Egil.B Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hvilke kjekke programmer bruker du i shell? Jeg bruker: irssi til irc links2 til surfing (når jeg må) talk til å snakke med xeon mplayer til å spille musikk alsamixer til å stille volum vim til editorneeds less til lesing ncftp til ftp mc til filbehandling er vel de jeg kommer på i farta. Hvilken andre er kjekke? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ser deg på irssi, mc, less, mplayer og links, og høyner med emacs -nw til editeringsbehov ssh/scp til ssh/scp-behov diverse kompilatorer til diverse kompileringsbehov nethack til alle mine spillebehov Linux-kjernen til alle mine OS-behov Og ellers standardverktøy som find, grep, ls osv. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 screen må være noe av det mest fiffige som er kommet for shellet de siste prene /me digger det iallfall. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Linux-kjernen til alle mine OS-behov Hvordan bruker man kernelen gjennom et shell? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 screen til å jobbe effektivt ./status for å skjekke batteristatus, oppetid, load osv (egetlaget script) Vel, de fleste er egentlig lik Egil sine.. Programmet jeg bruker desidert mest er "vim", etter kommer irssi. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hvordan bruker man kernelen gjennom et shell? Ta en titt på UserMode Linux, http://user-mode-linux.sf.net. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Fortune! Mest geniale tidsfordrivet noensinne. Og ikke glem hangman og nethack. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) sed, grep og find kombinert med ad hoc-skripting på kommandolinja i Bash er uunnværleg. rsync, som eg brukar altfor lite. Skulle gjerne lært meg å kjenna screen og. Sist eg prøvde, gav eg opp fordi eg ikkje lenger kunne bla bakover med Shift+Page Up som i ein vanleg xterm. (C-a Esc, fann eg ut no, men det er jo så tungvint...) Til dagleg skalbruk er Konsole med masse parallelle økter på verktøylinja heilt suverent. Endret 12. desember 2003 av Ganske Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 screen må være noe av det mest fiffige som er kommet for shellet de siste prene /me digger det iallfall. det stemmer! for ikke å snakke om wget og g++ Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 dd sync mount help man ps cut slocate cat ncftp Lenke til kommentar
sth Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 ps tcpdump man btdownloadheadless.py screen BitchX vi / vim ssh cat / grep /egrep / sed / find Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 rsync, som eg brukar altfor lite. hva er rsync, og hvordan brukes det? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 hva er rsync, og hvordan brukes det? Blir brukt til kopiering av filer. Heilt genialt ved t.d. sikkerheitskopi til ei anna maskin, for du kan få rsync til å kopiera berre det som har endra seg sidan sist. Det å lasta ned ein ISO med rsync, viss du har lasta ned ein eldre versjon av ISOen frå før, går ganske kjapt viss endringane er få. rsync kan og kopiera over ssh, slik at det erstattar scp. Ein enkel kommando for sikkerheitskopiering: rsync -avr katalog brukar@maskin:/katalog Lenke til kommentar
rwu Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) nmap ssh traceroute mount/umount edit: glemte mc - beste ftp klient/local file manager i console... veldig viktig Endret 12. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hmm, rsync høres nyttig ut. Jeg vurderer å sette opp et domene system i jula, med bare et problem... En av pc'ne er en laptop! Det å gjøre det vha. bash script virket vanskelig, men dette ser ikke så ille ut! Hva gjør man med passord ol? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 du bruker ssh keys Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 du bruker ssh keys Hvem? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 du bruker ssh keys Hvem? Den som vil kopiera med rsync utan passord, t.d. i eit skript. Dersom du ikkje har sett opp ein ssh-nøkkel, vil rsync spørja etter passord på same måten som scp. ...og så er det vel ein haug med andre måtar å gjera det på. Eg oppdagar noko nytt kvar gong eg les man-sida til rsync. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå