Gå til innhold

hvordan endre volten på vifta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer fasiten:

Alle viftene går originalt på 12V når de får strøm direkte fra en molex kontakt (slik som brukes til hardisk, cd spiller etc.. inne i pc'en)

På Molex kontakten er det fire ledninger: Gul, Sort, Sort, Rød

Gul = 12V

Sort = jord

Sort = jord

Rød = 5V

12V = gul + sort

7V = gul + rød

5V = rød + sort

Hvis du tar en titt på kontakten så ser du at hvis du snur dene ene kontakten 180 grader rundt, så vil den røde ledningen være der den gule skulle vært! M.a.o. snu den ene kontakten 180 grader rundt og press den på (krever litt makt) så får viftene dine 5V istedet for 12V og de vil rotere så sakte at du knapt kan høre dem :thumbs:

NB! Noen vifter trenger mer enn 5V for å starte, sjekk derfor at de starter av seg selv før du lukker igjen kabinettet.

Lenke til kommentar

Prøvde dette på psu vifta; Helt fantastisk!!

Jeg nappet ledningene ut av den 2 pins kontakten som var festet inne i psu og koblet de til en svart og en rød fra en diskettstasjon strøm ledning.

Går det an å gjøre det samme med cpu vifta? Den er koblet i hovedkortet og jeg lurer på om det kan kødde til noe å koble om ledningene i kontakten der?

Lenke til kommentar
Går det an å gjøre det samme med cpu vifta? ... jeg lurer på om det kan kødde til noe å koble om ledningene i kontakten der?

Du menar förutom överhettning av CPU?

Nej, inga problem...

... men som sagt, räkna med en betydligt varmare CPU!

Om du sänker fläktens drivspänning till 7V kan du räkna med att temperaturskillnaden gentemot luften inne i kabinettet blir ungefär den dubbla, dvs om du har lufttemp 30 grader och CPU temp 50 grader nu (20 grader skillnad) bör du räkna med CPU temp ca 70 grader efter spänningssänkningen.

/Olle

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...