Gå til innhold

Hva hvis renten går opp til 5%?

zeebra

Anbefalte innlegg

Ser at en del folk her ikke har noe imot å snakke om sin personlige situasjon. Jeg lurer egentlig på hvordan folk hadde håndtert det om renten gikk opp til f.eks 5% i 2019..

Ikke nødvendigvis personlig, men generelt.

Hadde det hatt noen konsekvenser for deg? Hvordan hadde din omgangskrets håndtert det? Andre synspunkter generelt sett? Ville 5% ha blitt problematisk? Er 5% problematisk for samfunnet? Hva med 7%? Konsekvenser osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terminbeløpet ville auka med 60% ein betydeleg større del av faste inntekter gått vekk i renter. Me har dekning for dette økonomisk, og ville klart 7% sånn sett, men det ville sjølvsagt fått ein betydning for forbruk og sparing. Me har BSU ståande ubrukt foreløpig, så me kunne brukt det som står der til å kompensere for høgare rente. Om BSU kun vart brukt som kompensasjon for renteauka så kunne me hatt like terminbeløp trekt frå løna i 6-7 år før BSU var tom.

5% er to-tre prosentpoeng for dei fleste, så eg trur dei fleste ville klart seg, men sjølvsagt dei med lågare inntekt i husstanden som har eit forbruk tett opp mot det som er til overs kvar månad ville nok merka det godt. Det er nok fort gjort å venne seg til eit forbruk der ting går i null. Kanskje spesielt om eit par kjøper leilegheit eller hus og så får 2-3 born. Det er ikkje sikkert dei taklar ei renteauke like godt i ein sånn situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal til å kjøpe bolig akkurat nå (var på visning i dag), og det her skremmer meg så klart en del som førstegangskjøper. Per nå så klarer jeg å betjene lånet relativt komfortabelt, men det ville helt klart begynt å bli trangt hvis det hopper til 5%. Ville nok begynt å spare inn ved å for eksempel selge bilen min, som per nå bare er en luksus fordi det er en hobby.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"420.000 tåler ikke renteøkning over 1 prosentpoeng"

https://www.aftenposten.no/norge/i/yvRmQg/420000-taler-ikke-renteokning-over-1-prosentpoeng

Så en kan trygt si at en rente på 5% ville vært rimelig dramatisk.

Har ikke noe tro på de tallene.  De er basert på en simpel spørreundersøkelse der den enkelte selv får vurdere om de kan tåle noen prosent ekstra, men de færreste vil kunne svare på hvor stor andel av terminbeløpet i dag faktisk er renter.  Jeg ville også ha svart at jeg ikke kunne tåle noen økning, i et slags håp på at det kan påvirke rentesettingen om  en stor nok andel av befokningen sier de vil gå personlig konk etter en bitte liten renteøkning. 

En økning til 5% vil sikkert gjort vondt hos mange, det tror jeg, men de vil klare det.  Opp til 7% derimot, da vil nok en del få problemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forbruket måtte ha gått ned på kort sikt. På lengre sikt måtte jeg/vi vurdert transportutgiftene (bilen ble heldigvis EU-godkjent igjen, men ved neste større reprasjon blir det muligens årskort på bussen). Alle planer om oppussing blir lagt på is noen år til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke blitt påvirket, eller ville fått mer i renter på sparepengene, men alle jeg kjenner ville gått dukken.

Seriøst? Jeg har ikke noe boliglån, men inntrykket mitt generelt sett er litt det samme. Mange har lånt mye med lav rente, mer enn de har råd til hvis renten går opp.

Hvis jeg hadde tatt penger jeg idag bruker til sparing på de økte renteutgiftene, kunne jeg vært med opp til ca. 10% uten å justere forbruket.

Da vil jeg si du er på rimelig trygg grunn på lang sikt også. Planlagt?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Skal til å kjøpe bolig akkurat nå (var på visning i dag), og det her skremmer meg så klart en del som førstegangskjøper. Per nå så klarer jeg å betjene lånet relativt komfortabelt, men det ville helt klart begynt å bli trangt hvis det hopper til 5%. Ville nok begynt å spare inn ved å for eksempel selge bilen min, som per nå bare er en luksus fordi det er en hobby.

