Gå til innhold

Slik er Jaguar i-Pace i forhold til Tesla Model X


Anbefalte innlegg

Laget i England?

Vi vet jo hvor pålitelig Land Rover var/er

Moderne Land Rover er heldigvis blitt bedre. I-Pace bygges av Magna Steyr i Østerrike.

 

 

 

Viktigste sammenligningen mangler. En Tesla er en Amerikansk bil så byggekvaliteten er ganske crap. Med unntak av skjermen, som er fin, og bryterne fra Mercedes, resten er stort sett billig plast. Jaguaren er.. Vel, en Jaguar.

Nei, stortsett er en tesla ikke plast foruten bryterne å rattet til mercedes.

 

Men, det er ikke det samme som tysk nei.

 

Antar du har kjørt en. Neste gang du prøver en Tesla, kjør den uten rosa solbriller ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Laget i England?

Vi vet jo hvor pålitelig Land Rover var/er

Moderne Land Rover er heldigvis blitt bedre. I-Pace bygges av Magna Steyr i Østerrike.

 

 

Viktigste sammenligningen mangler. En Tesla er en Amerikansk bil så byggekvaliteten er ganske crap. Med unntak av skjermen, som er fin, og bryterne fra Mercedes, resten er stort sett billig plast. Jaguaren er.. Vel, en Jaguar.

Nei, stortsett er en tesla ikke plast foruten bryterne å rattet til mercedes.

 

Men, det er ikke det samme som tysk nei.

Antar du har kjørt en. Neste gang du prøver en Tesla, kjør den uten rosa solbriller ;)
Ja, hver dag i over to år. Du må gjerne dele hvorfor du mener den i hovedsak er plastikk. Gjerne ved å peke på deler som er i plastikk som "normalt" ikke er det. Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det meste er i plast og det meste føles billig, det er bare å ta runden: Dashboard, dørpaneler, nedre del av midtkonsoll, pappgreia over instrumentene, osv, osv. Det krever rosa briller å ikke se det. Selv på Tesla-forumene klages det over opplevd kvalitet i interiør. Ikke har det blitt bedre heller, se f.eks på åpningene mellom paneler på Model 3..

Lenke til kommentar

Det meste er i plast og det meste føles billig, det er bare å ta runden: Dashboard, dørpaneler, nedre del av midtkonsoll, pappgreia over instrumentene, osv, osv. Det krever rosa briller å ikke se det. Selv på Tesla-forumene klages det over opplevd kvalitet i interiør. Ikke har det blitt bedre heller, se f.eks på åpningene mellom paneler på Model 3..

Dashbord er i skinn, dørpaneler er i skinn, hva mener du med nedre del av midtkonsoll? Papp greia over instrumentene?

 

Jeg tror du må oppholde deg litt lengre i en tesla, for det meste er kledd i skinn. Men ja, det er ikke tysk kvalitet. Det er en amerikansk bil. Men som sagt, det meste er kledd i skinn.

Lenke til kommentar

 

Det meste er i plast og det meste føles billig, det er bare å ta runden: Dashboard, dørpaneler, nedre del av midtkonsoll, pappgreia over instrumentene, osv, osv. Det krever rosa briller å ikke se det. Selv på Tesla-forumene klages det over opplevd kvalitet i interiør. Ikke har det blitt bedre heller, se f.eks på åpningene mellom paneler på Model 3..

Dashbord er i skinn, dørpaneler er i skinn, hva mener du med nedre del av midtkonsoll? Papp greia over instrumentene?

 

Jeg tror du må oppholde deg litt lengre i en tesla, for det meste er kledd i skinn. Men ja, det er ikke tysk kvalitet. Det er en amerikansk bil. Men som sagt, det meste er kledd i skinn.

Nå er vel "Tesla skinn" mer plast enn skinn då.. eventuelt syntetisk lær, kunstskinn, vegan leather.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg og kjenner meg ikke helt igjen i at det er mye plast i teslan. Har en model x med premium interiøret og liker veldig godt alcantara taktrekket og dashboard i skinn. Har også gått for karbonfiberinnredning og syns det hele ser ganske så stilig ut og føles mye bedre ut enn andre biler jeg har hatt (japansk, Eldre BMW og VAG). Samtidig er jeg veldig fornøyd med hvor godt ting er skrudd sammen. Har ikke antydning til noe knirk eller knark i bilen når jeg kjører på ujevne veier. Dette er noe som er kritisk i en elbil.

 

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva den pappgreia liksom skal være for noe? For meg høres det ut som at det er blitt prøvd en tesla med ganske fargede briller (og da ikke rosa)

 

Sier på ingen måte at tesla er en perfekt bil når det gjelder innredning, men syns heller ikke den er så gærli som enkelte skal ha det til.

Lenke til kommentar

Enig med CaZpeR. Du må stå på litt og lete for å finne billig plast i min Model X uten premium interiør. I mitt syn bør i-Pace kjøperne bli storfornøyd om interiørkvaliteten er på samme nivå som i min bil.

 

Jeg har hørt at det skal finnes biler med bedre standard på interiøret, men det har jeg ikke personlig opplevd. Jeg har dog aldri sett S-klasse og slikt på nært hold. Så klart, man kan sette fingeren på at Tesla mangler noen tekniske ting (HUD, avkjølte seter, surroundview, aktiv sidestøtte, massasjefunksjon, osv), men fit/finish på det interiøret som Tesla faktisk leverer er supert, i mitt syn.

 

(Fit/finish på eksteriøret derimot - der er det fortsatt mye å hente... Men det er jeg villig til å leve med.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg og kjenner meg ikke helt igjen i at det er mye plast i teslan. Har en model x med premium interiøret og liker veldig godt alcantara taktrekket og dashboard i skinn. Har også gått for karbonfiberinnredning og syns det hele ser ganske så stilig ut og føles mye bedre ut enn andre biler jeg har hatt (japansk, Eldre BMW og VAG). Samtidig er jeg veldig fornøyd med hvor godt ting er skrudd sammen. Har ikke antydning til noe knirk eller knark i bilen når jeg kjører på ujevne veier. Dette er noe som er kritisk i en elbil.

 

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva den pappgreia liksom skal være for noe? For meg høres det ut som at det er blitt prøvd en tesla med ganske fargede briller (og da ikke rosa)

 

Sier på ingen måte at tesla er en perfekt bil når det gjelder innredning, men syns heller ikke den er så gærli som enkelte skal ha det til.

Alcantara ER plast. Nærmere bestemt ca 68% polyester og 32% polyuretan... 

 

Pappgreia er solskjermen over instrumentene som flekser flere cm om man dytter på den. Greit også å huske på at i andre land som ikke har vanvittige avgiftsfradrag så koster en Model S det samme som en Panamera. Og har man noengang kjørt en Panamera og en Tesla så..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alcantara ER plast. Nærmere bestemt ca 68% polyester og 32% polyuretan... 

Ja, det er mye plast i en Tesla. Men det er lite *billig* plast. Alcantara er vel ca den dyreste plasten man får tak i.

 

(Porsche bruker mye Alcantara.)

 

Ferrari og McLaren har også Alcantara som tilvalg i sportsbiler. Det er noe kundene gjerne etterspør.

Lenke til kommentar

 

Jeg og kjenner meg ikke helt igjen i at det er mye plast i teslan. Har en model x med premium interiøret og liker veldig godt alcantara taktrekket og dashboard i skinn. Har også gått for karbonfiberinnredning og syns det hele ser ganske så stilig ut og føles mye bedre ut enn andre biler jeg har hatt (japansk, Eldre BMW og VAG). Samtidig er jeg veldig fornøyd med hvor godt ting er skrudd sammen. Har ikke antydning til noe knirk eller knark i bilen når jeg kjører på ujevne veier. Dette er noe som er kritisk i en elbil.

