Gå til innhold

Nå har Audi vist frem den nye el-SUV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

• Men kan 5km/t krypkjøring nå slås helt av? (Slutt emulere fossilbil med automatgir!)

 

• Vil motorstyringa nå i det minste hindre bilen fra å rulle bakover? (Uten bruk av parkeringsbrems! Til nød ABS pumpa.) Helst ikke rulle noen vei med mindre gasspedalen er aktivert. Tilstand køkjøring… Ja, er villig til å ofre strøm på dette. (Hadde motorene vært en variant av variabel reluktans som på TM3, så hadde dette ikke kostet strøm. Vel, lite strøm.) Slik rullestopp må dog kunne slås av, slik at jeg fortsatt kan 'vugge' meg ut av snøhaugen jeg kjørte meg fast i.

 

• Er den Adaptive fartsholderen nå programmert stadig mer aggressiv dess lavere hastiget? I kø skal bilen krampaktig holde (mindre som) en billengde til bilen foran, slik at ikke "de andre" Audi-sjøførene greier smette inn foran i zikk-zakk mønster. På landevei kan derimot den avstanden få slingre med flere trailerlengder. Fartsholderen får heller ikke gasse på unødig i sving. Det er heller ikke lov å innhente bilen foran i så høy relativ hastighet at bremsene må aktiveres. Med mindre jeg kjører i kø, da. 

 

• Radaren må gjerne få et litt større sysnfelt vertikalt. Det kan være temmelig langt inn til bakakselen på lastebilen foran, og jeg trenger ikke da få det overhengende lasteplanet inn frontruta. Radaren må også gjerne være styrbar – mekanisk eller fortrinnsvis phased-array – slik at den kan følge rattposisjon og med det se bilen foran til høyre eller venstre. Det blir bare ikke plutselig fri bane midt i en rundkjøring…

 

• Driver jeg spinner meg ut av en breisladd, så er ikke det riktig tidspunkt for bilen til å lyse opp instrumentpanelet som et juletre med ønske om å diskutere kjørestilen min. Antiskrens og antispinn skal gjøre jobben og ellers holde kjeft. I verste fall tenne en liten gul lampe. Under ingen omstendighet sette av en alarmbjelle – jeg er opptatt! 

 

• Har bilen først varselet om at spyleveskedunken er tom, så holder det med den ene gangen. Jeg trenger ikke gjentatte påminnelser, igjen i form av et fullt opplyst juletre i instrumentpanelet. Er spylerdunken nå tilbake til fem liter pluss, eller i det minste mer som en fireliters kanne? I det hele er alarmbjeller en uting for alt mer trivielt som at en motor detter av. Men også sistnevnte merker jeg fint uten hjelp fra bilen. 

 

• Bilen trenger i hvert fall ikke plinge for å minne meg på om at veien kan være glatt hver…bidige…kjøretur…hele…vinteren…igjennom. Det er faktisk ganske åpenbart fra snøskavlene. 

 

• Kan bilen nå huske innstillingen av ma. ønsket nivå regenerering over omstart? Eller kan regenereringen nå konfigureres til å ly gasspedalen slik som på BMW i3? Der erindringen lenkes til RFID på den enkelte nøkkel?

 

• Kan forvarmingstemperatur nå velges fritt? Samt hvor lenge (issmelting?) La meg også få bruke varmetrådene foran og bak under automatisk forvarming, gjerne automatisk tatt i bruk ved lav nok utetemperatur.

 

• Står bilen plugget i ladestolpe, skal det være mitt og bare mitt valg å bruke all tilgjengelig ladestrøm (og mer til) på for- eller vedlikeholdsvarming av kupen, heller som å lade batteriet. Ikke en slik hustrig høstvind ut av varmeapparatet. ( Må dere, så kan dere i verste fall få lov til å bytte farve på ladelampen i instrumentpanelet fra grønn, via gul og ned til rød når jeg virkelig tar i på oppvarmingen. Eller gjøre noe så fornuftig som å skrive ut eksplisitt hva ladestolpen leverer og dertil netto ladeeffekt inn på batteriet. Det samme vil jeg gjerne vite når jeg står på DC hurtiglader.)

 

• Sørg for at hurtiglading kommer raskere opp på full pupp! Jeg betaler full pris for den tiden bilen og lader kaster bort på å forhandle seg i mellom samt smake på batteriets tilstand. Og verre skal den regninga bli på 150kW. Det kan virkelig ikke være nødvendig å bruke to-tre-fire minutt på den saken, for deretter bare øke på gradvis. 

 

• Kan bilen nå settes til å vedlikeholde angitt kupetemperatur i et antall timer også etter at bilen er parkert (bikkjer?) Pluss SMS varsel om dette ikke lykkes…

 

• Varme i rattet?

 

• Varmematte under pedalene, så jeg lettere kan slå av den langt mer strømkrevende kupevarmen?

 

• Kan varmeapparatet nå (enkelt) slås av uavhengig av kupevifte og motoreffekt (ECO+?)

 

 

 

Osv. Med referanse til alt som er feilaktig implementert i Firmwaren på e-Golf.

 

 

 

PLUSS:

 

Kan underholdningssystemet nå koble seg opp med nettradio direkte, over den innebygde LTE modulen? (DAB…) Innebygget VLC player? Sikkerhetsrisiko galore. 

 

• Kan kameraet i frontruta for fjernlys- og viskerautomatikk, selvstyring osv. nå samtidig lagre videostrømmen til SD minnekort?

 

Prototypen synes da visserligen ha mistet endel centimeter fra bakdørene til hekken, relativt konseptet? I tillegg til at den er hevet? Dette er stikk motsatt av hva jeg ønsker meg. Gi meg 600 liter varerom som på konseptet! Og et tak langt nok til en fullengde skiboks.

 

Har Audi klart å ødelegge bilens proposjoner nå i innspurten, bare for å tekkes amerikanerne? Skulderlinja er i alle fall blitt vulgær høy. På den annen side er der nå blitt noen centimeter (for mye!) fra hjulbuen opp til panseret. Og bakluka er hengslet så langt inn at den vil kollidere med skiboksen. Sukk.

 

a182006_full.jpg?quality=82&strip=all&w=

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, man må forte seg nå å levere. Fallet i nybilsalg i Norge år kan vel forklares noe med at folk flest sitter på gjerdet å venter på en elbil som dekker folk flest sitt behov. Fall i nysalg og manglende levering på forventning er "dødens dal". Spennende å se i Europa med dieselforbud. Hybrider skyter i været. Hvordan vil elbilsalget øke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<...Klipp...> 

Prototypen synes da visserligen ha mistet endel centimeter fra bakdørene til hekken, relativt konseptet? I tillegg til at den er hevet? Dette er stikk motsatt av hva jeg ønsker meg. Gi meg 600 liter varerom som på konseptet! Og et tak langt nok til en fullstørrelse skiboks.

 

Har Audi klart å ødelegge bilens proposjoner nå i innspurten, bare for å tekkes amerikanerne? Skulderlinja er i alle fall blitt vulgær høy. På den annen side er der nå blitt noen centimeter (for mye!) fra hjulbuen opp til panseret. Og bakluka er hengslet så langt inn at den vil kollidere med skiboksen. Sukk.

 

a182006_full.jpg?quality=82&strip=all&w=

Ja, dette stusset jeg på også?

Hekken ser merkbart mindre ut nå enn tidligere. Er stygt redd for at dette diskvalifiserer den som arvtager for min SUV.

(Det var faktisk dette jeg var redd for, og som er grunnen til at jeg ikke har lagt inn reservasjon... Samme grunn til at jeg er skeptisk til Mercedes EQC. Dette blir nok også en medium-SUV, slik at det fortsatt kun er Tesla X som er en stor nok bil... :( )

 

Her er et bilde av tidligere konsept:

content_paragraph_3.img.image.jpeg

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, dette stusset jeg på også? Hekken ser merkbart mindre ut nå enn tidligere. Er stygt redd for at dette diskvalifiserer den som arvtager for min SUV.

Redd du har rett. Muligens tid for å hente hjem depositumet mitt.

 

Den elektriske familiebilen skal visst fortsatt ikke få lov til å eksistere. 

 

Eller kanskje den kamuflasjen bare er mer effektiv som hva man tror.

 

Vi får se når resultatet og tekniske data faktisk foreligger:

 

a182035_large.jpg?quality=82&strip=all&w

 

Det blir uansett for dumt om Porsche ender opp med et karosseri nærmere stasjonsvognen jeg med flere nordmenn etterspør, som hva Audi gjør selv (basert på hva jeg antar er nøyaktig samme bunnplaten.

 

04-porsche-mission-e-cross-turismo-genev

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, dette stusset jeg på også? Hekken ser merkbart mindre ut nå enn tidligere. Er stygt redd for at dette diskvalifiserer den som arvtager for min SUV.

Redd du har rett. Muligens tid for å hente hjem depositumet mitt.

 

Den elektriske familiebilen skal visst fortsatt ikke få lov til å eksistere. 

 

Eller kanskje den kamuflasjen bare er mer effektiv som hva man tror.

 

Vi får se når resultatet og tekniske data faktisk foreligger:

 

a182035_large.jpg?quality=82&strip=all&w

 

Det blir uansett for dumt om Porsche ender opp med et karosseri nærmere stasjonsvognen jeg med flere nordmenn etterspør, som hva Audi gjør selv (basert på hva jeg antar er nøyaktig samme bunnplaten.

 

04-porsche-mission-e-cross-turismo-genev

Om proposjonene er korrekt, så har nok denne blitt kortere og høyere enn prototypen. Og den Porschen ser, foreløpig, mer ut som konseptutgaven av e-tron.

 

"Kamuflasjen" er dårlig egnet til å skjule så mye, spesielt den nye. Dette er reklame, du skal se at det er ny og spennende bil, og reportere skal få bilder og skrive masse artikler om bilen.

 

Legg forøvrig merke til, om du ikke har sett det allerede, at den nye kamuflasjen skriver "e-tron", slik at du bør være temmelig blind for ikke å se hva dette er.

 

Tror nok Audi (VAG) fremdeles er for redd til å slippe en perfekt elbil, da den vil kanibalisere mange av dems egne fossilversjoner.

Lenke til kommentar

Tror nok Audi (VAG) fremdeles er for redd til å slippe en perfekt elbil, da den vil kannibalisere mange av dems egne fossilversjoner.

 

Stygt redd dere har rett begge to, og det med en argumentasjon jeg har benyttet meg av selv gjentatte ganger tidligere.

 

Fortsettelsen på kannibaliseringasargumentet går forøvrig som følger – skulle elbilmodellen vise seg bli for populær, så vil de måtte produsere den i hopetall. Alt for mange. Med tap per bil. Den slags reserverer fabrikanten sine premiumkunder. Altså rene direktørsleder. Noe e-Tron Quattro nå ser ut til å ha blitt.

 

Nuvel, har Audi klart eliminere varerommet på e-Tron Quattro i sin SUV iver, så kan de dra dit pepperen gror. For det blir da omtrent derifra jeg kjøper bil neste gang.

 

Skal ikke ha slik høy veltepetter, som dertil krever aktiv fjæring for å kompensere for den utpregede inverterte pendelbevegelsen høyt der oppe, der sjåfør og passasjerer risikerer pådra seg hjernerystelse eller i det minste sjøsyke.

 

Jeg mener, varemerket Audi er, om ikke uløselig, så sterk knyttet til deres Avant serie stasjonsvogner. Så hva gikk egentlig galt her? ( Svar: Avant selges ikke i USA. Kjære Trump, start nå den handelskrigen slik at våre egne bilfabrikanter igjen kan begynne bygge biler for hjemmemarkedet. Men da forsvinner vel elbilen helt… )

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror nok Audi (VAG) fremdeles er for redd til å slippe en perfekt elbil, da den vil kannibalisere mange av dems egne fossilversjoner.

 

Stygt redd dere har rett begge to, og det med en argumentasjon jeg har benyttet meg av selv gjentatte ganger tidligere.

 

Fortsettelsen på kannibaliseringasargumentet går forøvrig som følger – skulle elbilmodellen vise seg bli for populær, så vil de måtte produsere den i hopetall. Alt for mange. Med tap per bil. Den slags reserverer fabrikanten sine premiumkunder. Altså rene direktørsleder. Noe e-Tron Quattro nå ser ut til å ha blitt.

 

Nuvel, har Audi klart eliminere varerommet på e-Tron Quattro i sin SUV iver, så kan de dra dit pepperen gror. For det blir da omtrent derifra jeg kjøper bil neste gang.

