Gå til innhold

"Ekstra" rettigheter tilknyttet lønnsutbetaling ved å være organisert?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg har tidligere vært organisert. Vurderer nå å organisere meg igjen, men har spørsmål jeg ønsker å få svar på før jeg evt. velger å organisere meg igjen:

1 - Ved å organisere seg, har man flere "rettigheter" enn en vanlig ansatt med kontrakt? Jeg tenker generelle rettigheter som jeg mener at "ALLE" skal ha ifølge arbeidsmiljøloven.

Generelle rettigheter som å få utbetalt lønn og feriepenger innenfor tidsrammer man forventer å få utbetalt.

Jeg har vært ansatt i en større privat bedrift over flere år med kontrakt fra første dag og har aldri hatt problemer før, det er heller ikke noe jeg er redd for pr dags dato, men jeg vil gjerne ha et svar på om det skulle bety noe særlig om man er organisert eller ikke mtp spørsmålet mitt over.

2 - Hvis jeg skulle oppleve (har aldri skjedd før) at min arbeidsgiver holder igjen lønn/feriepenger basert på hat e.l, eksempelvis pga jeg har tatt "fri uten lønn" uten å si i fra? Eller at jeg ikke jobber raskt nok, vil det da ha noe så si om man er organisert eller ikke?

Jeg mener jo at vi i Norge er ganske godt sikret med rettigheter og arbeidsmiljøloven, ref til spørsmålet mitt over her. I mine øyne, vil man ha like mye krav på lønn/feriepenger utbetalt så lenge man har jobbet for det, og det vil man få like sterkt krav på om man er organisert eller ikke, mener nå jeg.

Å organisere seg føler jeg faller mer inn på rettigheter tilknyttet lønn i timen, tariffavtaler, mobbing og tvang fra arbeidsgiver mm. Eller at man er redd for å miste jobben, hvor man står sterkere hvis man er organisert.

Men jeg er ikke redd for å bli sagt opp, skulle det skje, så får det bare skje. Jeg er fornøyd med lønn og alt som det er, eneste jeg er redd for er å ikke få utbetalt skyldig lønn/feriepenger pga at sjefen plutselig bestemmer seg for å hate meg, si for eksempel ved en oppsigelse e.l.

Håper noen kan svare greit og enkelt JA/NEI på spørsmålene jeg har markert over, det er de jeg trenger svar på, da de betyr mest for meg. Jeg ser ikke vitsen med å organisere meg hvis jeg står sterkt nok som jeg gjør uorganisert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du får ikke flere rettigheter. Men du stiller sterkere når noe først er ute, du har rett på gratis advokathjelp osv. I tillegg kan du oppnå tariffavtale om nok folk organiserer seg.

Stiller jeg sterkere mtp lønnsutbetaling, mon tro?

Litt usikker på hva du mener med den, du sier når arbeidsgiver holdee igjen lønn. Da kan du bruke noen gratistimer med advokat. Men så sier du når du tar ferie uten lønn, og da får du såklart ikke lønn?

Lenke til kommentar

Nei, du får ikke flere rettigheter. Men du stiller sterkere når noe først er ute, du har rett på gratis advokathjelp osv. I tillegg kan du oppnå tariffavtale om nok folk organiserer seg.

Stiller jeg sterkere mtp lønnsutbetaling, mon tro?

Litt usikker på hva du mener med den, du sier når arbeidsgiver holdee igjen lønn. Da kan du bruke noen gratistimer med advokat. Men så sier du når du tar ferie uten lønn, og da får du såklart ikke lønn?

Tror du leste feil, jeg har kun nevnt "fri uten lønn". At sjefen evt. skulle bruke det mot meg :p At jeg har tatt fri uten lønn, uten å spørre liksom. Jeg har ikke nevnt noe om å ta ferie uten lønn, hehe.

Det skal nok mye til at man ikke får utbetalt lønnen sin kan jeg tenke meg, men man vet jo aldri om en sjef skulle finne på å trekke tilbake timer i lønn pga han syns jeg er in-effektiv eller lignende? Uansett, jeg får jo advokat hjelp hvis jeg er organisert, men jeg kan også gå rettens vei som en uorganisert hvis jeg ikke skulle få utbetalt lønna mi som jeg har krav på.

Jeg vet jeg stiller litt rare spørsmål, men som sagt over: Viktigste for meg i en jobb er å få utbetalt lønna, ikke å ha beskyttelse fra å bli sagt opp. Så trenger jeg å organisere meg?

Endret av UaktuellPerson
Lenke til kommentar

Å ta fri uten å spørre er skoft. 

Og om arbeidsgiver synes du er in-effektiv, så kan han gi deg en rekke advarsler før han sier deg opp. 

Å ta fri uten lønn uten å spørre var bare et eksempel, og man får vel gjerne en advarsel først om man skulle gjøre noe slik. På den andre siden er det jo lettere å spør om fri uten lønn før man tar fri, jeg pleier som regel aldri å få nei hvis jeg spør.

Om man er in-effektiv, men samtidig innenfor rammene, så mener jeg at arbeidsgiver ikke kan gjøre noe. Vi er tross alt mennesker. Og hva hvis man har en sykdom som gjør at man jobber tregere enn andre? Det er mange ting som spiller inn her. Men man får vell en advarsel her også, før man evt skulle få "avskjed".

Å organisere seg har vell gjerne litt å si hvis man ønsker å holde på jobben sin ved evt. tvister, men jeg tror at man står trygt nok med arbeidsmiljøloven i ryggen. Spesielt hvis man kan dokumentere relevante sykdommer/psykiske plager.

Lenke til kommentar

En må skille litt på situasjonene her.

Om vi tar for gitt at arbeidsgiver følger arbeidsmiljøloven, holder arbeidsavtalen og følger opp sine ansvarsområde så nei, da vil ikke det å organisere seg gi en "ekstra" rettigheter knyttet til arbeidsforholdet.

Men. Dersom arbeidsgiver ikke gjør dette, da står du ikke alene. Hva betyr det? I praksis betyr det at du kan kontakte din organisasjon og be om råd, hjelp og juridisk bistand. I en tvist eller konflikt er dette veldig kjekt å ha for mange. I mindre saker og uenigheter klarer de fleste å bli enige med sjefen, men når en ikke blir enig og arbeidsgiver ikke følger loven - da er fagorganisering veldig kjekt å ha.

Bare vær obs på at de ikke vil hjelpe med uenigheter eller problemer du selv har skapt med å for eks ta fri uten lov, ikke møte opp etc. De kan sørge for at arbeidsgiver følger loven og avtalen vedrørende oppsigelse eller avskjedigelse, men de vil ikke støtte deg i det som evnt er gjort.

Eg har nå vært organisert i ca 14 år. I disse årene var det først i ett lite selskap og deretter i ett større. Eg har brukt fagforeningen ca 4 ganger og da kun i enkle spørsmål som eg så har håndtert opp mot arbeidsgiver selv. Mer enn form for å få bekreftet at min tolkning av lovverket var korrekt.

Lenke til kommentar

Å ta fri uten å spørre er skoft. 

Og om arbeidsgiver synes du er in-effektiv, så kan han gi deg en rekke advarsler før han sier deg opp. 

Å ta fri uten lønn uten å spørre var bare et eksempel, og man får vel gjerne en advarsel først om man skulle gjøre noe slik. På den andre siden er det jo lettere å spør om fri uten lønn før man tar fri, jeg pleier som regel aldri å få nei hvis jeg spør.

Om man er in-effektiv, men samtidig innenfor rammene, så mener jeg at arbeidsgiver ikke kan gjøre noe. Vi er tross alt mennesker. Og hva hvis man har en sykdom som gjør at man jobber tregere enn andre? Det er mange ting som spiller inn her. Men man får vell en advarsel her også, før man evt skulle få "avskjed".

Å organisere seg har vell gjerne litt å si hvis man ønsker å holde på jobben sin ved evt. tvister, men jeg tror at man står trygt nok med arbeidsmiljøloven i ryggen. Spesielt hvis man kan dokumentere relevante sykdommer/psykiske plager.

Om du er innenfor rammene er du strengt tatt ikke in-effektiv. Og om du hadde hatt en sykdom som gjorde at du ikke jobber like bra som en frisk person så regner jeg med at du hadde hatt en dialog med din arbeidsgiver angående dette.

Lenke til kommentar

Du får ikkje fleire rettigheiter som organisert kontra uorganisert, men som organisert står du i mykje betre posisjon for å kreve din rett.

Dersom arbeidsgiver f.eks. held tilbake lønn som du skulle hatt utbetalt, så vil ein som uorganisert sjølv måtte kjempe for sin rett og sjølv legge ut for eventuelle advokatutgifter. Dette gjer at for enkelte så blir det så dyrt og tidkrevande å kreve sin rett at dei gir opp og lar arbeidsgiver vinne.

Største "rettigheitane" som ein har som fagorganisert er dersom ein er mange nok til å innføre tariffavtale i bedrifta. Då får ein blant anna betre arbeidsvilkår enn det som er standard i arbeidsmiljølova. Ein får då også forhandlingsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...