 

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva den pappgreia liksom skal være for noe? For meg høres det ut som at det er blitt prøvd en tesla med ganske fargede briller (og da ikke rosa)

 

Sier på ingen måte at tesla er en perfekt bil når det gjelder innredning, men syns heller ikke den er så gærli som enkelte skal ha det til.

Alcantara ER plast. Nærmere bestemt ca 68% polyester og 32% polyuretan... 

 

Pappgreia er solskjermen over instrumentene som flekser flere cm om man dytter på den. Greit også å huske på at i andre land som ikke har vanvittige avgiftsfradrag så koster en Model S det samme som en Panamera. Og har man noengang kjørt en Panamera og en Tesla så..

 

Hva med midtkonsollen i Model S? Er den like ræva som for 2-3 år siden?

Lenke til kommentar

Hvis standarden din er slik at alcantara er ansett som billig plast så greit. Da er hele teslaen min laget av papp :-p

 

Poenget mitt var bare at jeg syns ikke kvaliteten er så dårlig som mange skriker om. Snarere tvert imot sammenliknet med mange andre biler på markedet. Jeg sier ikke at det er perfekt, men langt innafor hva jeg vil anse som bra nok kvalitet. Da også mye pga. Det er lite knirk og knark i bilen under kjøring og hele opplevelsen er stille.

 

Og ja. Jeg har faktisk prøvd en panamera, kvaliteten var god, men Porsche har alltid hatt for mange brytere for den minste ting. Man regelrett drukner i et virrvarr av knapper som i mine øyne blir svært rotete. Eksempel (og dette er bare rundt girspaken, man finner knapper rundt ratt og høyere opp på dashboardet også):

 

https://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2014/01/13-porsche-cayenne-platinum-detroit-1.jpg

Lenke til kommentar

 

Jeg og kjenner meg ikke helt igjen i at det er mye plast i teslan. Har en model x med premium interiøret og liker veldig godt alcantara taktrekket og dashboard i skinn. Har også gått for karbonfiberinnredning og syns det hele ser ganske så stilig ut og føles mye bedre ut enn andre biler jeg har hatt (japansk, Eldre BMW og VAG). Samtidig er jeg veldig fornøyd med hvor godt ting er skrudd sammen. Har ikke antydning til noe knirk eller knark i bilen når jeg kjører på ujevne veier. Dette er noe som er kritisk i en elbil.

 

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva den pappgreia liksom skal være for noe? For meg høres det ut som at det er blitt prøvd en tesla med ganske fargede briller (og da ikke rosa)

 

Sier på ingen måte at tesla er en perfekt bil når det gjelder innredning, men syns heller ikke den er så gærli som enkelte skal ha det til.

Alcantara ER plast. Nærmere bestemt ca 68% polyester og 32% polyuretan... 

 

Pappgreia er solskjermen over instrumentene som flekser flere cm om man dytter på den. Greit også å huske på at i andre land som ikke har vanvittige avgiftsfradrag så koster en Model S det samme som en Panamera. Og har man noengang kjørt en Panamera og en Tesla så..

 

 

Så det du mente med plast var at tøyet ting er trukket med er plast? Litt søkt roing, men la gå. 

Lenke til kommentar

Greit å sammenligne med dagens Panamera:

f6201baa45524984d14547464916caf8-1400.jp

 

Hva gjelder ergonomi så er det mange gode argumenter for en enkelt skjerm kontra masse knapper. Men i en bil der fokuset skal være på veien så er det greit å kunne rent intuitivt strekke ut en finger og få akkurat den funksjonen man ønsker ved å trykke der man vet rett knapp er. Knappe-bonansa når man først setter seg inn, men etter å ha blitt kjent så er det mye raskere. For de som ikke har kjørt en Tesla før er nok terskelen enda høyere for å finne fram når man skal trykke rundt på en skjerm, spesielt for de som ikke er ipad-generasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg og kjenner meg ikke helt igjen i at det er mye plast i teslan. Har en model x med premium interiøret og liker veldig godt alcantara taktrekket og dashboard i skinn. Har også gått for karbonfiberinnredning og syns det hele ser ganske så stilig ut og føles mye bedre ut enn andre biler jeg har hatt (japansk, Eldre BMW og VAG). Samtidig er jeg veldig fornøyd med hvor godt ting er skrudd sammen. Har ikke antydning til noe knirk eller knark i bilen når jeg kjører på ujevne veier. Dette er noe som er kritisk i en elbil.

