Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når tror dere at selvkjørende biler tar over?


Anbefalte innlegg

Det synes jeg virker ekstremt rart. Folk trodde jo 1 år før man fant opp fly at det kunne ta tusener eller millioner av år å få det til. Når vi allerede har biler som kjører lange distanser av seg selv nå, så vil det jo tilsi at det er teknologi som kan utvikles og være langt mer oppmerksom enn det mennesker kan. 

 

Såklart vil de verste førene være en utfordring, men selvkjørende biler vil havne i så få ulykker at det er et tradeoff vi er villige til å ta. 

 

Skal vi si at om 1000 år vil det fremdeles ikke være selvkjørende biler må det være noe i fysikkens lover som tilsier at det er umulig, noe det ikke er. 

 

 

Jeg ville heller sagt at vi ikke har biler lenger om 1000 år, at vi har funnet bedre alternativer.

 

Vi kommer definitivt til å få en økende andel selvkjørende biler, lastebiler, traktorer og andre maskiner i utviklingen mot disse alternativene, men at menneskestyrte maskiner blir ulovlige virker som en totalitær drøm. Folk kommer ikke til å gi opp friheten til å kjøre bil så lenge det fins biler og veier å kjøre disse på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser for met et scenario hvor bilen - uten noen påvirkning - skal kunne håndtere et barn som går i veikanten av en svingete smal riksvei med 70-sone med 1 meters brøytekanter. Et helt normalt scenario i vinter-Norge, men når har vi sensorer og programvare som er god nok til å takle dette? Om noen tiår. Kanskje?

 

Akkurat dette er eit litt spesielt scenario sidan eg meiner bestemt at ei maskin alt no vil håndtere dette betre enn eit menneske. Rett og slett av den enkel grunn at ei maskin vil måtte kalkulere stoppelengda til ei kvar til og derfor tilpasse farta i forhold til kor fort bilen kan stoppe om ein oppdagar eit barn i vegen.

Dei fleste mennesklige bilførarar har ein lei tendens til å kjøyre i minst 70 uavhengig av kjøyreforholda, slik at dersom det er eit barn bak ein brøytekant i ein sving så er det berre tilfeldigheiter som avgjer om barnet blir påkjøyrd eller ikkje, farta er i alle fall for stor til å kunne unngå ein kollisjon på anna måte enn å svinge unna og håpe det ikkje kjem bil imot.

 

Det store spørmålet er kva risiko samfunnet er villige til å akseptere når vi får sjølvkjøyrande bilar. Det er ikkje noke problem å programere ein bil til å aldri bryte fartsgrensene, aldri ta risiko og aldri kjøyre fortare enn kjøyreforholda tilseier. På den måten vil antallet trafikkulykker gå ned mot 0 sidan dei einaste ulykkene vil i form av teknisk feil på kjøyretøyet eller at vegen svikter som f.eks. brukollaps eller at fyllmassa under vegbana har blitt skylt vekk.

Ulempen med ei slik nesten 100% sikker tilnærming til biltrafikk er at det åpenbart vil gå treigare. Ein slik risikoavvikande sjølvkjøyrande bil vil aldri bryte fartsgrensa, vil aldri kjøyre forbi eit saktekjøyrande kjøyretøy, vil aldri være i nærheita av fartsgrensa eingong dersom asfalten er våt, og enda saktare vil den kjøyre dersom det er vinter.

 

Spørsmålet er om vi vil akseptere at det tek lenger tid å ferdast langs vegane for å være så sikre mot ulykker som vi kan bli, eller om vi vil ha sjølvkjøyrande bilar som av og til held større fart enn at dei kan bremse opp dersom eit barn eller dyr spring ut i vegen.

 

 

Ja det er det jeg tenker også. Hvis en så regner inn at bilen skal ta hensyn til fortløpende varierende føreforhold pga sol/skygge, reflekser fra snøkanter, overgang fra nysnø på vei mot brøytekant, og beregne manglende sikt i forhold til snøhøyde i innersving samtidig som veien kanskje er for smal til å møte en bred bil samtidig som du viker for en fotgjenger så er nok praktisk hastighet pr i dag svært svært lav. På linje med de helt selvkjørende bilene som har vært demonstrert som fungerer fint - i overkant av gangfart. Men selvfølgelig - da er maskina ufeilbarlig sammenlignet med et menneske - som sannsynligvis ville sovnet, eller fiklet med mobilen. :-)

 

Tidsperspektivet som TS snakker om er tidspunktet som maskin- og software er godt nok utviklet til å holde en hastighet som folk aksepterer å bli transportert rundt i over lengre strekninger, også i grisgrendte strøk, samtidig som feilprosenten er så lav at myndighetene godkjenner bruk uten menneskelig påvirkning. For den dagen en selvkjørende bil kjører i hjel en uskyldig unge kan en vedde på at det eksploderer i fjeset på den som godkjente systemet. Så terskelen for å godkjenne noe slikt for salg er nok MYE høyere enn det Solvik-Olsen gir inntrykk av.

 

Og så kommer alle skeptikerne. TS spør om når det tar helt over... jeg tror ikke det skjer før mye av generasjonen som er vant til å kjøre egen bil er borte.

Lenke til kommentar

På offentlige veier er det vel ikke helt umulig at man legger info i veibanen som på millimeteren forteller bilen hvor den er, kvaliteten på kart og veiinfo må jo selvsagt jekkes opp endel hakk, men at man lar mennesker få lov til og assistere bilen er nok mulig i endel år til.

 

Mennesker er jo så elendige til og kjøre bil at allt som hjelper på er velkomment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På offentlige veier er det vel ikke helt umulig at man legger info i veibanen som på millimeteren forteller bilen hvor den er, kvaliteten på kart og veiinfo må jo selvsagt jekkes opp endel hakk, men at man lar mennesker få lov til og assistere bilen er nok mulig i endel år til.

 

Mennesker er jo så elendige til og kjøre bil at allt som hjelper på er velkomment.

Hadde vært kjekt med "styretråder" i eller under veibanen på alle norges veier - bortsett fra realismen bak hele iden da. Har kjørt på en del kommunale veier ute i distriktene og kan si så sant som er at her finnes ingen budsjett for slike investeringer, og det tror jeg ikke vi vil se i overskuelig fremtid.

Så vi må nok forutsette at selvkjørende biler kan operere uavhengige av ekstra hjelpemidler for at det er realistisk å slippe de ut på landeveien.

Lenke til kommentar

På offentlige veier er det vel ikke helt umulig at man legger info i veibanen som på millimeteren forteller bilen hvor den er, kvaliteten på kart og veiinfo må jo selvsagt jekkes opp endel hakk, men at man lar mennesker få lov til og assistere bilen er nok mulig i endel år til.

 

Mennesker er jo så elendige til og kjøre bil at allt som hjelper på er velkomment.

 

Det er det jeg har sagt lenge. For at selvkjørende biler (Nivå 5) skal kunne fungere over alt i Norge på relativt kort sikt må det til en særdeles kraftig oppgradering av veinettet. Enten det nå går på veimerking, elektroniske spor, gangveier og lyskryss over alt, varmekabler etc.

Hvilken realisme det er i dette er jo en helt annen sak. Først må vel postmottaket til Stortinget betales.

Lenke til kommentar

 

På offentlige veier er det vel ikke helt umulig at man legger info i veibanen som på millimeteren forteller bilen hvor den er, kvaliteten på kart og veiinfo må jo selvsagt jekkes opp endel hakk, men at man lar mennesker få lov til og assistere bilen er nok mulig i endel år til.

 

Mennesker er jo så elendige til og kjøre bil at allt som hjelper på er velkomment.

Det er det jeg har sagt lenge. For at selvkjørende biler (Nivå 5) skal kunne fungere over alt i Norge på relativt kort sikt må det til en særdeles kraftig oppgradering av veinettet. Enten det nå går på veimerking, elektroniske spor, gangveier og lyskryss over alt, varmekabler etc.

Hvilken realisme det er i dette er jo en helt annen sak. Først må vel postmottaket til Stortinget betales.

Nei det er helt feil all den tid nivå 5 skal håndtere alle situasjoner, dvs kjøre i ørken slik darpa holdt på for 10 år siden. Det nivået vi ser i dag 2/3 trenger godt veinett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

På offentlige veier er det vel ikke helt umulig at man legger info i veibanen som på millimeteren forteller bilen hvor den er, kvaliteten på kart og veiinfo må jo selvsagt jekkes opp endel hakk, men at man lar mennesker få lov til og assistere bilen er nok mulig i endel år til.

 

Mennesker er jo så elendige til og kjøre bil at allt som hjelper på er velkomment.

Det er det jeg har sagt lenge. For at selvkjørende biler (Nivå 5) skal kunne fungere over alt i Norge på relativt kort sikt må det til en særdeles kraftig oppgradering av veinettet. Enten det nå går på veimerking, elektroniske spor, gangveier og lyskryss over alt, varmekabler etc.

Hvilken realisme det er i dette er jo en helt annen sak. Først må vel postmottaket til Stortinget betales.

Nei det er helt feil all den tid nivå 5 skal håndtere alle situasjoner, dvs kjøre i ørken slik darpa holdt på for 10 år siden. Det nivået vi ser i dag 2/3 trenger godt veinett.

 

 

Det er nivå 5 jeg oppfatter at TS spør om. Nivå 2/3 er vel strengt talt ikke selvkjørende biler, men førerstøtte hvor det er nødvendig at det sitter en kvalifisert fører der som er fokusert og beredt til å ta over kontrollen helt til enhver tid.

Mitt poeng er at jeg ikke har noen tro på at Nivå 5 er praktisk gjennomførbart på lenge enda uten kraftige tilpasninger av infrastruktur.

 

PS. Kjøre i ørken er ren barnemat for disse systemene i forhold til å kjøre en norsk fylkesvei med effektiv fart tidlig en januarmorgen etter snøfall.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nivå 5 jeg oppfatter at TS spør om. Nivå 2/3 er vel strengt talt ikke selvkjørende biler, men førerstøtte hvor det er nødvendig at det sitter en kvalifisert fører der som er fokusert og beredt til å ta over kontrollen helt til enhver tid.

Mitt poeng er at jeg ikke har noen tro på at Nivå 5 er praktisk gjennomførbart på lenge enda uten kraftige tilpasninger av infrastruktur.

 

PS. Kjøre i ørken er ren barnemat for disse systemene i forhold til å kjøre en norsk fylkesvei med effektiv fart tidlig en januarmorgen etter snøfall.

 

 

Ja stemmer, og det er disse systemene som er avhengig av god markering osv.

 

Nei det er det ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...