Gå til innhold

Til dere med ASUS 9800XT

Sapphire

Anbefalte innlegg

Jeg finleste igjenom bruker manualen til kortet og der fikk jeg til min store forskrekkelse se at AGP volten skal stå på 3,3,hvis ikke blir maskinen ustabil

å vil kunne kræsje. Så langt jeg vet er det ingen i dag som lager HK med denne volt styrken i AGP porten lenger. Prøvde å ringe komplett å spørre om hva dette var, men fikk en følelse om at de ikke helt viste hva dette var.

Er det noen som kan gi meg noen råd om hva dette er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er ustabilt, jeg sitter midt oppi det! Ikke funnet ut hvilken skade det forårsaker, sikkert ikke godt for HD's. Kjøpte ny pc for ca. en uke siden, nå har jeg sovet lite og er fryktelig sint, og jeg har mange å 'ta'.

Jeg har aldri undersøkt/forhørt og dobbelt sjekket som mye som denne gang, men allikevel ble tallet "3.3" oversett. Ja opplysningen om 3.3V var aldri et tema engang. Det står ingenting om +3.3V AGP bus på asus sine sider, ingenting på nettbutikken's sider, ingenting på disse sider og ingenting på en haug andre sider. Jeg har rådspurt meg her, med dataansvarlige på jobben, i nettbutikken og til slutt med asus som ikke engang svarte. Kravet om +3.3V AGP bus ble først klart da jeg leste..., ja, manualen som fulgte med ja.

Slik jeg forstod det før jeg kjøpte, noe som bekreftes i en artikkel her et sted, var +3.3V AGP Bus på vei ut. Ingen hadde laget slike kort på lenge, og +0.8V og 1.5V var "standard". For ekstra trygghet's skyld valgte jeg skjermkort og hovedkort fra samme produsent, fordi de må da ha kompatiblitet innenfor egen produksjon? Men nei, Asus lager hardware fordi de synes det er gøy! Og midt oppi i det lystige laget kom noen med ideén om å benytte gamle volt standarder med den nye agp standarden 3.0, det måtte jo bli så råflott. Og dette resulterte i at det nye produktet Asus P4C-Deluxe og det nye produktet Asus 9800XT ikke passer sammen, BRAVO ®asus.

Løsning? Jobber med det enda, asus nekter å svare. Har enda ikke funnet et hovedkort i salg med +3.3V, slik at jeg kan bytte hos butikken. Det finnes ingen innstillinger for agp hastighet i bios, og det virker dermed som at jeg må bytte skjermkort. M.a.o ligg unna Asus 9800XT!

Jeg føler meg lurt siden informasjonen om volt kravet burde vært "in your face". Man skal da ikke bli nødt til å anksaffe manualen før man kjøper et produkt? Ansvarsforholdet er kartlagt, og tar dem ikke ansvar så går jeg til sak. Jeg taper nok penger, men her er det forbrukerrettigheter som må slåes fast.

Vi har nesten lik pc, så finner du en løsning, rop den til meg.

Lenke til kommentar

Ergo er det ikke AGP 3.0, eller 8X. Her må noen ha tråkka i salaten, enten dere eller produsenter. 3.3v er fra riktig gamle dager (AGP 1.0, IIRC), så det virker utrolig.

Med forbehold om at det er tidlig på en søndag så mine fakta kan være gale.

Edit:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MT...UVfMl81X2wuZ2lm

Skjermbilde fra overvåkningsprogrammet til Asus og man ser tydelig at AGP kjører på 1.52V.

Videre googling viser at det eneste unormale er kontakten. De 3.3V referer til den eksterne strømkilden, tipper jeg.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

Sikker på at de 3.3V _ikke_ referer til den ekstra strømpluggen? Bra sikker på at den tar 3.3V.

Hele cluet med den ekstra strømkontakten er at 1.5/0.8V ikke er nok for moderne skjermkort, men at spesifikasjonen for AGP3.0 ikke tillater mer gjennom AGP-porten.

[Edit: skriveleif]

Endret av tyldum
Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at disse kortene (XT) skal ha 1,5 volt på AGP sloten.

Det kan være en missforståele på spenning når vi snakker om den tilleggsspenningen kortet skal ha direkte spenning fra PSU'en.

3,3 volt standarden er døende.

Trur nok at du kan sove godt.

Håper du finner ut av dette.

Lenke til kommentar

Det ser og høres greit ut det men...

Hos meg ser det helt likt ut, så faller plutselig Vcc fra rundt 3.25 ned til 0.5v et sekund eller to, og IKKE Vddq. Hva som er hva, agp port eller noe annet, vet ikke jeg, en gang var jeg teknisk oppdatert. Men når beskjeden i smartDoctor2 er "Warning! Your graphics card is not supplied with reliable voltage from your motherboard, please contact your manufacturer!", ja så begynner jeg å lure. Spessielt når de ikke svarer, forumet er nede og de har tidenes dårligste knowledge base. (Skal slutte å klage, sinnet legger seg )

Når det i tillegg i P4C800Deluxe user guide står:

"Install only +0.8V or +1.5V AGP cards. This motherboard does not support 3.3V AGP cards." ----grei bakoverkompatibel agp 3.0

Og i Asus9800XT Software Reference:

"AGP bus VDDQ Voltage and AGP bus 3.3 Voltage should be supplied steadily by your motherboard. Otherwise, your system will crash." ---Vddq=3.3V se linken din igjen....Vddq=1.52 som hos meg....

Hvordan vet jeg hva som er hva? Er det de eller jeg som blander Vcc og Vddq?

Og legg merke til "by your motherboard", hvis den aktuelle strømmen kom igjennom strømkontakten på kortet, ville dere blandet inn hovedkortet i en slik forklaring? Sender jo leseren rett ut i ville vest...

Jeg tenkte så på feil på psu'n (antec 480w), jeg har ikke prøvd noen annen, men 'isolert' skjermkortet på egen ledning, etter mistanke om at raid'n stjal strøm..huff den ble lang.. Uansett ingen bedring.

Enda mindre skjønner jeg når DMI oversikten i Asus Probe og Aida sier at ingenting er koblet til AGP porten, og at porten leverer 3.3v, altså motsatt av user guide'n. Samt at 3.3v er den mest stabile av alle.

Slik mente jeg det var:

http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

Lenke til kommentar
Det ser og høres greit ut det men...

Hos meg ser det helt likt ut, så faller plutselig Vcc fra rundt 3.25 ned til 0.5v et sekund eller to, og IKKE Vddq. Hva som er hva, agp port eller noe annet, vet ikke jeg, en gang var jeg teknisk oppdatert. Men når beskjeden i smartDoctor2 er "Warning! Your graphics card is not supplied with reliable voltage from your motherboard, please contact your manufacturer!"

Du fikk advarselen når spenningen falt?

Enten dårlig PSU, ujevn strøm eller en liten bug i sensorene eller programmet. Hvir dette ikke skjer ofte så trenger du ikke bekymre deg.

Skjer det ofte må man feilsøke. Du nevner at du bruker en 'egen' kontakt fra PSU nå. I dokumentasjonen til mitt 9700 PRO sier Hercules at jeg burde bruke en kontakt som er splitta og som går innom en harddisk på veien til skjermkortet. Pass på at kun en harddisk er innom før skjermkortet, kanskje det hjelper?

Manualen virker kanskje som noe cut 'n paste fra noe eldre som ikke er blitt fiksa helt på.

Lenke til kommentar
Altså. Noe henge ikkje på greip her da. De kan da umulig ha laga skjermkort som ska ha 3,3 volt i denna tidsalderen. Merklig nok ser alle XT kort ut til å ha den AGP kontakten. :no:

Les igjen..

Se på bildene til Taz:

3.3V:

---- ----------

1.5V:

---- ----- ----

---------- ----

Ser du forskjellen? Den lille biten er fremme på 3.3V kort, bake på 1.5V kort.

Taz: kan du legge inn en kommentar under bildene som fremhever dette enda mer. Sikkert en del som bare ser på bildene og rusher videre...

Lenke til kommentar

I manualen til Asus 9800XT viser altså bildet en 1,5V tredelt agp-sokkel. Leverer ikke Antec 480W 3.3V til agp-strømkontakten da? Jeg vet ikke om flere måter å sjekke om kortet sitter skikkelig i agp-sokkelen enn; dersom det funker er den i...? Snakker om 98% fungerende, ikke de 2% som den likssom skrur seg av, men aldri lenge nok til at bildet blir borte. Det kræsjer mindre etter jeg bytta driver til catalyst 3.9, men en gang i ny og ne henger det litt også blinker den truende feilmelding der. Godt var det å se et skjermbildet fra en smartdoctor med nesten like tall. Noe er riktig... :)

og...strømmen går ikke innom noen hardisk nå lenger, rett fra psu til kort. Må man ha det for å holde volt 'flowen' gående? Jeg fikk jo feilmelding når raid diskene var først i linja..

Endret av LilleAlien
Lenke til kommentar

Har man et hovedkort fra det siste året er man garantert at XT passer.

LilleAlien: Hva om du har _en_ harddisk på ledningen i tillegg? Du kan prøve å bumpe opp volten på AGP litt (gjøres i BIOS, ta bare litt om gangen). Jeg måtte kjøre 1.65V før kortet mitt ble stabilt (9700PRO).

Lenke til kommentar

Litt redd for å rote i ting jeg ikke forstår konsekvensen av, og strøm er en av de tingene. Hvor høyt kan man bumpe? Skal prøve med en sata disk på ledningen, så bumpe volt i bios.

Takk for tips, etter å ha rensket hodet for hår i fire dager, er nye ideér akkurat hva jeg trengte. Nå kan jeg legge meg og sove, drømme om en fungerende løsning, og prøve den når jeg våkner. Det blir så bra etter litt søvn. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...