Gå til innhold

Til dere med ASUS 9800XT

Sapphire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting fungerte. :dontgetit:

Vddq kan økes til 1.8 i bios. Men siden det er VCC som varierer fra 3.21v-3.98v og kort en tur ned i 0.5v, er det vel noe annet som er galt. Vddq er stabilt mellom 1.58-1.59v. Gir opp for i dag, orker ikke mere. Kortet brenner ikke opp, men mister nok et par tannhjul...

Lenke til kommentar
Ingenting fungerte. :dontgetit:

Vddq kan økes til 1.8 i bios. Men siden det er VCC som varierer fra 3.21v-3.98v og kort en tur ned i 0.5v, er det vel noe annet som er galt. Vddq er stabilt mellom 1.58-1.59v. Gir opp for i dag, orker ikke mere. Kortet brenner ikke opp, men mister nok et par tannhjul...

Ah. Leste ikke nøye nok på posten din. Da lukter det at strømforsyningen ikke er på topp (mange watt og burde holde i lange baner, men...). Hold et øye med spenningen ved hjelp av aida32 eller motherboard manager (eller asusprobe om du har asus hk). Hvis de er slike svigninger der også har du et problem.

Ellers er ikke strømmen årsaken til dine problemer (med mindre å øke AGP-volten hjelper). Kan være et defekt kort også, ingenting er umulig.

Lenke til kommentar

Spenning

Jeg har fulgt spenningen i asus probe hele tiden. Den viser en variasjon fra 3.21-3.28v, som jo er akseptabelt, og aldri noe hint om et kraft tap ned til 0,5V. Så jeg har lurt på om det er noe galt med smartdoctor'n, men ikke kommet til noen konklusjon.

4Xvs8X og volt

Det er mere stabilt på 4X enn 8x, får ikke fullt så mange feilmeldinger i 4X. I 8X virker symptomene hyppigere. Her var det kanskje bumpe volt skulle hjelpe, og da: Er det trygt å teste på 1.80V, som er det siste uprøvde? På papiret skal 8X fungere, bare hvordan?

DMI

Så var det DMI oversiketen i asus probe "system slots" agp port:

1.Current Usage: Available (kortet sitter i porten)

2.Slot Characteristics: Provides 3.3V (noe annet enn i manualen til hkortet ja...)

Og da sitter kanskje ikke kortet skikkelig? Men det funker jo fint, med en liten hikk i ny og ne?

Så til psu:

I markedsføringen til antec's truepower 480w heter det "Voltage Feedback to maintain accurate voltage to all components: adds stability to your system." Ser slik ut ja.

Aftenbønn (blir jo ltt religiøs av en syk pc)

Vel, jeg går rundt i sirkler. Uansett hva jeg sjekker, så roter noen med

betegnelsen, asus, antec eller meg. Aftenbønnen i kveld er: Kan noen en gang for alle å slå fast hva "Vcc" betyr? Er dét strømmen som kommer med egen kontakt? I såfall er det noe galt med den nye psu'n. Vddq tror jeg nå er agp-bus'n. Selvom det står at denne skal ha 3.3v i manualen, og alle kan se på skjermbildet du viste til, at det kjører på 1.52, akkurat som mitt. Imens ligger Vcc rundt 3.3V. Det er ikke Vcore, den har en egen tab. +Leste en anmeldelse av 9800pro, hvor anmeldern begynte å prate om 2 psu'r, en egen til skjermkortet. Vrøvl tenkte jeg, kanskje ikke?

sørri for stor font (punktum)

Lenke til kommentar

Asusprobe er sugen. Sier at jeg kun har AGP4x, at det er 3.3V og mye annet rart. Ignorer dette! Dog sier min at slotten er 'in use'.

Om volten din ser normal ut i Asusprobe vil jeg tippe problemet er smartdoctor (programfeil) eller skjermkort. Det kan være noe som gjør at kortet flipper ut litt i mellom, men jeg har mest tro på at smartdoctor er synderen. Asusprobe er også kjent for å miste sensorene sine litt, så det er ikke ukjent problemstilling.

Jeg ville ha kikket etter andre kilder til ustabiliteten enn strømmen. Ulike drivere til skjermkort og chipset. Flasha BIOS har gjort min maskin langt mer stabil nå enn de første ukene jeg hadde den, så det er også en mulighet. Last inn default oppsett i BIOS (du har ikke tweaka noe annet enn volt?), dette har og hjulpet meg tidligere.

Tror ikke kortet tar skade av 1.8 volt på AGP, men jeg tror ikke det skal være nødvendig å gå så høyt. Problemet er nok noe annet.

Kanskje du skulle starte en ny tråd, eventuelt få en moderator til å splitte denne (og legge inn link til den nye her...), handler ikke lengre om 'alle asus 9800xt' :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...