Gå til innhold

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X


Anbefalte innlegg

 

 

 

Relevansen er at opplevd kvalitet i en Tesla er dårlig. Spesielt med tanke på prisklassen. De eneste som er uenige er Tesla-eiere, men det er vel ingen bombe. Tror Tesla-eiere hadde vært tjent med å innrømme at byggekvaliteten er for dårlig, for det er den jo. Både på opplevd kvalitet i interiøret, panel gaps, DUer som raser, osv, osv. For Tesla gjør så mye annet bra at det bare blir dumt å ikke innse hvor den kommer til kort. Amerikansk er Amerikansk...

 

 

Jeg kjenner mange som ikke er tesla eiere som synes bilen er helt topp. De fleste som syter er regelrett hatere og går igjen i alle tråder en leser, foruten ett par få. 

 

Ja det er amerikansk, og ja det er ikke perfekt. Men å syte over at dashbordet er plast i midten(noe jeg forøvrig ikke vet) blir helt søkt og meningsløst. Om en ikke har andre ting å syte over, ja da har en det passe bra altså. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i gapene på enkelte deler av eksteriør ikke er på tysk nivå. Men på interiør så sitter alt som det skal her. Ingen gap eller noe som sitter rart.

 

Men ja. Jeg er vel bias da jeg er teslaeier. Men min opplevelse av bilen er at den er langt fra dårlig og så «billig» som enkelte på nett skal ha den til å være.

 

Flere som sitter på kommenterer ofte på at de syns enkelte ting er lekkert i bilen. Oftest på seter, karboninnredningen og alcantarataket. For sistnevnte er det fineste taket jeg har sett i en «ordinær» bil på lang tid. Ja. Du får det sikkert i Porsche, Lamborghini og Ferrari, men da sklir vi helt av prisgruppen.

Lenke til kommentar

Greit å sammenligne med dagens Panamera:

 

f6201baa45524984d14547464916caf8-1400.jp

 

Hva gjelder ergonomi så er det mange gode argumenter for en enkelt skjerm kontra masse knapper. Men i en bil der fokuset skal være på veien så er det greit å kunne rent intuitivt strekke ut en finger og få akkurat den funksjonen man ønsker ved å trykke der man vet rett knapp er. Knappe-bonansa når man først setter seg inn, men etter å ha blitt kjent så er det mye raskere. For de som ikke har kjørt en Tesla før er nok terskelen enda høyere for å finne fram når man skal trykke rundt på en skjerm, spesielt for de som ikke er ipad-generasjonen. 

 

De greiene på bildet det som gir gjenskinn, er ikke det også plast, eller definerer du også gjenskinn som en type skinn?

 

;-)

Lenke til kommentar

 

Greit å sammenligne med dagens Panamera:

 

Hva gjelder ergonomi så er det mange gode argumenter for en enkelt skjerm kontra masse knapper. Men i en bil der fokuset skal være på veien så er det greit å kunne rent intuitivt strekke ut en finger og få akkurat den funksjonen man ønsker ved å trykke der man vet rett knapp er. Knappe-bonansa når man først setter seg inn, men etter å ha blitt kjent så er det mye raskere. For de som ikke har kjørt en Tesla før er nok terskelen enda høyere for å finne fram når man skal trykke rundt på en skjerm, spesielt for de som ikke er ipad-generasjonen.

De greiene på bildet det som gir gjenskinn, er ikke det også plast, eller definerer du også gjenskinn som en type skinn?

 

;-)

Her er en guide på hvordan å rengjøre skinn og plastikkdeler i interiør på panamera:

 

https://youtu.be/s_SmhObV8ME

 

Men ja... er bare plast i andre biler.... er ikke bare tesla-eiere som har rosa briller på :-p

 

Men nå har vi sidesporet denne tråden fullstendig.

 

Tilbake til topic. Er det noen som har funnet noen god video eller bilde av frunk på i-pace. Syns 27 liter hørtes lite ut. Model x har vel 187 liter foran... kunne tenkt meg å sett hvordan den så ut på i-pace.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Greit å sammenligne med dagens Panamera:

 

Hva gjelder ergonomi så er det mange gode argumenter for en enkelt skjerm kontra masse knapper. Men i en bil der fokuset skal være på veien så er det greit å kunne rent intuitivt strekke ut en finger og få akkurat den funksjonen man ønsker ved å trykke der man vet rett knapp er. Knappe-bonansa når man først setter seg inn, men etter å ha blitt kjent så er det mye raskere. For de som ikke har kjørt en Tesla før er nok terskelen enda høyere for å finne fram når man skal trykke rundt på en skjerm, spesielt for de som ikke er ipad-generasjonen.

De greiene på bildet det som gir gjenskinn, er ikke det også plast, eller definerer du også gjenskinn som en type skinn?

 

;-)

Her er en guide på hvordan å rengjøre skinn og plastikkdeler i interiør på panamera:

 

 

Men ja... er bare plast i andre biler.... er ikke bare tesla-eiere som har rosa briller på :-p

 

Men nå har vi sidesporet denne tråden fullstendig.

 

Tilbake til topic. Er det noen som har funnet noen god video eller bilde av frunk på i-pace. Syns 27 liter hørtes lite ut. Model x har vel 187 liter foran... kunne tenkt meg å sett hvordan den så ut på i-pace.

 

 

Tja, en standard plastbøtte rommer 10 liter, så om man setter 2 bøtter ved siden av hverandre og gjør rommet litt mere firkantet, så har du vel ca størrelsen. Holder vel til ladekabel og etpar handlenett som ikke er stappfulle.

 

;-)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på soft-touch plast som brukes i Tyske premiumbiler og plasten i f.eks en Toyota som er billig og skrangler. Tesla er nærmere sistnevnte kategori. Les dere opp om opplevd kvalitet og ta av rosa-brillene så blir det ganske åpenbart. 

Premium-merkene gir deg naturligvis en lang lang rekke options som gir deg et interiør slik du måtte ønske det. Et eksempel fra Porsche, de små finnene i luftedysene kan du velge å få lakket i eksteriørfargen, i en egenvalgt farge, eller trukket i skinn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell på soft-touch plast som brukes i Tyske premiumbiler og plasten i f.eks en Toyota som er billig og skrangler. Tesla er nærmere sistnevnte kategori. Les dere opp om opplevd kvalitet og ta av rosa-brillene så blir det ganske åpenbart. 

 

Premium-merkene gir deg naturligvis en lang lang rekke options som gir deg et interiør slik du måtte ønske det. Et eksempel fra Porsche, de små finnene i luftedysene kan du velge å få lakket i eksteriørfargen, i en egenvalgt farge, eller trukket i skinn...

 

Les oss opp? Tror du virkelig ikke vi har eid "premium biler fra Tyskland" før når vi handler biler til 0,7-1,5 millioner? Ja, som sagt mange ganger det er ikke like bra som Tysk, men langt i fra det du snakker om. Du snakker om plast, men klarer ikke å navngi en eneste del. Det er åpenbart at du ikke har kjørt tesla nok til å uttale deg.  Og disse rosa brillene, hva er det du prater om? Jeg har aldri eid ett par med rosa briller. 

 

Disse finnene, er det sånn at de er plast, trukket i skinn? 

Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på soft-touch plast som brukes i Tyske premiumbiler og plasten i f.eks en Toyota som er billig og skrangler. Tesla er nærmere sistnevnte kategori. Les dere opp om opplevd kvalitet og ta av rosa-brillene så blir det ganske åpenbart. 

 

Premium-merkene gir deg naturligvis en lang lang rekke options som gir deg et interiør slik du måtte ønske det. Et eksempel fra Porsche, de små finnene i luftedysene kan du velge å få lakket i eksteriørfargen, i en egenvalgt farge, eller trukket i skinn...

 

Les oss opp? Tror du virkelig ikke vi har eid "premium biler fra Tyskland" før når vi handler biler til 0,7-1,5 millioner? Ja, som sagt mange ganger det er ikke like bra som Tysk, men langt i fra det du snakker om. Du snakker om plast, men klarer ikke å navngi en eneste del. Det er åpenbart at du ikke har kjørt tesla nok til å uttale deg.  Og disse rosa brillene, hva er det du prater om? Jeg har aldri eid ett par med rosa briller. 

 

Disse finnene, er det sånn at de er plast, trukket i skinn? 

 

Opplevd kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Opplevd kvalitet.

 

 

Det er virkelig bare fjas med andre ord, nei jeg tror det er på tide å dra seg i land her å komme tilbake til topic. For å si "opplevd kvalitet" i hver tråd er virkelig ikke noe bidrag. 

 

Ja, Tyske biler oppleves bedre generelt sett når en ser på interiør. Det er vell ingen hemmelighet, og ikke utforventet når vi vet at Tesla kommer fra statene. 

 

Sånn, la tråden komme på rett spor igjen nå. 

Lenke til kommentar

Forøvrig er Youtube-videoen på behandling av interiøret på en Panamera gjort på en 970 Panamera.. Den er snart 10 år gammel ;)

Fortsatt relevant. det er mye plast i panamera og andre tyske premiumbiler. Hvis du ikke tror meg så bør du sjekke synet neste gang du sitter i en panamera.

