Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal sette opp nettverk mellom to hus

Anbefalte innlegg

Jeg og en annen tenkte å sette opp et nettverk mellom oss. Vi tenkte først å prøve trådløst, men p.g.a sterk bebyggelse og masse trær osv. fungerte ikke det så bra.

Derfor prøver vi nok en gang, men god gammeldags tp kabel. Avstand er på ca. 200 meter, og jeg er klar over at 100mbits via kat5 er maks 100m. Men vil vi forsatt få kontakt når vi overskrider denne grensen med 100m? Isåfall hvor mye tap får vi?

Takk på forhånd...

Endret av DevianX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klar over at en tp kabel ikke tåler allverden, men den skal jo gjennom to vinduer. Det er alt, men får vi kontakt er det vel ikke noe problem. Vi får selvsagt redusert hastighet, men mer enn kanskje 10mbits mellom oss? Men jeg tester dette ut idag, og kommer med en tilbakemelding seinere i kveld..

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg sendte faktisk akkurat en mail til Komplett ang. det samme. Han sa det ikke var mulig med over 100m TP, men med forsterkning er det jo helt sikkert mulig.

Det var virkelig flott at jeg fant denne posten akkurat i dag, og jeg håper virkelig du forteller hvordan det går.

Det vi eventuelt skal gjøre er å dra kabelen i strømmastene. Får ikke håpe everktet finner ut av det. Er jo i tilfelle ikke så vanskelig å finne synderne! :) Hihihi

God Helg!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-35580

Hei,

Kan dere ikke kjøpe en repeater og bygge et "fuglehus" eller lignende, legge noe "isolasjon" inni det, og visp så tåler den kulde og dere mister ikke litt av forbinnelsen?

Hehe, jeg og naboen har gjort det der et par ganger..:)

Mvh

Vegard Østrem

Lenke til kommentar
Hei,

Kan dere ikke kjøpe en repeater og bygge et "fuglehus" eller lignende, legge noe "isolasjon" inni det, og visp så tåler den kulde og dere mister ikke litt av forbinnelsen?

Hehe, jeg og naboen har gjort det der et par ganger..:)

Mvh

Vegard Østrem

Jo, det er en mulighet, men en kar som hadde postet i det forrige inlegget som gjaldt det samme hevdet følgende

"En TP kabel har en offisiell grense på 175 meter, så hvis du skal ha 250-300 meter lang TP, må du nok invistere i en såkalt repeater halvveis på kabelen deres... hva prisen på en sånn sak er vil jeg tro er til å dra vekk det hvite i øya!"

DRA VEKK DET HVITE I ØYA! HAHAHAHA :D

Jeg gidder ikke bruke så mye på utstyr. Da kan jeg jo likesågodt kjøpe meg ei SDSL linje ellernoe :)

Lenke til kommentar
hvorfor ikke bare kjøpe CAT5e kabel? De har en maks lenge på 350m, burde vel holde. Koster vel ikke mer enn 400-500,- for 300m trommel på komplett. :yes:

Håper det hjelper.

skal du holde kabelen innenfor cat5e-standarden, ma lengden være under 100meter...

Lenke til kommentar

Dra tp 160 meter er ikkje problem! det har eg og naboen testa.

Gjikk fint på 100 mbit så lenge han hadde kvalitets nettverkskort (ikkje billig realtek, men god 100 mbit 3com)

No har vi satt opp repeater midt i, fordi kabelen blei skada i uværet...

Deler av kabelen er 3-4 år gammal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...