Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD - fungerer medisinering, og forandrer det personligheten din?

Anbefalte innlegg

I godt voksen alder begynner det endelig gå opp for meg at jeg sansynligvis mange av mine problemer opp igjenom årene skyldes ADHD. Jeg er i kværna for utredning nå, og selv om jeg enda ikke har diagnosen, er den nok ganske sikker. Blir mest møtt med "jøss, rart det ikke har blitt plukket opp før".

Vel - til selve problemstillingen.

Det snakkes om å sette meg på Ritalin, og det frister jo veldig om det hjelper, samtidig som jeg er svært skeptisk til ting som roter mer med hue mitt.

Jeg leser at Ritalin gir stor bedring for mange, men hva gjør det med personligheten min?

Forandrer det meg, annet enn at jeg blir litt flinkere til å holde på oppmerksomhten, og ikke roter bort hele dagen uten å vite hva jeg har egentlig har drevet med?

Anonymous poster hash: 85073...495
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere venner med ADHD/ADD, samt at min ex-samboer og sønn har det. Nesten uten unntak har medisinering utført underverker for disse. Eneste unntaket er min ex som fikk store bivirkninger av medisinene og måtte slutte med det. Hun har faktisk klart seg bedre uten medisin enn med, men har også jobbet spesielt aktivt og målrettet for å klare å opprettholde et normalt liv på tross av store kognitive mangler i forhold til oss "normale".

Personligheten endres i den form av at man får bedre impulskontroll og uroen/drivet avtar. Dersom du har vært vant med å ha et overaktivt liv veldig lenge vil du nok kanskje føle at du utretter mindre og er noe mindre opplagt, men til gjengjeld vil du ikke surre deg bort like mye og ting du gjør blir noe mer målrettet. En ting du vil merke godt er at du vil bli i stand til å planlegge litt lenger enn nesetippen og overganger mellom ulike aktiviteter vil bli enklere og kreve mindre omstillingstid.

Man kan forøvrig ikke sammenligne effekten av ADHD medisin mellom personer med og uten ADHD siden effekten er helt forskjellig.

Anonymous poster hash: 1eb3c...1f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal være veldig forsiktig med å ta råd om medisinbruk på et forum. Kan selv si at jeg gikk på Ritalin hele barndommen og har hatt store vansker i voksen alder. Når det er sagt formes personligheten til en person i barndom og ungdomsårene og derfor kan atferdsendende medisin ha andre konsekvenser enn i voksen alder. Nesten all forskning på Ritalin er rettet imot barn. 

Om du søker "Ritalin i voksen alder" finner du en rekke artikler om dette hva du lurer på. men det blir tatt få beslutninger. Noen sier man får bedre dømmekraft. andre sier at det ikke kan konkluderes. 

Anonymous poster hash: c956c...8b6
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt. 

Og ja. Et forum som dette er ikke stedet for medisinske råd. Jeg vet det. Samtidig er folks egne oppfattelser av hva dette gjør med personligheten det jeg lurer på. Legenes virkelighetsbeskrivelse er stort sett bare utdrag av Felleskatalogen. 

Anonymous poster hash: 85073...495
Lenke til kommentar

Vær også obs på at det å finne riktig dosering kan være en langtekkelig prosess. Jeg vil våge å påstå at de aller fleste som skriker om at medisiner ikke funker på dem, fikk resept, henta ut pillene, gikk på dem i to uker og så aldri gikk til legen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...