Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpning av porter etc..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her, men jeg skal gå kjapt skildre problemet mitt og omgivelsene.

Jeg har Nextgentel adsl 850/384

Her i huset har vi to pcer. Den ene bruker jeg (10.0.0.4) og den andre min søster (10.0.0.5). For å komme inn i Telnet må man bruke min søster sin pc. Problemet mitt er at jeg må åpne disse portene: UDP 1716, 1717, 1718. 8777. 27900 og TCP 20045. Jeg har fått vite at for å åpne de, trenger man bare å åpne de i NAT. Men jeg har gjort det, men ingen reaksjon. Jeg bruker et program som heter Active ports og det viser at de portene ikke er åpne. Det er et spill jeg har såå lyst til å spille, men kan ikke. Når jeg prøver å logge meg inn, står det bare "Communication error...please try again". På spillets forum (www.americasarmy.com) sier de at port TCP 20045 som står for Godkjennings/logg inn serveren er blokkert av firewallen min, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har vært i samme situasjon og kan hjelpe meg? Jeg ville vært evig takknemlig for nå har jeg ikke spilt på nettet i 3 måneder..

Bare spør meg hvis dere trenger mer info for å hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Show/Change NAT Server List

+-Private Address--Public Address----Port------------+

+----------------------------------------------------+

Se| 10.0.0.4 0.0.0.0 1716 - 1718 |

| 10.0.0.4 0.0.0.0 8777 |

| 10.0.0.4 0.0.0.0 20045 |

Ad| 10.0.0.4 0.0.0.0 4321 |

| 10.0.0.4 0.0.0.0 27900 |

Sh| |

| |

De| |

| |

| |

| |

| |

| |

| |

| |

| |

+----------------------------------------------------+

Up/Down Arrow Keys to select, ESC to dismiss, Return/Enter to Edit.

Mistet forbindelsen til verten.

Sånn ser NAT server listen min ut no...ip adressen min er 10.0.0.4, men jeg gjør telnet greiene fra en annen maskin, 10.0.0.5...ser dere noen feil??

Endret av Erik1234
Lenke til kommentar

Hei, hei. Skal se om jeg ikke kan komme med noen tips/pointers her, og hvis jeg tråkker i salaten med noen uttalelser, for all del, rett på det.

Punkt 1; har netopia 4542 v.5.1.2 så noe skiller seg sikkert ut litt, men det er ikke bare NAT'en du må åpne. Etter at du har satt opp hvilke porter som er åpne på NAT, må du også godkjenne disse portene i det innebygde filteret i Netopia'en.

Tror det kalles IP FILTER SETS, er det på min ihvertfall. Du kan også deaktivere hele filteret hvis du føler deg sikker nok til det.

For min egen del så har jeg slettet hele filteret, OG åpnet ALLE porter, helt ifra 1-65535, så NAT er ikke lengre noe problem hos meg.

PS. Du blir mer sårbar etter det, men med en firewall og/eller antivirus burde det gå greit. Det har gått greit for min egen del foreløpig, og jeg har kjørt med alle åpne porter i ca 3 år nå.

Det med 10.0.0.4 kan også ha noe og si, det er mulig at den skal stå på 5 istedenfor 4 tilslutt, men er ikke helt sikker på om det er feilen her. Men kan ihvertfall si at om IP er feil der, så vil nok ikke portene fungere tilfredstillende.

Min stod på 10.0.0.2 , men ble flyttet til 10.0.0.3 etter litt rot fra min side, og det resulterte i at internett var der, men med noe feil. Kunne plutselig ikke hoste spill på nettet og slik, men etter at den ble tilbakesatt til 10.0.0.2 ble alt normalt igjen.

Punkt 2; Ring nextgentel og håp på snarlig svar, og se om du er så heldig og treffe på en som er kompetent nok til å kanskje løse problemet.

Punkt3; Huk tak i en venn/kompis som er datanerd :D og "tving" han/hun til å prøve og løse det.

Håper det hjalp litt på veien, men det er litt vanskelig å fixe det uten å fysisk se det selv. Beklager.

Tvi, tvi, og håper det løser seg, måneder uten online spilling er kjipt.

Lenke til kommentar
Det du mener meg å 'godkjenne' portene, det er ikke det samme som å åpne porter ved 'filter set' er det?

Jo, alle de portene som du åpner i NAT, må også åpnes i filter sets, hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg slette hele filteret selv for å slippe og gjøre det for enhver port som skulle åpnes.

Filteret er NGT egen "versjon" av en firewall, de må også godkjennes, eller deaktiveres/slettes.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? For på hjelperdeg.net står følgende:

"Et ganske standard filter i en Netopia-ruter levert fra NGT sperrer for: Portserien 1 - 1023 TCP/UDP, samt portene 2000, 6000 TCP. Still deg selv derfor følgende spørsmål: Er porten(e) du ønsker å åpne blant disse?

Er svaret JA, så må du åpne porten(e) i både Filteret og NAT(serverlisten), fortsett å lese nedover på siden.

Er svaret NEI, så holder det at porten(e) åpnes kun i NAT. Du kan dermed trygt gå rett til NAT-guiden."

Men å åpne de i filteret kan umulig skada, hva?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt, så vil ikke porten virke ordentlig, hvis en av de to er uåpnet. NAT åpnet uten ett filter som er åpent, virker ikke, og vica versa.

Filteret vil tulle med porten hvis den ikke er godkjent/forwardet av deg. Personlig så syntes jeg filteret var mer iveien, så jeg sletta hele greia. Og åpnet alle porter i NAT. De kan åpnes f.eks sånn: 1-1000, 1001-10000, 10001-20000, osv.

Hvis man føler seg sikker nok da, husk alt "tukling" på netopian er på eget ansvar. Dessverre, hadde vært bedre om NGT hadde gjort det litt enklere for den vanlige bruker. Selv slet jeg i 2 måneder med å få nok info til å tukle med NAT'en selv.

TVI TVI, og lykke til.

Lenke til kommentar

Kjempeblakk har vært så vennlig og sendt meg en mail og forklart meg en del.

Noe han skrev kan være problemet, tror jeg: "Du har ikke noen andre

ting på nettverket ditt som kan lage problemer, f.eks. trådløst utstyr?"

Når jeg tenker meg om så fra tiden før vi hadde NGT, telenor altså hadde vi en ruter, modell Zyxel. Så fikk vi NGT etter et år og Bravida kom og fikset på ting. Det de ikke gjor var å fjerne denne gamle ruteren (Zyxel) og lot den stå der. Den lyser grønt så den er på. Den er (zyxel ruter) koblet til på 3 av 4 LAN porter:

På den 1. porten drar ledningen fra porten og opp til andre etasje; (ruterne er i kjelleren, mens ISDN boksen oppe)

2. porten går også opp

3. Går merkelig nok (for meg) til det nye Netopia 3351 modemet "3-ethernet" kontakten.

Så jeg tror problemet ligger i den gamle Telenor ruteren som Bravida folkene har rigget opp alt mulig.. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...