Redaksjonen. Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Rettsaken avslører kommersielle merkverdigheter. Og hevnfølelser overfor Elon Musk.5 ting vi har lært av lidar-striden mellom Google og Uber Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Det er akkurat slike personer som Anthony Levandowski, som gjør at jeg frykter for fremtiden. Man skal aldri blande teknologi og religion! Og når man har et uttalt mål om å ta over verden i tillegg så er det enda verre. Han er helt sikkert ikke den enste som tenker i disse baner, men jeg er mer komfortabel med å la bedrifter styre showet innenfor AI enn gale enkeltpersoner. 4 Lenke til kommentar
Bento Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Det er akkurat slike personer som Anthony Levandowski, som gjør at jeg frykter for fremtiden. Man skal aldri blande teknologi og religion! Og når man har et uttalt mål om å ta over verden i tillegg så er det enda verre. Han er helt sikkert ikke den enste som tenker i disse baner, men jeg er mer komfortabel med å la bedrifter styre showet innenfor AI enn gale enkeltpersoner. Grunnen til å stifte en religion kan kan også være skattelettelser og andre fordeler. Det skal visstnok være noe av grunnen til at Scientologikirken er en religion og ikke en forening. Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 tror siemens started fokuset på radiobølger og Lidar rett etter de sluttet med telefoner.. Var nok mest sannsynlig derfor de sluttet med telefoner i første omgang.. de lager MR-scannere og hjernebølgeavlesere.. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Uber er forresten ingen "kommersiell gigant" med mindre man regner gigantiske tap som kommersiell gigantisme. 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Er det fare for at LIDAR-styrte kjøretøyer vil 'jamme' hverandre når tettheten blir for høy? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Det bør være lett å unngå. Antar det ikke bare er en av/på lyspuls som brukes, men en pseudorandom kodet sekvens som korreleres av mottageren. Det er helt nødvendig for å være immun mot støy. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Er det fare for at LIDAR-styrte kjøretøyer vil 'jamme' hverandre når tettheten blir for høy? Er vel begrenset hvor mange som kan være koblet til samtidig i et geografisk område, så da burde man kunne lastbalansere ved å distribuere både antall tilkoblinger og mengden av datastrøm på flere servere. Er ingen god grunn til utveksle data om trafikken i New York med en bil i Oslo, annet enn det som går på læring. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Det er akkurat slike personer som Anthony Levandowski, som gjør at jeg frykter for fremtiden. Man skal aldri blande teknologi og religion! Og når man har et uttalt mål om å ta over verden i tillegg så er det enda verre. Han er helt sikkert ikke den enste som tenker i disse baner, men jeg er mer komfortabel med å la bedrifter styre showet innenfor AI enn gale enkeltpersoner. Helt enig i at teknologi og religion absolutt ikke bør blandes. Derfor er jeg veldig skeptisk til den ukritiske beundringen av Elon Musk, og synes således han bare har godt av litt konkurranse. Og Anthony har noen gode poeng angående Elon. Det er på tide at noen "calls him on his shit". 2 Lenke til kommentar
MortenL Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Sitter igjen med disse tankene: -Sjefer også i større bedrifter kan ha sitt "gatespråk". Det tror jeg ikke er noe ulempe i utviklingsøyemed, men det bør holdes seg imellom. Når dette språket lekker ut slik som her, blir det helt feiltolket og tatt ut av sammenheng. -Lidar er vel bare en forbedring av prinsippet som er brukt på Microsoft's Kinect? Prinsippet er kjent, så det er bare en spesifikk teknisk løsning som er patenterbart. Men er i grunnen enig med Musk. Radar ser mer. -Det er ikke et spørsmål OM AI noen gang blir misbrukt, men NÅR. Mennesket er ikke beskyttet av noen naturlov, så AI kan (og mest sannsynlig VIL) gå utover oss en dag. Men når er det altså ingen som vet. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Det er på tide at noen "calls him on his shit". Nå er det mulig jeg har fulgt med for dårlig, men hva er det du sikter til her? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 . Og Anthony har noen gode poeng angående Elon. Det er på tide at noen "calls him on his shit". Det er jo bare til å sette i gang det Bippe 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Jeg sikter til at Elon i for stor grad får ensidig positiv omtale i media. Jeg tror at ingenting er ensidig, så hvis jeg leser noe som er ensidig positivt så tenker jeg bare at jeg ikke får høre hele historien. Således savner jeg den negative siden av historien. Det har vært for mye solskinn for lenge. Og trær vokser aldri opp i himmelen. Inntil jeg får høre om medaljens bakside, så tror jeg ikke på han. Fallhøyden hans er kjempehøy allerede. Greit at fyren er flink, men han er ikke umenneskelig. Alle gjør feil. Hvor er Elon sine? Begravd under mosen, sammen med uglene tipper jeg. I motsatt fall så er omtale av biler med stempelmotorer ofte så negativt ladet at det veldig upresise øknavnet "fossilbil" har blitt stuerent. Det gir meg et inntrykk av sterk bias fra journalistens side, og jeg sitter igjen med akkurat samme spørsmål: "og hva med andre siden av saken? Hvor er den?". Endret 5. mars 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg sikter til at Elon i for stor grad får ensidig positiv omtale i media. Jeg tror at ingenting er ensidig, så hvis jeg leser noe som er ensidig positivt så tenker jeg bare at jeg ikke får høre hele historien. Således savner jeg den negative siden av historien. Det har vært for mye solskinn for lenge. Og trær vokser aldri opp i himmelen. Inntil jeg får høre om medaljens bakside, så tror jeg ikke på han. Fallhøyden hans er kjempehøy allerede. Greit at fyren er flink, men han er ikke umenneskelig. Alle gjør feil. Hvor er Elon sine? Begravd under mosen, sammen med uglene tipper jeg.Det skrives da sannelig nok dritt om både Elon og Tesla men hvis man pirker i det så finner man fort at det meste er uten særlig substans(eventuelt vanskelig å vurdere, noe som i praksis er det samme) Hvorfor *må* noe være skjult? Kanskje feilene hans bare er 'normale' feil som alle vi andre også har? Som skaperen av Dilbert så treffende formulerte det: "I dont want to read that Beyonce is a nice girl that occasionally gets grumpy when someone doesn't do their job. I want to read that she pistol-whipped her assistant for forgetting cinnamon when getting her a caffe-latte". I motsatt fall så er omtale av biler med stempelmotorer ofte så negativt ladet at det veldig upresise øknavnet "fossilbil" har blitt stuerent. Det gir meg et inntrykk av sterk bias fra journalistens side, og jeg sitter igjen med akkurat samme spørsmål: "og hva med andre siden av saken? Hvor er den?".Igjen, det skrives sannelig nok dritt om elbiler også. Og siden *veldig* mye av det er ubegrunnet eller (bevisst)misforstått er det passende at tu.no bringer balanse i saken. 1 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Jeg sikter til at Elon i for stor grad får ensidig positiv omtale i media. Jeg tror at ingenting er ensidig, så hvis jeg leser noe som er ensidig positivt så tenker jeg bare at jeg ikke får høre hele historien. Således savner jeg den negative siden av historien. Det har vært for mye solskinn for lenge. Og trær vokser aldri opp i himmelen. Inntil jeg får høre om medaljens bakside, så tror jeg ikke på han. Fallhøyden hans er kjempehøy allerede. Greit at fyren er flink, men han er ikke umenneskelig. Alle gjør feil. Hvor er Elon sine? Begravd under mosen, sammen med uglene tipper jeg. I motsatt fall så er omtale av biler med stempelmotorer ofte så negativt ladet at det veldig upresise øknavnet "fossilbil" har blitt stuerent. Det gir meg et inntrykk av sterk bias fra journalistens side, og jeg sitter igjen med akkurat samme spørsmål: "og hva med andre siden av saken? Hvor er den?". Til det siste først; fossil henspeiler vel like mye på at drivstoffet faktisk _er_ fossiler, like mye som teknologien er fossil. Det er virkelig ikke noe annet å forvente. Jeg vil ha journalister som er realistiske, og forbrenningsmotoren er langt på overtid. Og det sier jeg som eier av en overmotorisert og svært morsomt turboladet bensinbil. Om du vil ha grums om Elon så er det da bare å oppsøke de rette foraene. Selv på rendyrkede fansider av f.eks Model X er det haugevis av kommentarer på dårlig kvalitet, dårlig support mm. Det er langt fra alt han har fått til så langt som glitrer som gull i solskinn. Arbeidsforholdene er visst ganske tøffe i selskapene hans, med høye krav til leveranser og mye overtid. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Jeg sikter til at Elon i for stor grad får ensidig positiv omtale i media. Jeg tror at ingenting er ensidig, så hvis jeg leser noe som er ensidig positivt så tenker jeg bare at jeg ikke får høre hele historien. Således savner jeg den negative siden av historien. Det har vært for mye solskinn for lenge. Og trær vokser aldri opp i himmelen. Inntil jeg får høre om medaljens bakside, så tror jeg ikke på han. Fallhøyden hans er kjempehøy allerede. Greit at fyren er flink, men han er ikke umenneskelig. Alle gjør feil. Hvor er Elon sine? Begravd under mosen, sammen med uglene tipper jeg.Det skrives da sannelig nok dritt om både Elon og Tesla men hvis man pirker i det så finner man fort at det meste er uten særlig substans(eventuelt vanskelig å vurdere, noe som i praksis er det samme) Hvorfor *må* noe være skjult? Kanskje feilene hans bare er 'normale' feil som alle vi andre også har? Som skaperen av Dilbert så treffende formulerte det: "I dont want to read that Beyonce is a nice girl that occasionally gets grumpy when someone doesn't do their job. I want to read that she pistol-whipped her assistant for forgetting cinnamon when getting her a caffe-latte". I motsatt fall så er omtale av biler med stempelmotorer ofte så negativt ladet at det veldig upresise øknavnet "fossilbil" har blitt stuerent. Det gir meg et inntrykk av sterk bias fra journalistens side, og jeg sitter igjen med akkurat samme spørsmål: "og hva med andre siden av saken? Hvor er den?".Igjen, det skrives sannelig nok dritt om elbiler også. Og siden *veldig* mye av det er ubegrunnet eller (bevisst)misforstått er det passende at tu.no bringer balanse i saken. Mulig det, jeg har ikke lest så mye av det, og da er det vanskelig for meg å forholde meg til det. Gjerne gi meg linker hvis du gidder, det blir mye lettere for meg å ta fyren seriøst hvis jeg vet om flere av hans sider. Endret 5. mars 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 (endret) Jeg sikter til at Elon i for stor grad får ensidig positiv omtale i media. Jeg tror at ingenting er ensidig, så hvis jeg leser noe som er ensidig positivt så tenker jeg bare at jeg ikke får høre hele historien. Således savner jeg den negative siden av historien. Det har vært for mye solskinn for lenge. Og trær vokser aldri opp i himmelen. Inntil jeg får høre om medaljens bakside, så tror jeg ikke på han. Fallhøyden hans er kjempehøy allerede. Greit at fyren er flink, men han er ikke umenneskelig. Alle gjør feil. Hvor er Elon sine? Begravd under mosen, sammen med uglene tipper jeg. I motsatt fall så er omtale av biler med stempelmotorer ofte så negativt ladet at det veldig upresise øknavnet "fossilbil" har blitt stuerent. Det gir meg et inntrykk av sterk bias fra journalistens side, og jeg sitter igjen med akkurat samme spørsmål: "og hva med andre siden av saken? Hvor er den?". Til det siste først; fossil henspeiler vel like mye på at drivstoffet faktisk _er_ fossiler, like mye som teknologien er fossil. Det er virkelig ikke noe annet å forvente. Jeg vil ha journalister som er realistiske, og forbrenningsmotoren er langt på overtid. Og det sier jeg som eier av en overmotorisert og svært morsomt turboladet bensinbil. Om du vil ha grums om Elon så er det da bare å oppsøke de rette foraene. Selv på rendyrkede fansider av f.eks Model X er det haugevis av kommentarer på dårlig kvalitet, dårlig support mm. Det er langt fra alt han har fått til så langt som glitrer som gull i solskinn. Arbeidsforholdene er visst ganske tøffe i selskapene hans, med høye krav til leveranser og mye overtid. Helt enig i at vi må ha et realistisk syn på ting. Og spesielt journalister som skriver faktaartikler. Fakta er at ottomotoren for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av biodrivstoff. Fakta er at elbiler for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av fornybar elektrisk kraft. Altså er ingen av de to alternativene helt kategorisk "grønn", eller helt kategorisk "fossil". Det er det eneste realistiske synet man kan ha på saken. Selvsagt kan vi diskutere nyanser, og hvem er bedre, hvem er værre. Men ikke kategorisk "fossil", eller kategorisk "grønn". Det er blir bare lettfordøyelig lesestoff til bermen. Jeg har ikke noe ønske om å oppsøke grums om Elon. Jeg forholder meg selv så nøytral og balansert som mulig. Da kan jeg ikke aktivt oppsøke den ene siden av saken noe mer enn den andre. Men som passiv lytter så får jeg servert mye mer ensidig positivt, enn hva jeg får servert ensidig negativt, og da blir jeg skeptisk. Her er det noe jeg ikke hører. Endret 5. mars 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 ... Mulig det, jeg har ikke lest så mye av det, og da er det vanskelig for meg å forholde meg til det. Gjerne gi meg linker hvis du gidder, det blir mye lettere for meg å ta fyren seriøst hvis jeg vet om flere av hans sider. Det beste jeg kommer på i farta er bloggen 'wait but why' av Tim Urban. Han har flere lange artikler om Musk og selskapene hans hvor han går svært grundig til verks. Han har vel i praksis fungert som Musks hoffreporter siste par årene og selv om han nok ikke er helt nøytral så har han til gjengjeld god tilgang til mannen og kan få svar på det han lurer på. Musk blir tillagt mange egenskaper, en som kanskje ikke nevnes så ofte ellers men som vektlegges på bloggen som en av de få tingene som virkelig skiller ham fra andre smarte fyrer er hans vilje til å holde seg oppdatert. Jeg tror for eksempel det skal godt gjøres å finne noen som er så oppdatert på batteriteknologi som det Musk er, inkludert mange av dem som forsker på batterier selv. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 ... Fakta er at ottomotoren for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av biodrivstoff. Fakta er at elbiler for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av fornybar elektrisk kraft. ... Isolert sett er det korrekt men vi har altså en global bilpark på over en milliard biler. Jeg oppfordrer deg til å regne på det.. Hvor mye olje går med for å drive dagens(globale) bilpark? Hvor mye energi er det i den olja? Hva er det daglige kaloribehovet til et menneske? Hvor mange må da kutte ut middagen for at vi skal kunne dyrke nok raps/palmeolje til bilparken vår? Alternativ, hvor store reservearealer med dyrket mark trenger vi? Øvelse to er å finne ut hvor mange kvadratmeter med solceller vi trenger for å skaffe nok strøm til en hypotetisk elektrifisert global bilpark? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Fakta er at ottomotoren for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av biodrivstoff. Fakta er at elbiler for det meste drives av fossile energikilder, men kan drives av fornybar elektrisk kraft. Men er lang mer energieffektive, elbil kommer rundt 4-5 ganger så langt som en "ottobil" med samme mengde fossilt. I tillegg kan den kjøre på andre kilder også. Som er den store kickeren og potensialet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå