lada1 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) "Gullalderen" i Norge er over. Unge risikerer å slite med å oppnå sosial sikkerhet. Da ender de opp med å sette livet på vent og stifer ikke familie. Dette gjelder spesielt den norske delen av de unge. Jeg mener at jeg har gjort gode nok observasjoner som sier at når (ihvertfall etnisk norsk) ungdom får etablert seg tilstrekkelig forutsigbart økonomisk, så stifter de familie. Helst ikke før. Det er kanskje lite å hente med mer forskning på dette området. Konklusjonen er klar. Hva sier så de "venstrevridde" og "høyrevridde" om dette? Vil de bare ha mer av gammel medisin? Prøve hardere med gamle metoder? Forsøke på å skape "flere arbeidsplasser" som likevel ikke gir *nok* sosial sikkerhet for ungdommen? Prøve mer på umulig økonomisk utjevning - som vi likevel ikke får innen 100 år? Lette på skatte-trykket for de rike - et tiltake med marginal virkning for de fleste? Snakke hardere? :-) Edit (link): https://www.aftenposten.no/norge/i/BJvJJG/SSB-Rekordlav-fruktbarhet-i-Norge Endret 6. mars 2018 av lada1 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvor mange barn man har har en direkte sammenheng med IQ og utdannelse, så alt som trengs å gjøres er å gjøre befolkningen dummere er det ikke? Hva med å innføre tvangsavlsprogrammer av norske? Det burde få opp tallene! 4 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 6. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2018 Hvor mange barn man har har en direkte sammenheng med IQ og utdannelse, så alt som trengs å gjøres er å gjøre befolkningen dummere er det ikke? Hæ ? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 For lav fruktbarhet i Norge - hva gjør man med det? Knulle mer? 4 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg mener at jeg har gjort gode nok observasjoner som sier at når (ihvertfall etnisk norsk) ungdom får etablert seg tilstrekkelig forutsigbart økonomisk, så stifter de familie. Er dette negativt i dine øyne? Du snakker om ungdom, tror vi alle er interessert i din aldersdefinisjon av ungdom.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 "Gullalderen" i Norge er over. Er den det? Hvilken statistikk kan jeg henvende meg til for å få det inntrykket? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) For en kjempeenkel problemstilling! Lager vi ikke nok folk selv, så får vi ta inn folk fra andre land. Det er mange som har lyst til å komme. Tviler på at underbefolkning blir noe problem i Norge. "Vi" har et behov (arbeidskraft), og "de" har et behov (arbeid). Et enkelt regnestykke som alle parter er tjent med. Endret 6. mars 2018 av Skurupu 3 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Sliter litt med å forstå tanken her, for ordbruken er ikke spesielt nøyaktig. "Ungdommen" er hvilken aldersgruppe? Generelt har vel folk en forståelse på at den strekker seg fra kanskje 13 til 20? "Sosial sikkerhet" ivaretas i denne aldersgruppen av studieinstitusjoner (skole, høyskole, universitet, lærlingsbedrifter og lånekassen). At "ungdommen" velger å ikke få barn i denne aldersgruppen syns jeg er helt kurant, for det setter studieforløp litt på hold, som ikke er helt optimalt verken på det personlige plan eller for samfunnet for øvrig. Økonomisk sett er det tullete, for man får ikke fødselspermisjon med lønn heller, men avskåret med usle 60'000 eller noe sånt i engangsstønad. Har man fast jobb får man ihvertfall en årslønn som kompensasjon. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Unge risikerer å slite med å oppnå sosial sikkerhet. Da ender de opp med å sette livet på vent og stifer ikke familie. Dette gjelder spesielt den norske delen av de unge. [...] Hva sier så de "venstrevridde" og "høyrevridde" om dette? Vil de bare ha mer av gammel medisin? Prøve hardere med gamle metoder? Hvordan mener du man skulle kunne regulere seg til høyere barneproduksjon? Fler og fler ønsker å bo alene, med eller uten fast kjæreste. Vil du tvinge folk til å bo sammen? Vet ikke helt hva du mener med "sosial sikkerhet", men ser man på andelen samlivsbrudd, føles det mer sikkert (eller stabilt om du vil) å bo alene. Det kan være tøft økonomisk, da du trenger noe tilsvarende 2 normalt gode inntekter for å få kjøpe en grei bolig, men du verden så mye drama man slipper å forholde seg til. Men selvfølgelig, hadde politikkerne fjernet reglerne for barnebidrag osv, så har nok flere av oss vært villige til å lage børn Endret 6. mars 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvem har bestemt at vi har for lav fruktbarhet i Norge? 5 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 For en kjempeenkel problemstilling! Lager vi ikke nok folk selv, så får vi ta inn folk fra andre land. Det er mange som har lyst til å komme. Tviler på at underbefolkning blir noe problem i Norge. "Vi" har et behov (arbeidskraft), og "de" har et behov (arbeid). Et enkelt regnestykke som alle parter er tjent med. Hvilke land tenker du da? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Alle som vil. Veldig mange (flertallet?) av "de som vil" vil være en byrde og sånn sett ikke kompensere for de lave fødselstallene men forsterke den negative effekten. Jeg tror vi skal se oss om etter bedre løsninger. 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Veldig mange (flertallet?) av "de som vil" vil være en byrde og sånn sett ikke kompensere for de lave fødselstallene men forsterke den negative effekten. Kun om man nekter å la dem arbeide slik som idag. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Veldig mange (flertallet?) av "de som vil" vil være en byrde og sånn sett ikke kompensere for de lave fødselstallene men forsterke den negative effekten. Kun om man nekter å la dem arbeide slik som idag. Kilde? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 For å opprettholde folketallet må hvert par (evt. single dame) få mer enn to barn. Vi kan jo prøve tvangsekteskap kombinert med totalforbud mot prevensjon, sånn i første omgang. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 ; Kilde?Jeg trodde det var velkjent at politikerne nekter disse i å jobbe inntil deres søknader om oppholdstillatelse er ferdigbehandlet, noe som tar år med dette fantastiske byråkratiet som nordmenn betaler dyre dommer for. https://www.dagbladet.no/kultur/fraroslashves-retten-til-arbeid/60153849 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 For å opprettholde folketallet må hvert par (evt. single dame) få mer enn to barn. Vi kan jo prøve tvangsekteskap kombinert med totalforbud mot prevensjon, sånn i første omgang.Voldtekt (tvangsavlsprogrammer) ble foreslått litt lengre opp her. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 ; Kilde?Jeg trodde det var velkjent at politikerne nekter disse i å jobbe inntil deres søknader om oppholdstillatelse er ferdigbehandlet, noe som tar år med dette fantastiske byråkratiet som nordmenn betaler dyre dommer for. https://www.dagbladet.no/kultur/fraroslashves-retten-til-arbeid/60153849 Kilde på at innvandring fra mange ikkevestlige land er ulønnsomt fordi de som kommer ikke får jobbe. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Alle som vil.Veldig mange (flertallet?) av "de som vil" vil være en byrde og sånn sett ikke kompensere for de lave fødselstallene men forsterke den negative effekten. Jeg tror vi skal se oss om etter bedre løsninger. Kilde? Selv finner jeg veldig sprikende resultater på undersøkelsene jeg har sett. Da SSB publiserte sine tall rundt innvandring i 2013 ble de undersøkt av blandt annet Hegnar.no og Utrop.no. Hegnar fant at hver innvandrer koster Norge 4,1 million kroner, mens Utrop fant at Norge tjente 2 millioner kroner per innvandrer. Det kommer ann på hvordan man regner. Utrop kom frem til sine tall ved å blandt annet trekke fra kostnaden det er for landet når en nordmann vokser opp. Utgifter vi ikke har når vi importerer folk som ikke trenger 18 år med oppvekst for å være klare for arbeidslivet. Basert på dette mener jeg Utrop kom nærmere svaret enn Hegnar. Hvorfor mener du det er motsatt? Endret 6. mars 2018 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå