Gå til innhold

Faktura sendt i januar, tjenesten levert i desember 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Vi har sendt fakturaer i januar 2018 men tjenesten ble levert i 2017. Jeg har gjort avsetning i regnskapet:

 

1530/3090 31-12-2017

3090/1530 2018

 

Jeg lurer på  om denne inntekten skal skattes av i 2017?

 

Dersom du har en inntekt som er "opptjent" før nyttår, men fakturerer først etter årsskiftet, hører inntekten hjemme før årsskiftet. Derfor må inntekten flyttes slik den havner i riktig år, altså "periodiseres". 

Det samme gjelder dersom du fakturerer på forskudd, eller har kostnader hvor du betaler på forskudd eller etterskudd. I disse tilfellene kommer altså selve betalingen på ett tidspunkt, men den regnskapsmessige inntekt/kostnad er på et annet.

 
Dermed skal det også komme til beskatning i 2017. 

 

Er ikke proff, søk gjerne andre råd også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Vi har sendt fakturaer i januar 2018 men tjenesten ble levert i 2017. Jeg har gjort avsetning i regnskapet:

 

1530/3090 31-12-2017

3090/1530 2018

 

Jeg lurer på  om denne inntekten skal skattes av i 2017?

 

Dersom du har en inntekt som er "opptjent" før nyttår, men fakturerer først etter årsskiftet, hører inntekten hjemme før årsskiftet. Derfor må inntekten flyttes slik den havner i riktig år, altså "periodiseres". 

Det samme gjelder dersom du fakturerer på forskudd, eller har kostnader hvor du betaler på forskudd eller etterskudd. I disse tilfellene kommer altså selve betalingen på ett tidspunkt, men den regnskapsmessige inntekt/kostnad er på et annet.

 
Dermed skal det også komme til beskatning i 2017. 

 

Er ikke proff, søk gjerne andre råd også. 

 

Takk for hjelpen. Det høres riktig ut men kanskje det finnes noen som kan bekrefte det? :) Jeg vil være 100% sikker før jeg sender årsoppgjør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...