Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Hei, er det noen her som har erfaring med å kjøre dieselbil på frytyrolje/hjemmelagd biodiesel?Jeg og noen kompiser har tenkt å kjøre en tur gjennom Europa og vi vil prøve å kjøre så stor del av strekninga som mulig på frytyrolje som vi plukker opp og filtrerer på vegen. Vi har fått et godt tilbud på en 1994 VW Caravelle som vi planlegger å kjøpe. Noen som vet om dette i det hele tatt mulig? I såfall hvilke problemer burde vi forvente? Hva burde vi forberede før vi reiser? Hvor kan man få tak i fine nok filter til å filtrere oljen?Noen generelle tips om hvordan vi bør gjøre det? På forhånd takk! Endret 5. mars 2018 av Fjoltryne Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Spennende.Hvordan behandler dere frityrolja? Regner med at bilen har en motor som er designet for å kjøre på bio? Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Spennende. Hvordan behandler dere frityrolja? Regner med at bilen har en motor som er designet for å kjøre på bio? Har lest en del om det rundt om kring på nettet og de fleste eldre dieselbiler kan kjøres på planteolje, vi har ikke fått testet det ordentlig på bilen ennå, men vi har god tid ettersom det ikke er før sommeren. Når det kommer til behandling av oljen så er vi ikke helt sikre ennå. Vi skall i alle fall prøve å filtrere den så godt vi kan. håpet var at noen som har litt erfaring kunne gi oss noen tips om hva som bør gjøres. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Her er det litt lesning om en som har gjort det: Å kjøre bil på frityrolje. Ser ut til at det kan være en idé å ha det som separat drivstoffsystem som man kan koble inn og ut. God filtrering må til. Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Her er det litt lesning om en som har gjort det: Å kjøre bil på frityrolje. Ser ut til at det kan være en idé å ha det som separat drivstoffsystem som man kan koble inn og ut. God filtrering må til. Vi vil helst ungå å måtte konvertere bilen ettersom vi bare skal bruke den til denne ene turen og skal selge den når vi kommer tilbake. Hovedfunksjonen til to tankssystemet er å varme opp oljen så den ikke stivner. Ettersom det er mest nye biler som har problemer med tykktflytende olje håper på er at sommervarmen vil vere nok til at oljen flyter som den skal. Viss ikke så må vi finne på noe, eventuelt kjøre med en blanding av diesel og olje. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Artig å komme tøffende med en eim av vårruller og pommes frites 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Hvis dere skal kjøre i Norge på dette så sørg for at ikke avgiftsmyndighetene får snusen i dere. Usikker på hvordan det er i utlandet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg ville nok gått for et system du kobler inn fritryoljen. Er et selskap som tar 10k for et sett, litt mer hvis de skal montere i tillegg. Men største problemet dere vil ha er filtrering, det er en tidkrevende prossess som krever flere trinn. Å gjøre det i bil ser jeg ikke på som en god løsning, da spesielt ift lukt. Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg ville nok gått for et system du kobler inn fritryoljen. Er et selskap som tar 10k for et sett, litt mer hvis de skal montere i tillegg. Men største problemet dere vil ha er filtrering, det er en tidkrevende prossess som krever flere trinn. Å gjøre det i bil ser jeg ikke på som en god løsning, da spesielt ift lukt. Vet at det kommer til å lukte ganske heftig, men tror vi overlever det. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men jeg så en fyr som hadde satt to beholdere en tom og en med olje. I beholderen med olje var det et lite hull og så oljen renner ned i den tomme, i mellom hadde han flere lag med filter. å sette dette opp om kvelden å la det gå over natta. er det noe som kunne fungert, eller må det mere til? Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Hva med å trykke det igjennom filtre som tåler litt trykk? Forbruksvare på biltemafiltre? Dere kan jo ta grovfiltreringen for hånden i en bøtte igjennom en maske som slipper igjennom ting litt kjappt, så enda en maske som er finere. Så trykke det med trykk igjennom noe finfiltrering.. Kan sikkert fint håndpumpes å få til trykk, om der gidder. Endret 5. mars 2018 av G Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Hva med å trykke det igjennom filtre som tåler litt trykk? Forbruksvare på biltemafiltre? Dere kan jo ta grovfiltreringen for hånden i en bøtte igjennom en maske som slipper igjennom ting litt kjappt, så enda en maske som er finere. Så trykke det med trykk igjennom noe finfiltrering.. Kan sikkert fint håndpumpes å få til trykk, om der gidder. Det var ikke dumt, skal sjekke det ut litt nermere Lenke til kommentar
G Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Spør dem hva som egner seg. En har jo all slags filtre på kjøretøy for det ene med det andre.. Neste opp blir jo å søke i hydraulikkbransjen, men da betaler dere sikker mange ganger mere for forbruksvaren. Jula kan jo også sjekkes, dersom dere ikke blir fornøyd med Biltema.. Og kanskje dere kommer på en del andre slike rekvisitabutikker, før hydraulikkbransjen må oppsøkes.. Endret 5. mars 2018 av G Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 5. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2018 Spør dem hva som egner seg. En har jo all slags filtre på kjøretøy for det ene med det andre.. Neste opp blir jo å søke i hydraulikkbransjen, men da betaler dere sikker mange ganger mere for forbruksvaren. Jula kan jo også sjekkes, dersom dere ikke blir fornøyd med Biltema.. Og kanskje dere kommer på en del andre slike rekvisitabutikker, før hydraulikkbransjen må oppsøkes.. Skal stikke innom biltema snart og sjekk der. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Hvis dere skal kjøre i Norge på dette så sørg for at ikke avgiftsmyndighetene får snusen i dere. Usikker på hvordan det er i utlandet. Hva sier avgiftsmyndighetene til dette da? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Husk å varme opp oljen høyst mulig grader når dere filtrerer den, da går ting veldig mye raskere.. Hvis dere skal kjøre i Norge på dette så sørg for at ikke avgiftsmyndighetene får snusen i dere. Usikker på hvordan det er i utlandet. Hva sier avgiftsmyndighetene til dette da? Er jo ikke avgifter på slik olje, så vet ikke ikke helt hva sedsberg skal frem til her.. Finnes heller ingen andre land som jeg kjenner til hvor det er ulovelig å kjøre på restene av frytyrgryta... 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Det var et program på TV om nettopp dette. Der kom det tydelig fram at produserer man drivstoff til bruk på offentlig vei (registrert kjøretøy) så skal man betale avgifter. Edit: Kan se ut som det er litt krangling angående temaet. Endret 5. mars 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Husk å varme opp oljen høyst mulig grader når dere filtrerer den, da går ting veldig mye raskere.. Hva sier avgiftsmyndighetene til dette da? Er jo ikke avgifter på slik olje, så vet ikke ikke helt hva sedsberg skal frem til her.. Finnes heller ingen andre land som jeg kjenner til hvor det er ulovelig å kjøre på restene av frytyrgryta... Også må man jo ikke glemme at man lever i et land hvor den aller minste fordel av å være forut for hva andre folk gjør med livene sine (Vi har jo en egen læresetning om det til og med "Du skal ikke tro at du er bedre enn andre - Janteloven") gjerne blir sett på med stoooor misunnelse. Man har jo alskens regler i næringslivet allerede. F.eks. på firmabil, det har til og med vært løftet fram på bordet bonusreiseprogramfordeler fra de som har stor reisevirksomhet, og det ene med det andre skattelegges jo på en eller annen måte, om fellesskapet og de misunnelige får viljen sin sedsberg er faktisk inne på noe svært vesentlig med sine ytringer om det, vil jeg påstå Det finnes/fantes et børsnotert selskap i USA, som faktisk prøvde å gjøre næring på å reise rundt til alle slags restaurantkjøkken og gatekjøkkener (ala McDonalds med flere), ved å samle inn frityrolje for gjenbruk. Endret 6. mars 2018 av G Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Spent på å følge denne tråden dersom trådstarter går gjennom med dette. Det høres ut som masse slit, type fem timer jobb for en times kjøring, konstant gatekjøkkenlukt og fett på alt i og rundt bilen. Raffineriene tilsetter allerede en andel HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) etter myndighetens krav (7% nå, skal opp til 20%) Smart, da man får brukt infrastrukturen som finnes for fossil diesel i dag. Problemet er tilgjengelighet og pris på HVO, og det ender ofte med å være importert palmeolje fraktet med digre skip, og miljøgevinsten må jo ha vært negativ når produktet forbrennes i bilene her til lands. Man forsøker å lage et drivstoff basert utelukkende på HVO, men det lar seg vanskelig gjennomføre på en tilfredsstillende måte. https://www.bunkeroil.no/om-bunker-oil/aktuelt/nyhet-hvo-100-syntetisk-biodiesel- https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Stopper-HVO-testen 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 (endret) Raffineriene tilsetter allerede en andel HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) etter myndighetens krav (7% nå, skal opp til 20%) Smart, da man får brukt infrastrukturen som finnes for fossil diesel i dag. Problemet er tilgjengelighet og pris på HVO, og det ender ofte med å være importert palmeolje fraktet med digre skip, og miljøgevinsten må jo ha vært negativ når produktet forbrennes i bilene her til lands. Du glemte en av de viktige sidene ved palmeoljeproduksjon. Jungel jevnes og det blir plantet slikt jordbruk med palmeoljevekster. Det nyvunnede jordbrukslandet blir brukt til palmeoljeproduksjon framfor annen matproduksjon. Men, utviklingen med utradering av jungel og regnskog, vil jo skje uansett så lenge landenes myndigheter vender det blinde øyet til, og ikke bremser på utviklingen. Endret 6. mars 2018 av G Lenke til kommentar
Fjoltryne Skrevet 6. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2018 Spent på å følge denne tråden dersom trådstarter går gjennom med dette. Det høres ut som masse slit, type fem timer jobb for en times kjøring, konstant gatekjøkkenlukt og fett på alt i og rundt bilen. Raffineriene tilsetter allerede en andel HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) etter myndighetens krav (7% nå, skal opp til 20%) Smart, da man får brukt infrastrukturen som finnes for fossil diesel i dag. Problemet er tilgjengelighet og pris på HVO, og det ender ofte med å være importert palmeolje fraktet med digre skip, og miljøgevinsten må jo ha vært negativ når produktet forbrennes i bilene her til lands. Man forsøker å lage et drivstoff basert utelukkende på HVO, men det lar seg vanskelig gjennomføre på en tilfredsstillende måte. https://www.bunkeroil.no/om-bunker-oil/aktuelt/nyhet-hvo-100-syntetisk-biodiesel- https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2017/Stopper-HVO-testen Vi vil gjennomføre planen så langt det er mulig. er ganske innstilt på at det blir et slit med masse gris osv. Det blir jo ganske kjedelig om man ikke møter motstand. Har bestilt flere filter med forskjellig finhet for å teste litt nærmere hvordan vi skal gjøre det med filtrering. Om folk er interessert i å følge dette prosjektet så kan jeg legge ut oppdateringer om hvordan det går, men turen er som sagt ikke før sommeren så det blir nok ikke så mye annet en hvordan vi skal forberede oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå