes jeg ikke det virker som at denne kvinnen står fjelstøtt psykisk akkurat, ei heller virker hun tilregnelig på noen måte. Men det er selvfølgelig noe profesjonelle må få avgjøre.

Lenke til kommentar

Ahhh, ja det gav mer mening :) Selv syntes jeg ikke det virker som at denne kvinnen står fjelstøtt psykisk akkurat, ei heller virker hun tilregnelig på noen måte. Men det er selvfølgelig noe profesjonelle må få avgjøre.

Hun har allerede gjennomgått to rettspsykiatriske vurderinger. Hun er funnet både strafferettslig tilregnelig og i stand til å møte i retten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De har vært tålmodige, saken har vært utsatt mange ganger. Men moren er særdeles vanskelig å ha med å gjøre. Hun er ikke utilregnelig og må stå til ansvar for hennes egne handlinger.

Ikke utilregnelig= tilregnelig. Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete.

Hennes oppførsel kan forklares av hennes personlighetsforstyrrelse, som jeg tipper er dramatiserende (histrionisk) personlighetsforstyrrelse. Det er ikke noe som gjør henne utilregnelig.

Vil bare understreke at det(hennes diagnose) er ren spekulasjon fra min side, basert på uttalelser fra sakkyndige og aktoratet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

De psykiatriske sakkyndige mener at mora har personlighetsforstyrrelser, noe som ikke overrasker meg når jeg leser om hennes oppførsel.

Valdres-saken er et klart eksempel på at mor gjorde mye for at dattera ikke skulle få helsehjelp, selv da hun ba om det selv.

Hvem ba om det selv? Dattera eller moren?

Er det moren så kan det høres ut som munchauchen by proxy.

Som sagt tidligere, sliter med å finne en oversiktelig artikkel. Noen som vil hjelpe meg litt? Eller må jeg bruke 30 min på prøve å pusle sammen bitene fra forskjellige artikler? :(

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, sliter med å finne en oversiktelig artikkel. Noen som vil hjelpe meg litt? Eller må jeg bruke 30 min på prøve å pusle sammen bitene fra forskjellige artikler? :(

Jeg klarer heller ikke å finne en oversiktelig artikkel, så du må nok pusle sammen selv. VG-TV har en kort oppsummering https://www.vgtv.no/video/154385/dette-er-valdres-saken-enkelt-forklart

Edit:

Her har NRK en oversikt over alle artiklene de har skrevet https://www.nrk.no/norge/13-aring-funnet-dod-i-valdres-1.12731735

Det blir en del lesing, men hvis du trykker "vis mer" så kan du i hvert fall følge sakens utvikling i rett rekkefølge (du må starte på bunnen).

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem ba om det selv? Dattera eller moren?

Er det moren så kan det høres ut som munchauchen by proxy.

Det kom frem i rettsaken at dattera hadde bedt om helsehjelp. Jeg klarer ikke på stående fot å finne artikkelen/e som nevner det. Det er så utrolig mange av dem etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hun har allerede gjennomgått to rettspsykiatriske vurderinger. Hun er funnet både strafferettslig tilregnelig og i stand til å møte i retten.

Men når det viser seg at hun ikke er i stand til det allikevel og retten ikke får prosedert, da er ikke den vurderingen mye verdt vel? Det viser seg jo i praksis at de har tatt feil og da må man tenke nytt og ikke klamre seg i fast i en feilslåtte diagnosering. Det hjelper ingen.

Lenke til kommentar

Men når det viser seg at hun ikke er i stand til det allikevel og retten ikke får prosedert, da er ikke den vurderingen mye verdt vel? Det viser seg jo i praksis at de har tatt feil og da må man tenke nytt og ikke klamre seg i fast i en feilslåtte diagnosering. Det hjelper ingen.

Nå er det fysisk sykdom som har stoppet saken. Det er ikke del av de rettspsykiatriske vurderingene. 

En kan jo bare undre over hvorfor moren ikke klarer å holde blodsukkeret under kontroll. De fleste diabetikere klarer seg godt på egenhånd. Det er også relativt enkelt for en diabetiker å gjøre seg selv syk, uten at jeg skal påstå at det er det hun gjør.

Uansett, moren har rett til å forklare seg, ingen plikt. Rettsaken kan gå uten morens deltagelse, dersom visse vilkår er oppfylt (at saken kan opplyses godt nok på bakgrunn av forklaringer i avhør og andre bevis).

Lenke til kommentar

Kan du legge ved en oversiktlig artikkelen som forteller hva som faktisk har skjedd? Har ikke TV og leser ikke norske aviser, så når jeg googler finner jeg bare biter av info i en drøss av artikler. 

Vet ikke sikkert hva som har skjedd, men det kommer flere og flere artikler om hva mora skal ha forsøkt å dekke over.

Her er artikkelen om at de tror jenta bodde for seg selv, uten mat og varme. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J13X44/valdres-saken-kripos-mener-mye-tyder-paa-at-mor-og-datter-ikke-sov-i-samme-hytte

Etterpå har det kommet en artikkel om at mora skal ha sendt meldinger til og fra mobiltelefonene etter jentas død, for å late som hun advarte jenta mot å sulte seg. 

I forhold til straff, har mora lidd en del allerede. Hun har fått navnet offentliggjort i noen medier, og har vel sittet lenge i varetekt. Men det ser ut til at det blir mer fengsel til slutt. Alltid fristende å dømme saker ut fra media. 

Lenke til kommentar

Det er ikke korrekt at tvang er ulovlig. Det er klare regler rundt dette.

Hvis situasjonen er meget alvorlig og det er snakk om liv og død, så skal helsepersonell gi helsehelp, selv om pasienten ikke kan samtykke eller motsetter seg hjelp.

Trodde også det. Leste om en som ble funnet i USA med en tatovering på overkroppen, der det stod; "Ikke gjenoppliv!" (på engelsk). Etter litt fram og tilbake lot helsepersonellet ham dø. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/tatovering-skapte-etisk-dilemma-pa-amerikansk-sykehus---valgte-a-la-pasient-do/68941839

I Norge har kanskje Jehovas Vitner adgang til å nekte blodoverføringer.

Lenke til kommentar

Velferdsstaten burde vel ha hjulpet ... er det ikke slikt den er skapt for å forhindre at skjer ... barn sulter ihjel i Norge.

Hva skal de gjøre? Tvinge jenta til å spise så du kan hyle om hvordan de misbruker tvang?

Lenke til kommentar

Velferdsstaten burde vel ha hjulpet ... er det ikke slikt den er skapt for å forhindre at skjer ... barn sulter ihjel i Norge.

Hva skal de gjøre? Tvinge jenta til å spise så du kan hyle om hvordan de misbruker tvang?

Tviler på at det er min skyld at de ikke gjorde jobben sin.

Akkurat hva de burde gjort er det vel alle disse "ekspertene" som velferdstaten hevder å ha ansatte som burde avklare. Tross alt det hevdes flittig vekk at disse vet bedre enn oss andre.

Så forklar hvordan velferdsstaten lar barn dø av sult i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...