Redaksjonen. Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Den endelige havarirapporten er klar.To år siden Turøy-ulykken: Slik jobber Airbus for at noe lignende aldri skal skje igjen Lenke til kommentar
Per Østbø Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Et sanntids oljemonitoreringssystem med laser-partikkelteller og densiometer som overvåker oljesirkulasjonen i gearbox vil fange opp unormal slitasje lenge før tannhjulene "spruter". Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Det som forundrer meg er at det ikke stilles krav til et frihjulsystem slik at rotoren kan fortsette å gå hvis girkassen eller motoren låser seg. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Sikkerhetssjefen til Airbus Helicopters drepte selskapet sin troverdighet for et par tipr fremover med sin hodeløse frikjennelse av MGB. Han burde være sparket ut fra Airbus for lenge siden. Kombiner dette med noen hendelse hos Airbus og Airbus sine fly der selskapet har fraskrevet seg ansvar og så har måttet gå tilbake på sine skammelige påstander og det er mange gode grunner til å aldri sette sine bein i en 225 igjen. At en har bare faset ut ett av to MGB-løsninger for 225 er også en fallitterklæring. For å vinne tillit må Aribus helicopters være villige til å kaste begge MGB'ene på søppelhaugen til evig tid og så få et helt nytt MGB design inn. Hele Turøy-ulykken er et stilstudie og hvordan en produsent kan drite seg ut og skyte seg selv i foten med flere skudd på rappen. Lenke til kommentar
missi Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 Et sanntids oljemonitoreringssystem med laser-partikkelteller og densiometer som overvåker oljesirkulasjonen i gearbox vil fange opp unormal slitasje lenge før tannhjulene "spruter". Men det løser ikke problemet. Nemlig at MGB-designet her er ubrukelig og må kastes på søppelhaugen. Lenke til kommentar
YUTZCWJV Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Rotårsak her Mikropit er sannsynlig grunnet fukt i oljen vs ekstrem smøregeometri. Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Et sanntids oljemonitoreringssystem med laser-partikkelteller og densiometer som overvåker oljesirkulasjonen i gearbox vil fange opp unormal slitasje lenge før tannhjulene "spruter".Men det løser ikke problemet. Nemlig at MGB-designet her er ubrukelig og må kastes på søppelhaugen. Et nytt MGB design vil ikke garantere noen forbedring, og må gjennomen ganske lang kvalifiserings periode. Vekten vil også øke med stor sannsynlighet siden et nytt gir nødvendigvis må bygges sterkere og med lavere komponentbelastning. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Hovedsaklig symptombehandling med lite substans. Lite tillitsvekkende. Det som trengs er at den eksisterende girkassen kastes på søppeldynga, samt at ny girkasse designes fra bunnen av med korrekte styrke og utmattelsesberegninger. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Hvis de ikke forstår hva som er rot årsaken til havariet er det vel lite sansynelig at et nytt design vil være vesentlig bedre enn dagens, som man tross alt har noen erfaringer med. Eller? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Jeg skal være litt bombastisk nå. Dersom Airbus ikke skjønner hvordan de skal dimensjonere en girkasse korrekt mht. belastning og utmattelse, da bør de kanskje legge ned produksjonen av helikoptre. Dersom de ikke skjønner fysikken og matematikken i dette, da bør de ikke ha lov til å bruke menneskers liv som prøvekaniner for hvorvidt girkassen holder eller ikke. Kanskje det er på tide å ansette noen ingeniører som ikke strøk i matematikk og fysikk, og kanskje de bør sparke noen markedsførere, som ikke kan noe annet enn å snakke og gå i dyre dresser? Lenke til kommentar
YUTZCWJV Skrevet 6. mars 2018 Del Skrevet 6. mars 2018 Ser TU skriver eller siterer; ..."Det var her på innsiden at det startet med små avskallinger på overflaten, såkalte «spalls», som uventet ledet til sprekkdannelse som fikk lov til å vokse utover i giret til tannhjulet delte seg i to mellom to tenner." Det starter aldri med sponing/spalls så dette er ikke årsak men resultat. Årsaken finnes i oljen lenge før det oppdages sponing. Å løse dette med kraftigere magneplugger vil resultere i det som kalles "magnetic foxtale" /magnetisk revehale, en cluster med magnetisk spon som kan løsne helt eller delvis under drift. Det er vel ikke helt bra. Dette giret trenger uansett re design. Mvh Hans S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå