ballemann Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) kan noen si meg hvordan man får en vifte som er f.eks. 7v til å bli 5v? har ikke helt skjønt dette jeg edit: har en chieftech med to vifter som bråker en liten smule for mye for min del. edit: så ikke den under . beklager Endret 12. desember 2003 av ballemann Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Her kommer fasiten: Alle viftene går originalt på 12V når de får strøm direkte fra en molex kontakt (slik som brukes til hardisk, cd spiller etc.. inne i pc'en) På Molex kontakten er det fire ledninger: Gul, Sort, Sort, Rød Gul = 12V Sort = jord Sort = jord Rød = 5V 12V = gul + sort 7V = gul + rød 5V = rød + sort Hvis du tar en titt på kontakten så ser du at hvis du snur dene ene kontakten 180 grader rundt, så vil den røde ledningen være der den gule skulle vært! M.a.o. snu den ene kontakten 180 grader rundt og press den på (krever litt makt) så får viftene dine 5V istedet for 12V og de vil rotere så sakte at du knapt kan høre dem NB! Noen vifter trenger mer enn 5V for å starte, sjekk derfor at de starter av seg selv før du lukker igjen kabinettet. Lenke til kommentar
AntiPati Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Prøvde dette på psu vifta; Helt fantastisk!! Jeg nappet ledningene ut av den 2 pins kontakten som var festet inne i psu og koblet de til en svart og en rød fra en diskettstasjon strøm ledning. Går det an å gjøre det samme med cpu vifta? Den er koblet i hovedkortet og jeg lurer på om det kan kødde til noe å koble om ledningene i kontakten der? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Går det an å gjøre det samme med cpu vifta? ... jeg lurer på om det kan kødde til noe å koble om ledningene i kontakten der? Du menar förutom överhettning av CPU? Nej, inga problem... ... men som sagt, räkna med en betydligt varmare CPU! Om du sänker fläktens drivspänning till 7V kan du räkna med att temperaturskillnaden gentemot luften inne i kabinettet blir ungefär den dubbla, dvs om du har lufttemp 30 grader och CPU temp 50 grader nu (20 grader skillnad) bör du räkna med CPU temp ca 70 grader efter spänningssänkningen. /Olle Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 har en titan 120mm som skal sitte der isteden for den andre vifte Lenke til kommentar
103 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hvordan får man satt ned volten til 7 volt som jeg ser at flere bruker?? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hvordan får man satt ned volten til 7 volt som jeg ser at flere bruker?? Beveg øynene dine litt oppover, kanskje du tilogmed må scrolle litt. 12V = gul + sort 7V = gul + rød 5V = rød + sort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå