Quietman Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hei, alle sammen. Alle vet jo at lavere hastighet og mindre luftflyt gir mindre støy fra en vifte, men hva med forskjeller på kulelager (enkle/doble), glidelager og andre typer? Noen mener at glidelager gir mindre støy på lavere hastighet, mens andre påstår det da oppstår annen form for støy. Er det stor forskjell på vifter fra forskjellige produsenter, selv om spesifikasjonene er veldig like? Papst, SmartCooler, Enermax, Titan, Panaflo etc. Selv har jeg liten erfaring med slikt. Har to Papst 80mm 12dB(A) vifter, som egentlig støyer lite på 12V. Hvordan vil det bli med støyen dersom man reduserer spenninga? Noen sier at Papst viftene kan lage klikkelyder på lavere hastighet, med unntak av de store 120mm viftene. Er det bare meg som er forvirret, eller kanskje det er behov for en liten oppklaring? Vil gjerne ha seriøse innlegg i denne tråden, slik at den også kan være til hjelp for andre som lurer på disse tingene. Kom med det du måtte ha av fakta, teorier og egne erfaringer. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 har en slik en Titan 120mm 30db, men jeg har en enermax viftestyring og når jeg setter den på laveste flytter den masse luft og den kan ikke høres. Den anbefales. mvh BalleMann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå