Gå til innhold

Kommunale avgifter.


Anbefalte innlegg

Fins det noe sted hvor man kan se hva man har betalt tidligere i kommunale avgifter, eit register eller noe i den duren?

 

Fått regning for første kvartal som er langt høyere enn hva det ble skrevet i Finn annonsen når eg kjøpte boligen, sammenlagt blir det faktisk nesten dobbelt så mye som det sto i annonsen. Må betale ein knapp hundrelapp mindre i k.a for leiligheten min, enn hva min venninne gjør for rekkehuset sitt.

Endret av imwithdog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk med kommunen. Grunnlaget for dei kommunale avgiftene du har fått rekning for står knytta opp mot eigendommen din. Kommunen kan også sjekke opp kva som tidlegare har vært betalt på din eigendom.

 

Eg kan i utgangspunktet tenke meg til to grunnar til at du har fått ei større rekning.

Dei fleste kommuner sesnder ut kommunale avgifter fire gongar i året, så ei feilkjelde kan være dersom selgaren av boligen har rekna om beløpet til pris per måned.

Det andre er dersom din kommune enten har innført eller auka eigendomsskatten i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kommunen kan ha økt prisen på både vann, kloakk og søppel.

 

Dere har glemt å lese av og fått avregnet forbruket ved overtagelse av leiligheten.

 

Forbruket er ofte stipulert frem til årsskiftet, så kommer selve avregningen for forrige års forbruk nå.

 

Forrige eier har brukt mye mindre vann enn deg/dere.

 

Leilighet og rekkehus kan ha forskjellig pris mtp. søppel, dog mest trolig i din favør. 

 

En hundrelapp tilsvarer kanskje 20 kubikk vann/kloakk i differanse pr. år - dette er innenfor normalen.

 

Du finner ofte priser på kommunens sider for både søppel, vann og kloakk, fastgebyrer, eiendomsskatt og feieravgift.

 

Meglere pleier å skrive at kommunale avgifter varierer med forbruk. Hva kommunale avgifter innbefatter kan variere fra megler til megler, og noen regner bare vann/kloakk og utelater både søppel og feieravgift. Eiendomsskatt er ikke en avgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...