 

Men ferdig med off topic nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å lage min egen ovsikt, der jeg la til det utstyret som er standard på Model S/X og prøve å få utstyret likest mulig, og så se på forskjellene. Håper folk syns de er nyttige:

 

<snip tabell>

Fin sammenligning det der. Et par ting som ikke er med og som har betydning for praktisk rekkevidde. Den ene er at Jaguar har varmepumpe som vil være fordel i vinterhalvåret. Det andre er at Jaguaren kommer med mye kraftigere regenerering(opptil 150 kW har jeg sett nevnt.)

 

EPA-rekkevidden til iPace er ikke offisiell så tallene er ikke direkte sammenlignbare. NEDC-rekkevidde er over 540 km for iPace og 565 km for X100D. Skulle jeg gjette så vil varmepumpe og mer moderne batterier(mindre tap, høyere praktisk ladehastighet på CCS) mer enn utligne den lille forskjellen i teoretisk NEDC rekkevidde og gjøre Ipace minst like egnet på langtur som for X100D. Det er betinget av at CCS-nettverket med 150-350kW lading etter hvert kommer på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fin sammenligning det der. Et par ting som ikke er med og som har betydning for praktisk rekkevidde. Den ene er at Jaguar har varmepumpe som vil være fordel i vinterhalvåret. Det andre er at Jaguaren kommer med mye kraftigere regenerering(opptil 150 kW har jeg sett nevnt.)

Jeg har ikke klart å finne ut hvor kraftig regenerering den faktisk har, men uansett har det ikke nevneverdig betydning for rekkevidden. Om man skal komme seg langt, så bør man helst skru av regenerering, slik at bilen ikke hele tiden veksler mellom akselerasjon og deselerasjon. Så bør man forsøke å ikke bruke bremsene, ved å planlegge langt frem i tid i forhold til andre biler, lyskryss, rundkjøringer, osv. I bykjøring kommer man seg ikke unna en del regenerering, men så lenge man klarer å stoppe bilen med regenereringen, så er det irrelevant om man har 50 kW eller 150 kW. Man får uansett all energien minus tap tilbake på batteriet.

 

Så klart, mer regenerering er ett pluss om det er på gasspedalen, ved at det blir sjednere at man trenger bruke bremsen. Bommer man på planleggingen og må bremse ned raskt, så slipper man kanskje bruke bremsen. Bilen blir altså veldig lettkjørt.

 

Varmepumpe har også en påvirkning, men det kan diskuteres hvor mye den utgjør. Ved veldig kalde temperaturer hjelper den svært lite, og til å begynne med på en kjøretur bør man uansett benytte seg av resistive varmeelementer for å få opp varmen i bilen raskt.

 

En fordel som Tesla har er at både Model S og Model X har mindre luftmotstand. De har aerodynamisk koeffisient på 0,24, der i-Pace har 0,29. i-Pace er en ganske bred og høy bil, og legger seg mellom Model S og Model X i frontareal. Påvirkningen av luftmotstanden på forbruket øker ved kaldere temperaturer, ettersom lufttettheten øker.

 

 

EPA-rekkevidden til iPace er ikke offisiell så tallene er ikke direkte sammenlignbare. NEDC-rekkevidde er over 540 km for iPace og 565 km for X100D. Skulle jeg gjette så vil varmepumpe og mer moderne batterier(mindre tap, høyere praktisk ladehastighet på CCS) mer enn utligne den lille forskjellen i teoretisk NEDC rekkevidde og gjøre Ipace minst like egnet på langtur som for X100D. Det er betinget av at CCS-nettverket med 150-350kW lading etter hvert kommer på plass.

Jeg har ikke benyttet meg av det offisielle EPA-estimatet for i-Pace, jeg har faktisk lagt på 22 miles ekstra, ettersom jeg syns 240 miles høres lite ut. Men selv om jeg har gjort dette, så tyder ting på at samtlige av S75D, S100D, X75D og X100D lader raskere enn i-Pace, målt i km/t. Teslaene bruker rett og slett mindre energi per km, så den lille forskjellen i hurtigladeeffekt er ikke nok til å gi i-Pace seieren.

 

Men når det er sagt, jeg tror absolutt i-Pace blir en kompetent langtursbil, når de raske CCS laderne er på plass. 75D-utgavene til Tesla er også kompetente langtursbiler, og i-Pace blir neppe verre.

Lenke til kommentar

 

EPA-rekkevidden til iPace er ikke offisiell så tallene er ikke direkte sammenlignbare. NEDC-rekkevidde er over 540 km for iPace og 565 km for X100D. Skulle jeg gjette så vil varmepumpe og mer moderne batterier(mindre tap, høyere praktisk ladehastighet på CCS) mer enn utligne den lille forskjellen i teoretisk NEDC rekkevidde og gjøre Ipace minst like egnet på langtur som for X100D. Det er betinget av at CCS-nettverket med 150-350kW lading etter hvert kommer på plass.

Jeg har ikke benyttet meg av det offisielle EPA-estimatet for i-Pace, jeg har faktisk lagt på 22 miles ekstra, ettersom jeg syns 240 miles høres lite ut. Men selv om jeg har gjort dette, så tyder ting på at samtlige av S75D, S100D, X75D og X100D lader raskere enn i-Pace, målt i km/t. Teslaene bruker rett og slett mindre energi per km, så den lille forskjellen i hurtigladeeffekt er ikke nok til å gi i-Pace seieren.

 

Basert på oppgitte tall for NEDC og tilgjengelig batterikapasitet så er iPace mer effektiv enn X100D.

 

Jaguar hevder 0-80% på en 100 kW-lader som betyr at begrensningen ligger i laderen og ikke batteriet. Slik jeg har skjønt det så er det omvendte tilfellet med S/X. Av det jeg har sett så er det ikke hevdet at 100 kW er maks ladehastighet(bare brukt som eksempel) så kanskje enda høyere ladehastighet blir tilgjengelig på iPace etter hvert.

 

Konklusjonen er hvertfall at på langkjøringsegenskaper så er iPace sammenlignbar med X100D og da begynner prisforskjellen å bli betydelig.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En fordel som Tesla har er at både Model S og Model X har mindre luftmotstand. De har aerodynamisk koeffisient på 0,24, der i-Pace har 0,29. i-Pace er en ganske bred og høy bil, og legger seg mellom Model S og Model X i frontareal. Påvirkningen av luftmotstanden på forbruket øker ved kaldere temperaturer, ettersom lufttettheten øker.

 

 

Imponerende lavt som en aerodynamisk koeffisient på 0,24 er (0,29 også for så vidt), betyr det lite om en ikke også regner med front areal.

En Tesla Model X vil ha betydelig mer luft motstand enn en Tesla Model S selv om begge har lik aerodynamisk koeffisient på 0,24.

 

Hadde vært interessant å vite faktisk luft motstand på både Tesla Model S, -X og Jaguar sin I-Pace, enn kun "skrøytetall" (som jeg kaller det, ettersom det ikke forteller hele sannheten)

Lenke til kommentar

Basert på oppgitte tall for NEDC og tilgjengelig batterikapasitet så er iPace mer effektiv enn X100D.

Tesla underdriver NEDC tallene betydelig, så de kan ikke benyttes i en sammenligning.

 

Jaguar hevder 0-80% på en 100 kW-lader som betyr at begrensningen ligger i laderen og ikke batteriet. Slik jeg har skjønt det så er det omvendte tilfellet med S/X. Av det jeg har sett så er det ikke hevdet at 100 kW er maks ladehastighet(bare brukt som eksempel) så kanskje enda høyere ladehastighet blir tilgjengelig på iPace etter hvert.

100 kW virker mer teoretisk enn noe annet. På lanseringsshowet ladet de en bil ved fabrikken i Sveits fra 20% til 62% på 32 minutter. Det er snitt på rundt 70 kW.

 

Man skulle tro at forholdene ville være ganske ideelle på fabrikken, men hvem vet.

Konklusjonen er hvertfall at på langkjøringsegenskaper så er iPace sammenlignbar med X100D og da begynner prisforskjellen å bli betydelig.

i-Pace er nok nærmere X75D enn X100D. Men den ligger nok et sted i mellom de.
Lenke til kommentar

Imponerende lavt som en aerodynamisk koeffisient på 0,24 er (0,29 også for så vidt), betyr det lite om en ikke også regner med front areal.

En Tesla Model X vil ha betydelig mer luft motstand enn en Tesla Model S selv om begge har lik aerodynamisk koeffisient på 0,24.

 

Hadde vært interessant å vite faktisk luft motstand på både Tesla Model S, -X og Jaguar sin I-Pace, enn kun "skrøytetall" (som jeg kaller det, ettersom det ikke forteller hele sannheten)

Model S har ca 2,34 m^2 frontareal, Model X ca 2,59 m^2 og i-Pace ca 2,4 m^2. Da blir CdA-tallene slik:

 

Model S: 0,5616 m^2

Model X: 0,6216 m^2

i-Pace: 0,696 m^2

 

Altså i-Pace har ca 12% mer luftmotstand enn Model X, og ca 24% mer luftmotstand enn Model S.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...