Gå til innhold

Den sluker 400 liter diesel i timen. Nå skal den gå på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som det blir nevnt her synes jeg det er mer spennende med ideen om hydrogendrift . Synes kjøretøydiskusjonen generelt er meget ensidig med at det er kun el-kjøretøy som gjelder. Hva med hydrogen. Null utslipp gjennom hele dagen og rimelig grei "refill-tid"

En liten digresjon... Så langt jeg har kunne lest meg til resirkuleres ikke Litium i el-bil batterier, kun aluminium, kobolt og andre lett utvinnelige metaller. Litium er kun renset gjennom elektrolyse som krever for mye engeri, og er derfor regnet som "waste". Blir kanskje en oppbrukt/manglende råvare med tid og stunder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende er det med hydrogen om tetninger ryker of hydrogen med 700 bars trykk strømmer ut inni en gruve eller andre steder. Omtrent like spennende som å ha 10 kg tnt bak støtfangeren på bilen din.

Høres ut som du har fått halve manuset til den neste James Bond-filmen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

400 liter pr time diesel får man 1600kwh av. Skulle man produsert hydrogen måtte man bruke 5500kw for å lage dette.

Hydrogen klarer ikke å konkurere mot en fossil motor når den har brukbar virkningsgrad.

 

 

/  Fordelene med hydrogen som energibærer er at hydrogen per masse har en energitetthet som er tre ganger så høy som tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel, og at det ikke fører til andre utslipp enn vanndamp når hydrogen og oksygen omdannes til elektrisitet i en brenselcelle.   /

https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

 

 

Hydrogen har 120,2 MJ/kg mens diesel har 42,6 MJ/kg og bensin har 43,8 MJ/kg

...Chevrolet Equinox 75 er en brenselcelle-bil med en ytelse på 93 kW eller omlag 125 hestekrefter. Bilen har en rekkevidde på 150 miles eller 241,5 km. Bilen har tre tanker som kan lagre til sammen 4,2 kg hydrogen komprimert hydrogen med 700 bar trykk. Dette gir 165,5 kWh for hele rekkevidden som igjen gir 0,685 kWh eller 2,47 MJ per km. Dette er under tiendedelen av forbruket ( av fossilt)   for bussene i CUTE-prosjektet pr km. Dette er imidlertid kun en omregning, ikke noe resultat fra test under forskjellige kjøreforhold. Omregnet i diesel-ekvivalenter bruker Chevrolet Equinox om lag 0,58 liter pr mil.

sip1.vestforsk.no/pdf/Felles/Hydrogen.pdf

 

 

 Batteri-el har de nok prøvd, men kanskje de burde prøve Hydrogen-el,  for å slippe skjøteledninger? 

Skjøteledninger på en slik anleggsplass virker litt tungvint og styrete.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Som det blir nevnt her synes jeg det er mer spennende med ideen om hydrogendrift . Synes kjøretøydiskusjonen generelt er meget ensidig med at det er kun el-kjøretøy som gjelder. Hva med hydrogen. Null utslipp gjennom hele dagen og rimelig grei "refill-tid"

En liten digresjon... Så langt jeg har kunne lest meg til resirkuleres ikke Litium i el-bil batterier, kun aluminium, kobolt og andre lett utvinnelige metaller. Litium er kun renset gjennom elektrolyse som krever for mye engeri, og er derfor regnet som "waste". Blir kanskje en oppbrukt/manglende råvare med tid og stunder?

Hydrogendrift er jo interessant for alle andre enn de som skal betale. Både elbiler og hydrogenbiler er dyrere enn fossilbiler, men der elbilen tjener seg inn igjen på lavt forbruk og lite vedlikehold så er hydrogenbilene dyrere i forbruk.

 

For store kjøretøy har det også vist seg kostbart, Ruter har hatt fem hydrogenbusser i flere år og ville skrote dem for de var for dyre. 39 millioner ekstra koster det å kjøre disse fem H2-bussene 3 år til, og da har de allerede bussene og hydrogenproduksjon. 

https://www.tu.no/artikler/bruker-39-millioner-kroner-slik-at-hydrogenbussene-kan-kjore-tre-ar-til/366419

 

Det er nesten samme beløp som de bruker på å få 6 nye elbusser med ladeinfrastruktur for 3 forskjellige ruter. Og disse har LAVERE driftsutgifter enn dieselbussene slik at de vil spare inn penger som kan brukes til å bytte ut flere dieselbusser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

400 liter pr time diesel får man 1600kwh av. Skulle man produsert hydrogen måtte man bruke 5500kw for å lage dette.

Hydrogen klarer ikke å konkurere mot en fossil motor når den har brukbar virkningsgrad.

/  Fordelene med hydrogen som energibærer er at hydrogen per masse har en energitetthet som er tre ganger så høy som tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel, og at det ikke fører til andre utslipp enn vanndamp når hydrogen og oksygen omdannes til elektrisitet i en brenselcelle.   /

https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

 

Ulempen er bl.a. at hydrogen per volum har en energitetthet som er mye dårligere enn tradisjonelle drivstoff, selv ved 700 bar (100 ganger høyere trykk enn i en vanlig kompressor) tar hydrogen ca 4 ganger mer plass enn diesel. Og i tillegg kommer tykkveggede trykktanker. Tankene som holder 5 kg hydrogen i en Mirai veier for eksempel 87,5 kg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

400 liter pr time diesel får man 1600kwh av. Skulle man produsert hydrogen måtte man bruke 5500kw for å lage dette.

Hydrogen klarer ikke å konkurere mot en fossil motor når den har brukbar virkningsgrad.

 

400 liter diesel er over 40 000kWh... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

400 liter pr time diesel får man 1600kwh av. Skulle man produsert hydrogen måtte man bruke 5500kw for å lage dette.

Hydrogen klarer ikke å konkurere mot en fossil motor når den har brukbar virkningsgrad.

 

400 liter diesel er over 40 000kWh... 

Yep, 1 liter diesel er ca. 10 kWt med energi. Det viser bare hvor enorm energitetthet det er i drivstoffet. Om bare batteriene kunne hatt like mye energitetthet per liter/kilo, men da må man nok over på solidstate/air batterier.

Lenke til kommentar

Yep, 1 liter diesel er ca. 10 kWt med energi. Det viser bare hvor enorm energitetthet det er i drivstoffet. Om bare batteriene kunne hatt like mye energitetthet per liter/kilo, men da må man nok over på solidstate/air batterier.

 

 

Men det trenger det jo ikke, da effektiviteten er noe helt annet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Yep, 1 liter diesel er ca. 10 kWt med energi. Det viser bare hvor enorm energitetthet det er i drivstoffet. Om bare batteriene kunne hatt like mye energitetthet per liter/kilo, men da må man nok over på solidstate/air batterier.

 

 

Men det trenger det jo ikke, da effektiviteten er noe helt annet :)

 

 

Ja elmotoren er mer effektiv enn dieselmotoren, men batteriene er såpass svake at alt i alt er diesel mer praktisk.

Lenke til kommentar

 

 

Ja elmotoren er mer effektiv enn dieselmotoren, men batteriene er såpass svake at alt i alt er diesel mer praktisk.

 

 

Tja, det kommer vell an på hvem en spør. Diesel er absolutt ikke mer praktisk for meg, men for de som kjører denne dumperen, absolutt! 

Lenke til kommentar

 

 

400 liter pr time diesel får man 1600kwh av. Skulle man produsert hydrogen måtte man bruke 5500kw for å lage dette.

Hydrogen klarer ikke å konkurere mot en fossil motor når den har brukbar virkningsgrad.

 

400 liter diesel er over 40 000kWh... 

Yep, 1 liter diesel er ca. 10 kWt med energi. Det viser bare hvor enorm energitetthet det er i drivstoffet. Om bare batteriene kunne hatt like mye energitetthet per liter/kilo, men da må man nok over på solidstate/air batterier.

 

Fordelene med hydrogen som energibærer er at hydrogen per masse har en energitetthet som er tre ganger så høy som tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel

Lenke til kommentar

Fordelene med hydrogen som energibærer er at hydrogen per masse har en energitetthet som er tre ganger så høy som tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel

 

 

 

 

 

Ja det er helt klart en fordel, men problemet pr i dag er jo alle de negative sidene og derav den labre satsingen. Elbiler dekker behovet for folk flest og krever liten "innsats" for å brukes. 

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt her synes jeg det er mer spennende med ideen om hydrogendrift .

 

Ein tank med over 4000 liter hydrogen ved 700 bar trykk, som må til for å drive ein slik i ein time, er definitivt spanande. Meir enn eg er komfortabel med, men eg jobbar ikkje der. Evt fleire liter ved lågare trykk. Kanskje ein gigantisk ballong over bilen, som kan gje litt ekstra løft opp dei bratte bakkane? :-D

 

So lenge bilane går den same korte ruta dag ut og dag inn, er det meiningslaust å kaste vekk mest mogeleg energi på hydrogendrift eller mykje pengar på batteri. Med køyreleidningar kan dei få energien levert direkte utan lading eller tanking, og kan levere regenerert energi direkte til andre bilar på veg opp.

 

En liten digresjon... Så langt jeg har kunne lest meg til resirkuleres ikke Litium i el-bil batterier, kun aluminium, kobolt og andre lett utvinnelige metaller. Litium er kun renset gjennom elektrolyse som krever for mye engeri, og er derfor regnet som "waste". Blir kanskje en oppbrukt/manglende råvare med tid og stunder?

Neppe. Det er plenty litium i verda og lite litium i batteri. Dersom litium vert mangelvare ein dag, vil det løne seg å resirkulere frå batteri.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...