Hvordan påvirker det avgjørelsen din da? Det er jo ikke umulig med en rentestigning på et eller annet tidspunkt.

"420.000 tåler ikke renteøkning over 1 prosentpoeng"

https://www.aftenposten.no/norge/i/yvRmQg/420000-taler-ikke-renteokning-over-1-prosentpoeng

Så en kan trygt si at en rente på 5% ville vært rimelig dramatisk.

420.000 er mange, og 1% er lite. 5% er forresten ikke noe jeg trekker opp av hatten eller noe dramatisk tall i forhold til rente. I min formening finnes det ikke noe "ny normal".. Folk (markedet, myndigheter osv) ble jo helt sjokkert og fikk panikk når oljeprisen sank ned i 50 dollar fatet, men sett over en lengre periode er det en rimelig "normal" pris.

Angående rente er det på samme måte. Oljepris over 120 dollar fatet var unormalt og et avvik, på samme måte som den lave renten vi ser nå til dags. En rente på 1-2% er unormalt og et avvik.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke blitt påvirket, eller ville fått mer i renter på sparepengene, men alle jeg kjenner ville gått dukken.

Seriøst?

Seriøst hva?

At så mange du kjenner sannsynligvis ville fått alvorlige økonomiske vanskeligheter.

Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært så gunstig å ta opp bil eller huslån som i dag, til tross for at man må ha hele 15% egenandel. Om man ser på boliglånsrenten de siste 40 årene så kan de svinge ganske mye og det er mange som i dag vil slite kraftig om renten går opp på kort tid. Jeg kjenner godt voksne mennesker i full jobb med god lønn som bor hos foreldrene til de er godt ut i 30-årene før de har fått spart opp akkurat nok egenandel til et boliglån, og de er gode kandidater til å måtte flytte "hjem" igjen til foreldrene om renten gikk opp til 5%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst?
Seriøst hva?
At så mange du kjenner sannsynligvis ville fått alvorlige økonomiske vanskeligheter.

Det er fordi jeg kjenner så få folk det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel aldri vært så gunstig å ta opp bil eller huslån som i dag, til tross for at man må ha hele 15% egenandel. Om man ser på boliglånsrenten de siste 40 årene så kan de svinge ganske mye og det er mange som i dag vil slite kraftig om renten går opp på kort tid. Jeg kjenner godt voksne mennesker i full jobb med god lønn som bor hos foreldrene til de er godt ut i 30-årene før de har fått spart opp akkurat nok egenandel til et boliglån, og de er gode kandidater til å måtte flytte "hjem" igjen til foreldrene om renten gikk opp til 5%.

Slike folk lærer nok aldri å klare seg selv.  Foreldrene gjør barna en bjørnetjeneste ved å la dem bo hjemme så lenge.  Klarer de ikke spare opp egenandel til boliglån på maks 2 år i en slik situasjon er forbruket deres alt, alt for høyt. 

Lenke til kommentar

En prosentandel av brutto lønn blir trukket for å kjøpe aksjer i firmaet jeg jobber i, dette beløper seg til litt over 2.000 kr/mnd.

Dette er første post jeg kutter på dersom jeg blir nødt, og kan dekke opp for en økning fra dagens 1,99% nom. til 3,75% nom.

Etter dette har jeg nye 2.000 jeg putter i BSU, ved å stoppe å spare her kan renta øke videre til 5,3% nom. uten at jeg må gjøre ytterligere tiltak.

Skulle det virkelig ta av har jeg nesten rundt 285.000 stående på BSU. Utsetter i det lengste å knekke denne så lenge jeg er under 34.

Er jeg blitt over 34 år og lånerenta passerer BSU-renta så lar jeg denne gå.

I tillegg har jeg aksjene i firmaet (rundt 100.000) og fond (rundt 90.000) som buffer.

Føler meg ganske komfortabel. Samtidig ønsker jeg ikke ta på meg noe MER i lån når jeg går på visninger om dagen.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...