 

Skal ikke ha slik høy veltepetter, som dertil krever aktiv fjæring for å kompensere for den utpregede inverterte pendelbevegelsen høyt der oppe, der sjåfør og passasjerer risikerer pådra seg hjernerystelse eller i det minste sjøsyke.

 

Jeg mener, varemerket Audi er, om ikke uløselig, så sterk knyttet til deres Avant serie stasjonsvogner. Så hva gikk egentlig galt her? ( Svar: Avant selges ikke i USA. Kjære Trump, start nå den handelskrigen slik at våre egne bilfabrikanter igjen kan begynne bygge biler for hjemmemarkedet. Men da forsvinner vel elbilen helt… )

 

 

Bare gjør oppmerksom på at de fleste elbiler har batteriet i bunn, og da er tyngdepunktet dertil mye lavere, så veltepetter blir det likevel ikke ut av en slik bil. Dog, du merker likevel forskjell i sving når en bil er 3-500 kg mer enn tilsvarende bil med fossilmotor, men definitivt ikke veltepetter-tendenser. Der vil den være mye mere stabil. Men det er mer potensiale for å dra deg utover i yttersving pga vekten, om farten er høy nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal ikke ha slik høy veltepetter, som dertil krever aktiv fjæring for å kompensere for den utpregede inverterte pendelbevegelsen høyt der oppe, der sjåfør og passasjerer risikerer pådra seg hjernerystelse eller i det minste sjøsyke.

 

Bare gjør oppmerksom på at de fleste elbiler har batteriet i bunn, og da er tyngdepunktet dertil mye lavere, så veltepetter blir det likevel ikke ut av en slik bil. Dog, du merker likevel forskjell i sving når en bil er 3-500 kg mer enn tilsvarende bil med fossilmotor, men definitivt ikke veltepetter-tendenser. Der vil den være mye mere stabil. Men det er mer potensiale for å dra deg utover i yttersving pga vekten, om farten er høy nok.

 

Nå har jeg elbil, så alt det der vet jeg. Det, men også at argumentet brukes for langt mer som det er verd – vekt er og blir en uting. 

 

Nei, jeg snakker ren geometri, ikke engang fysikk. Selv om Newtons lover blir neste punkt på agendaen.

 

Om hodet plasseres en meter høyere opp som normalt, så vil en plutselig kompresjon av fjæringen på høyre hjulpar – eller bare endret kurvature i veibanen – resultere i en dobbelt så lang translasjon av hodet sideveis over sektorbuen hodet må følge i to meters høyde, som hva var tilfelle nede på en meter (2πR.) Dreiepunktet blir i dette tilfellet om venstre hjulpar. Dernest kan vi dra frem Newtons andre lov. Det er en grunn til at sjøsyke søker seg mot lavere dekk på skip, selv om man aldri kan unnslippe helt. Med mindre skipet er utstyrt med nettopp aktiv stabilisering.

 

Dette har dog ikke så fryktelig mye med Audi e-Tron Quattro sin plutselige mangel på bagasjeplass å gjøre, så jeg tror vi stopper der. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kan den programmeres til å IKKE starte vindusviskerne før jeg gir beskjed om det? Sånn i tilfelle ruta er full av snø og/eller viskerne sitter fast i is. 

Lenke til kommentar

Ser jo at dette endte med en elektrisk Q5 når man sammenligner C-stolpen og overhenget bak.

 

Svindel da conceptet ser ut til å ende opp som en Q6/Q8 modell. Mange med lange neser og skjegg i postkasser på reservasjonslistene her.

Lenke til kommentar

Å være elbilkunde og familiemann har vært og er fortsatt valget mellom Tesla og postkasser fulle av skjegg. Velger du Tesla så er det i stedet skjegget som blir full av postkasser. 

 

Men her ligger det da visserligen en sak for TU redaksjonen, mer spesifikt journalist Marius Valle? 

 

Potensielle skandaleoppslag i denne sak:

 

• Norske elbilkunder lurt trill rundt!

• California fikk viljen sin, Nordmenn står igjen med lua i hånda!

• Møllergruppen feiler Norge! (i sin kommunikasjon med fabrikken.)

 

Osv. i klassiske fete krigstyper. 

 

Alternativt er det mulig å nøye seg med å høflig spørre Møller/Audi hvor mange liter bagasjeplass som faktisk er igjen på prototypen. Mindre givende, men det gjør nytten.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...