H09I6AN Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hallaos! Dette er ikke det vanlige "kan jeg ta lappen i utlandet og bruke i Norge" spørsmålet, au contraire, så lurer jeg på hvordan det fungerer dersom jeg f.eks tar sertifikat på motorsykkel i Mexico, kan jeg da bruke det lovlig som sertifikat i f.eks Australia? Vet at det ikke funker dersom man skal bruke det i Norge, men i Norge kan jeg heller kjøre bil. Men når jeg er i utlandet, så ønsker jeg å kunne leie/kjøpe motorsykkel/scooter på over 50cc (rundt 110-150cc, ikke svære monstre) og kunne kjøre lovlig og at reiseforsikringen fra Norge fortsatt er gyldig om man skader seg bak styret når man oppholder seg i utlandet? Litt komplisert spørsmål kanskje, og det varierer kanskje hvilke land man kan lovlig kjøre i, men siden jeg kommer til å oppholde meg i disse landene midlertidig, så må det vel være mulig? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvorfor ikke ta det i Norge så er du sikret? Tror norske førerkort er gyldige i alle land, som førerkort, må ha pass i tillegg for ID Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Hvorfor ikke ta det i Norge så er du sikret? Tror norske førerkort er gyldige i alle land, som førerkort, må ha pass i tillegg for ID Man må i tillegg også ha internasjonalt førerkort i mange land, dette et tillegg til førerkortet som kjøpes hos eksempelvis KNA. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 If you are a visitor to Western Australia (WA), you may drive only those vehicles that you are authorised to drive on your overseas licence, for as long as it remains valid in the country of issue. If your overseas licence ceases to be valid, you must apply for a WA licence if you wish to continue driving (see procedure below). Visiting drivers include: Overseas Defence Force personnel and their families. People on business trips. People with working holiday visas. People working temporarily in WA. Students studying in WA. Tourists. If your overseas licence is not in English, you must carry an international driving permit or an approved English translation of your licence with you when you drive. For information on translation services please refer to our Other languages page. To be able to drive on WA roads with your overseas driver's licence (and international driving permit, if applicable), you must: Carry your licence (and international driving permit, if applicable) with you at all times while driving and show it to a police officer if asked to do so. Comply with any other conditions of your licence. Drive only those vehicles that you are authorised to drive. Hold a current licence that is not suspended or cancelled (you cannot drive on your overseas licence if you are disqualified from driving or your driving privileges are withdrawn). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Det er nok forskjellig fra land til land, Australia har 8 forskjellige av de jeg siterte fra over, ikke samme i alle stater/regioner Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 2. april 2018 Forfatter Del Skrevet 2. april 2018 Takk for svar. Ja tror det varierer mye fra land til land. Vet i alle fall at førerkort på mc ikke er gyldig for bruk i Vietnam på sykler med over 50ccm, der gjelder kun vietnamesisk førerkort som er tatt der borte. Så får vel bare ta lappen i Norge og ta det land for land hvor jeg reiser i verden og se hvor det kan brukes :-) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Ja, dette varierer frå land til land. For Norge sin del så akseptere vi alle førerkort frå EU/EØS-land heilt utan spørsmål, førarkort frå dei landa kan også fritt byttast til norske førarkort utan prøver dersom ein heller vil ha eit norsk førarkort fordi ein skal busette seg i Norge for ei periode. For alle førarkort frå land utanfor EU/EØS så er dei gyldige i tre månedar i Norge, dette betyr at alle turistar som har eit førarkort frå sitt heimland også kan kjøyre bil på f.eks. ferier til Norge. Om land som f.eks. Australia har liknande reglar kjenner eg ikkje til, men det er ein viss sannsynlegheit for at også land som Australia har eit unntak for turistar. Merk at vi i Norge og EU/EØS også har krav om at for å få ta førarkortet i det heile tatt så må du enten være folkeregistrert eller kunne dokumentere at du skal bu i landet i minst 185 dagar. Dersom andre land har tilsvarande reglar so er det heller ikkje gitt at du får ta førarkortet i det landet du ferierer i i det heile tatt. For å kunne gi eit ordentleg svar så må vi vite både kva land du vil ta førarkort, kva klasse det er snakk og, og kva land du vil bruke førarkortet etterpå. Deretter må ein sjekke opp dei nasjonale regelverka for kvart enkelt land, samt eventuelle avtalar som dei landa har med kvarandre angåande bruk av førarkort. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå