Arild Haraldsen Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 KOMMENTAR: Norge trenger en nasjonal strategi for deling av offentlige data Lenke til kommentar
75I7Y9PG Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Arild, meget god artikkel og mange gode poenger som vanlig. Det jeg tenker spesielt på, etter å ha vært delaktig i opprettelsen av samarbeidet mellom Finansnæringen og Offentlig sektor ved DSOP-prosjekt, er modenhet hos aktørene, Og da tenker strategisk/politisk, juridisk, organisatorisk og digital modenhet har hvert sentralt for å få i gang samfunnsnyttige prosjekter. Dette er også viktig for gradvis å kunne videreføre modenheten og erfaringene til andre virksomheter, både på privat og offentlig side. En viktig sak og oppgave for oss i Brønnøysundregistrene er å bidra til å videreføre erfaring fra dette samarbeidet til andre næringer, hvor deling av data og gjenbruk og viderebruk av data og fellesløsninger er sentralt. Jeg opplever at vi fra offentlig sektor har lært mye av Finansnæringen i dette samarbeidet. Deres modenhet har kommet oss til gode, og det er vår plikt å forvalte og å viderebringe dette til andre næringer. Jeg personlig tenker at digitaliseringsarbeidet må sees helhetlig i samfunnsperspektiv hvor verdiskapninger skjer i privat sektor. Digitalisering av offentlig sektor er nødvendig for å understøtte reduksjon av offentlig byrde til privat sektor samtidig som vi kan bidra likeverdig til private næringer med næringsutvikling ved å sikre tillit til data og offentlige fellesløsninger. Jeg skriver likeverdig, da vi ikke har lov til å særbehandle enkeltvirksomheter, da det vil kunne bli ansette som statstøtte. Så skriver du "Internasjonale IKT-leverandører kan derfor etter hvert spise opp hele eller deler av verdikjeden innenfor både privat og offentlig sektor" Siden jeg tidligere jobbet i privat sektor og nå i offentlig, så ser jeg det bildet. Men i den "setting" er det viktig at offentlig sektor opptrer som er en god bestiller og setter seg i førersetet på "å tegne/definere grenselandet jus - IKT", og smart anvendelse til samfunnets nytte. Offentlig sektor skal jo ikke være "privat IKT leverandør" og privat IKT leverandør skal jo ikke være offentlig forvaltningsorgan. Jeg vet jo at mange tenker på Altinn som offentlig IKT leverandør, og som vi har blitt sammenlignet med, men Brønnøysundregistrene kjøper alle IT tjenester og leveranser av IKT fra privat sektor gjennom konkurranse ved offentlige anskaffelser. Våre leverandører har bidratt betydelig for de verdier Altinn har skapt i samfunnet. Dette i seg selv er næringsutvikling og viktig mål for Brønnøysundregistrene. Offentlig sektor trenger samarbeid med privat sektor - på alle områder !. Mvh. Frank Åseli Seniorrådgiver Forretningsutvikling Avd. Digitalisering v/ Brønnøysundregistrene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå