sånn er det! Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Jeg har et hus som jeg eier og har lån på. Nå har jeg og samboeren min lyst til å bygge på og låne penger sammen til det. Først og fremst lurer jeg på hvordan man går frem for å få gjort det. Må jo søkes til kommunen, et firma må gjøre jobben, og banken må låne oss penger. Hvilken rekkefølge gjør vi dette og må en arkitekt inn i bildet? Er et tilbygg på rundt 30 kvadratmeter som er planen å bygge. Så lurer jeg på hvordan man gjør det med lån og eierskap av huset. Huset har jeg betalt ned på i mange år og har brukt penger på oppussing så det har økt betydelig i verdi. Man vet jo dessverre aldri hvor lenge et forhold varer så blir vel ikke riktig at samboer skal eie 50 prosent selv om hun blir med på et lån for å bygge på? Hvordan ordnes dette? Tar man verditakst før og etter påbygging? Så samboer kan eie 50 prosent av verdiøkningen? Tar man et ekstra lån til påbygging eller øker man det lånet jeg allerede har? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. mars 2018 Del Skrevet 3. mars 2018 (endret) Hvor mye ønsker hun å eie da? Er det interesse for å kjøpe halve huset i forkant av oppussing, er det bare å få tak i takstmann/megler og få en takst. Å drive med å kjøpe seg inn med halvparten av verdistigning til tilbygget er tullete opplegg, for man kan aldri finne en fornuftig måte å beregne summen. Ikke kan den selges fritt heller. Det normale ville være at samboer gir deg masse penger (ca halvparten av boligens verdi) også pusser dere opp sammen Endret 3. mars 2018 av newman221 Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Hvor mye ønsker hun å eie da? Er det interesse for å kjøpe halve huset i forkant av oppussing, er det bare å få tak i takstmann/megler og få en takst. Å drive med å kjøpe seg inn med halvparten av verdistigning til tilbygget er tullete opplegg, for man kan aldri finne en fornuftig måte å beregne summen. Ikke kan den selges fritt heller. Det normale ville være at samboer gir deg masse penger (ca halvparten av boligens verdi) også pusser dere opp sammen Hun har ikke råd til å kjøpe seg inn. Det beste vi kan få til med dagens økonomi er at vi enten tar et lån sammen til å bygge på eller øke mitt lån og betale ned sammen på det. Hvis hun eier en viss prosentandel av huset etter påbygging vil jeg måtte betale henne ut ved et eventuelt brudd. Og da også regne med prisøkningen huset har frem til da. Hvis jeg selger huset i dag vil jeg sitte igjen med godt over én million over det som står igjen av lånet. Uansett hvor glade vi er i hverandre nå, er det ikke dumsnilt av meg å dele alt med henne selv om hun blir medlånetaker? Eller eventuelt tar opp et eget lån sammen til å bygge på? Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 3. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2018 Et eksempel: Hvis huset er verdt 4 millioner nå og taksten øker til 5 millioner etter påbygging så har verdien økt med 25 prosent. Halvparten av det blir hennes. Altså 12.5 prosent av den totale verdien på huset. Er dette en måte å gjøre det på? Problemet her er hvis hun skal bli medlånetaker på det eksisterende lånet og at vi øker det med summen det vil koste å bygge på. Så da må vi kanskje ta et eget lån som vi betaler sammen og at jeg fortsetter å betale alene på det eksisterende? Da er det en mulighet for at det blir før mye å betjene for min del. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Er det ikkje mest hensiktsmessig å ta utgangspunkt i verdien på huset pluss kostnaden på utbygginga? Altså om huset er verdt 4 mill, og dere bygger på for 0,5 mill så har dere hus for 4,5 mill. Om ho då spytter inn 900 000 kr så eig ho 20%. Verdiauka som følge av påbygget samt den generelle verdiaukninga deler dere då etter eigarbrøken, i dette tilfellet at du får 4/5 av verdiaukninga og ho får 1/5. Sidan ho eig 20% av boligen så vil det være hennar del ved eit framtidig salg. Eg synes ikkje det er rett å ta utgangspunkt i verdien på boligen etter påbygget sidan du er/var avhengig av hennes bidrag for å realisere påbygginga. Når det gjeld den praktiske gjennomføringa av eit tilbygg så må du starte med ein tur til kommunen for å sjekke opp reguleringsplanen for å finne ut om det er begrensningar i forhold til utnyttelesgrad på tomta, avstand til nabogrenser, osv. Så lenge tilbygget er under 50 m2 så kan du sjølv stå som ansvarleg søkar når du søker om byggetillatelse. I prinsippet kan du derfor gjere alt arbeidet sjølv så lenge du har fått godkjent byggesøknaden. Er du usikker så kan du sjølvsagt leige inn hjelp. Personleg så ville eg droppa å involvere ein arkitekt på eit enkelt tilbygg, skal du kun bygge på med ei firkanta kasse med tak så er det begrensa med kor mykje arkitektkompetanse du treng, dei fleste (alle?) byggentrepenørar kan bygge dette utan arkitekttegningar. Treng du å bygge i ein spesiell stil, eller er opptatt av at tilbygget skal gli naturleg inn i huset så kan det derimot være fornuftig å bruke ein arkitekt. Når du har valgt ein entrepenør (det kan være lurt å legge ut eit anbud om du ikkje alt veit kven du vil bruke) så melder du ifrå til kommunen og venter på å få igangsettingstillatelse. Når du har fått den kan du gå i gang med arbeidet. Når arbeidet er ferdig sender du melding til kommunen at tilbygget er ferdig, sidan du held deg under 50 m2 så treng du ikkje søke om ferdigattest. Det vil være lurt å bruke god tid på å vurdere kva alternativer dere har. I forhold til verdiaukning av boligen så er det ikkje sikkert du får så veldig stor uttelling i forhold til byggekostnaden, hovedmotivasjonen for å bygge tilbygg bør derfor være for å få betre utnytting av arealet. Det kan derfor være lurt å sjå på fleire alternativ og vurdere kost/nytte ved dei forskjellige alternativa. Sidan grensa for når dere må bruke fagfolk går på 50 m2, så kanskje det er fornuftig å bygge eit tilbygg på 49 m2 når dere fyrst er i gong? Prisforskjellen blir nok ikkje så veldig stor. Eller vil dere bygge enda større når dere fyrst er i gong? Tenk også på om du vil nøye deg med eit enkelt tilbygg over eit plan, eller om du vil bygge i to etasjar når du fyrst held på. Dersom du skal bygge tilbygget på ein endevegg slik at du ikkje må endre orginaltaket så treng det ikkje å bli så mykje dyrare å bygge i to etasjar. Må du endre på sjølve taket derimot kan det fort bli kostbart. Vurder også på kva du vil bruke tilbygget til. Dersom du kun skal forstørre stua så vil nok verdiauken bli langt mindre enn dersom du bygget ut med eit nytt soverom på 30 m2. Mange bygger også tilbygg med den hensikt å bygge heilt nytt kjøkken eller bad i tilbygget. Då vil nok kostnaden med tilbygget være såpass stor at det er tvilsomt at verdien av boligen går like mykje opp (men salgbarheita blir sjølvsagt mykje betre). Fordelen med å gjere dette er at det gir muligheit til å få meir funksjonible rom, og det frigjer areal som dagens stue/kjøkken tek opp. Mange velger ei slik løysning for å få alle viktige rom ned på bakkenivå, noke som gjer at boligen blir ein livsløpboligen som ein kan bli buande i også når ein blir gamal og får problemer med å gå trapper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå