Gå til innhold

Slik ser Porsche for seg sin helelektriske framtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse "jeg har større tiss enn deg"-greiene er sikkert vanlig skittkasting mellom konkurrenter i bilbransjen, men gud bedre så uvesentlig i det store bildet.

 

Hvem i all verden trenger maks ludicrous-aksellerasjon flere ganger på rad i reell bruk?

Profesjonelle motorsportsjåfører på bane kanskje, men null praktisk verdi selv for en potensiell bilkjøper i premiumklassen.

Lenke til kommentar

Hvem i all verden trenger maks ludicrous-aksellerasjon flere ganger på rad i reell bruk?

Profesjonelle motorsportsjåfører på bane kanskje, men null praktisk verdi selv for en potensiell bilkjøper i premiumklassen.

Vel alle egentlig, for kjøring er en dynamisk greie. Det er svinger, trafikk, kryss og andre hindringer som gjør at vi stadig må av og på gass i større eller mindre grad. Ja noen ganger må en sågar på med bremser. Og da er det kun ludicrus akselerasjon til opp til max lovlig hastighet som gjelder. Og som du skjønner så vil en jo trenge aksen ufattelig ofte.

 

Her til lands så skal det ikke rare fartsoverskridelsen til før en endre opp med ubetinget fengselsdom. I praksis så er fartsressursene på alle dagens biler langt større enn hva vi kan bruke den til på norske veier, selv de minst 1liters motorene har fartsoverskudd. Akselerasjon derimot, det kan vi bruke om og om igjen mens vi fryder oss over følelsen av å være på tivoli.

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvem i all verden trenger maks ludicrous-aksellerasjon flere ganger på rad i reell bruk?

Profesjonelle motorsportsjåfører på bane kanskje, men null praktisk verdi selv for en potensiell bilkjøper i premiumklassen.

Vel alle egentlig, for kjøring er en dynamisk greie. Det er svinger, trafikk, kryss og andre hindringer som gjør at vi stadig må av og på gass i større eller mindre grad. Ja noen ganger må en sågar på med bremser. Og da er det kun ludicrus akselerasjon til opp til max lovlig hastighet som gjelder. Og som du skjønner så vil en jo trenge aksen ufattelig ofte.

 

Her til lands så skal det ikke rare fartsoverskridelsen til før en endre opp med ubetinget fengselsdom. I praksis så er fartsressursene på alle dagens biler langt større enn hva vi kan bruke den til på norske veier, selv de minst 1liters motorene har fartsoverskudd. Akselerasjon derimot, det kan vi bruke om og om igjen mens vi fryder oss over følelsen av å være på tivoli.

Fortsatt uenig i at en slik ekstrem akselerasjon er nødvendig. Selv i min helt alminnelige Leaf (som med elmotor tross alt har brukbar aks. de første meterne til å være en latterlig uinspirerende og "kjedelig" bil), fremkaller maks akselerasjon stort raseri og redsel hos medlåntaker og barn). Helt alminnelig elbil-akselerasjon vil være mer enn bra nok for svært mange. Ser at enkelte premium-kunder sikkert ikke er enige i det, men jeg er uenig i at det er nødvendig av sikkerhetsmessige eller andre praktiske grunner. Litt gøy er det jo når man er alene i bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Hvem i all verden trenger maks ludicrous-aksellerasjon flere ganger på rad i reell bruk?

Profesjonelle motorsportsjåfører på bane kanskje, men null praktisk verdi selv for en potensiell bilkjøper i premiumklassen.

Vel alle egentlig, for kjøring er en dynamisk greie. Det er svinger, trafikk, kryss og andre hindringer som gjør at vi stadig må av og på gass i større eller mindre grad. Ja noen ganger må en sågar på med bremser. Og da er det kun ludicrus akselerasjon til opp til max lovlig hastighet som gjelder. Og som du skjønner så vil en jo trenge aksen ufattelig ofte.

 

Her til lands så skal det ikke rare fartsoverskridelsen til før en endre opp med ubetinget fengselsdom. I praksis så er fartsressursene på alle dagens biler langt større enn hva vi kan bruke den til på norske veier, selv de minst 1liters motorene har fartsoverskudd. Akselerasjon derimot, det kan vi bruke om og om igjen mens vi fryder oss over følelsen av å være på tivoli.

Fortsatt uenig i at en slik ekstrem akselerasjon er nødvendig. Selv i min helt alminnelige Leaf (som med elmotor tross alt har brukbar aks. de første meterne til å være en latterlig uinspirerende og "kjedelig" bil), fremkaller maks akselerasjon stort raseri og redsel hos medlåntaker og barn). Helt alminnelig elbil-akselerasjon vil være mer enn bra nok for svært mange. Ser at enkelte premium-kunder sikkert ikke er enige i det, men jeg er uenig i at det er nødvendig av sikkerhetsmessige eller andre praktiske grunner. Litt gøy er det jo når man er alene i bilen.

 

 

Helt greit å være uenig. Men det er vansklig å argumentere for at man ikke trenger akselerasjon. For akselerasjon kan også være trafikksikkerhet. At en kan unngå situasjoner som ellers ville ført til ulykker. At kona ikke liker at du drar på ut av kryss ol er ikke et argument, du må bare trene henne bedre. Eller at barna blir skremt. Barn de venner seg til det aller meste, og de vil nok fort lære å elske aksen om det ikke sitter en hysterisk dame i co-pilot setet som pga sutring og klaging får barna til å tro at akselerasjon er det samme som hurtig død og alt ond i verden. 

 

Poenget mitt var mest å understreke at reelle behov har egentlig svært lite å si for en svært stor del av bilkjøperne. Svært mange ville om de tok en grundig analyse basert på faktisk bruksmønster og helt uten følelser av siste 3-5 års bilhold og bilbruk finne ut at de vil klare seg helt fint med feks en Renault Twizy. Men som vi vet basert på salgstall er det likevel en svært liten gruppe som kjøper Twizy. Noen som kunne kjørt Twizy kjører kanskje SUV, sportsbil, Tesla eller 8 seters Viano. Selv om barna har flyttet ut, hytta er solgt og de sjeldent kjører lengre enn 4-5 km til og fra jobb. Bil handles for veldig mange først og fremst på følelser og begjær. Vi unner oss noe. En liten premie i hverdagen. Og likevel kan vi "rasjonalisere" kjøpet med at det er bilen "vi trenger". 

 

Høy fart kan føre til fengselsopphold selv om en aldri har vært innblandet i ulykke. Rask akselerasjon derimot bringer frem smilet på vei til nok en kjedelig kundemøte, turen opp til svigermor for å måke innkjørsel, eller andre hverdagslige gjøremål. Å kjenne på godfølelsen, få smile litt mer, eller bare glemme hverdagens mas for en stakket stund har stor verdi i min verden. Og jeg er så enkel at virkelig kjapp akselerasjon gir meg alle disse gode følelsene og et stort smil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stilig bil. skikkelig fitte magnet .Artikkelen sier rekkevidde på 1000km. Tesla har rekkevidde på 450km ved 80kWh batteripakke. Spørsmålet blir på Porche. Størrelse på batteripakken i kWh. Ladetid i timer, Ampere på ladestrøm og reell rekkevidde i kilometer . Må man ha dedikert hurtiglader eller kan man bruke eksiternde system .

Lenke til kommentar

Leser at bilen går på 800V og kan lade fullt batteri på 15 minutter !

La oss si batteripakka er på 150kWh, Teslas største batteripakke er på 100kWh, kanskje denne har opptil 200kWh, siden rekkevidden er over dobbelt av Tesla ?

I (Ampere) DC = P ( watt ) / U Volt = 15E4 A / 800V = 187 Ampere på ladekablen i en time . På 15 minutter som er 1/4 klokketime .

187A / (1/4) = 748 Ampere i kabelen på de 15 minuttene denne tar lading ! Da gjelder det å dimensjonere fett, for her kan det bli varmgang !

Lenke til kommentar

187A / (1/4) = 748 Ampere i kabelen på de 15 minuttene denne tar lading ! Da gjelder det å dimensjonere fett, for her kan det bli varmgang !

Man bruker væskekjøling av kabelen. Da kan man dra MYE mer strøm i samme tverrsnitt. Det er helt greit å lede bort 5-10kW oppvarming i kabelen med et ganske lite tverrsnitt vannrør som går sammen med kabelen.

 

Eks. Hvis vi vil lede bort 10kW og vil ha maks 20K økning i temperatur i kjølemediet (antatt at det er hovedsaklig vann) får vi at vi må dra gjennom 10000W/(4186 J/lK * 20K)=0.12 l/s eller 7 liter i minuttet. Det krever ikke så allverden mye diameter på røret.

 

10kW varmetap ved 800A tilsier 0.016ohm som for en 3m kabel faktisk ikke er mer enn 4mm^2 kabeltverrsnitt. Så her kan man nok fint dra på litt mer tverrsnitt og fortsatt ha en lett og håndterlig kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor skal man lade den?

 

En ionity stasjon ville være helt ok:

4727625.jpg

 

Men en Ultra-E eller MEGA-E stasjon kan også brukes til hurtiglading, tror ikke lading skal bli ett problem. 

 

Heldigvis tar alle tradisjonelle bilprodusenter å se fordelen av å bruke standardkontakter de er blitt enige om, i motsetning til noen nyere bilprodusenter.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

 

Hvor skal man lade den?

 

En ionity stasjon ville være helt ok:

4727625.jpg

 

Men en Ultra-E eller MEGA-E stasjon kan også brukes til hurtiglading, tror ikke lading skal bli ett problem. 

 

Heldigvis tar alle tradisjonelle bilprodusenter å se fordelen av å bruke standardkontakter de er blitt enige om, i motsetning til noen nyere bilprodusenter.

 

 

Dette var jo ganske god dekning, bortsett fra at Troms og Finnmark, Nord-Sverige+  og hele Finland er glemt. Også Russland og endel av statene og områdene nedover mot Tyrkia er helt ute. Får håpe disse vil følges opp videre, men ser at det selvsagt kan by på noen problemer. da strøm kan være problematisk og ustabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...