 

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva den pappgreia liksom skal være for noe? For meg høres det ut som at det er blitt prøvd en tesla med ganske fargede briller (og da ikke rosa)

 

Sier på ingen måte at tesla er en perfekt bil når det gjelder innredning, men syns heller ikke den er så gærli som enkelte skal ha det til.

Alcantara ER plast. Nærmere bestemt ca 68% polyester og 32% polyuretan... 

 

Pappgreia er solskjermen over instrumentene som flekser flere cm om man dytter på den. Greit også å huske på at i andre land som ikke har vanvittige avgiftsfradrag så koster en Model S det samme som en Panamera. Og har man noengang kjørt en Panamera og en Tesla så..

 

 

Så det du mente med plast var at tøyet ting er trukket med er plast? Litt søkt roing, men la gå. 

 

Dashboardet under er naturligvis også plast. Hva tror du er under alcantaren? Alu? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dashboardet under er naturligvis også plast. Hva tror du er under alcantaren? Alu? 

 

 

 

 

Og relevansen er? Påstanden var at det var plast overalt, jeg etterspurte eksempler og du bommet på alle. Nå snakker du om innsiden, det her er ett nytt nivå av roing tror jeg. 

Lenke til kommentar

Greit å sammenligne med dagens Panamera:

 

f6201baa45524984d14547464916caf8-1400.jp

 

Hva gjelder ergonomi så er det mange gode argumenter for en enkelt skjerm kontra masse knapper. Men i en bil der fokuset skal være på veien så er det greit å kunne rent intuitivt strekke ut en finger og få akkurat den funksjonen man ønsker ved å trykke der man vet rett knapp er. Knappe-bonansa når man først setter seg inn, men etter å ha blitt kjent så er det mye raskere. For de som ikke har kjørt en Tesla før er nok terskelen enda høyere for å finne fram når man skal trykke rundt på en skjerm, spesielt for de som ikke er ipad-generasjonen.

Litt ironisk mtp. At 2018 panamera da kommer med knapper i form av Touchskjermer og touchknapper (ser også Audi har dette i nye A8 og A6). Men spiller det noen rolle? Så lenge ergonomien er god for deg? For meg syns jeg tesla har gjort en gylden middelvei mtp. Brukergrensesnittet sitt. Nesten alt kan styres fra rattet. Og klima, varme i sete etc. Er fordelt nederst på skjermen. Etter bare en uke i bruk så kan jeg disse utenat og trenger ikke å gjøre annet enn å trykke der jeg husker bryterne er. Men forstår at tesla er og forblir hatet av mange. Jeg gjentar, det er ingen perfekt bil, men den er langt fra så «dårlig» som enkelte skal ha den til å være. Og den påstanden mener jeg står seg mtp. Hvor mange som faktisk kjøper bilene deres.

 

https://cars.usnews.com/static/images/Auto/izmo/i33762018/2018_porsche_panamera_dashboard.jpg

Lenke til kommentar

 

Dashboardet under er naturligvis også plast. Hva tror du er under alcantaren? Alu? 

 

 

 

 

Og relevansen er? Påstanden var at det var plast overalt, jeg etterspurte eksempler og du bommet på alle. Nå snakker du om innsiden, det her er ett nytt nivå av roing tror jeg. 

 

Relevansen er at opplevd kvalitet i en Tesla er dårlig. Spesielt med tanke på prisklassen. De eneste som er uenige er Tesla-eiere, men det er vel ingen bombe. Tror Tesla-eiere hadde vært tjent med å innrømme at byggekvaliteten er for dårlig, for det er den jo. Både på opplevd kvalitet i interiøret, panel gaps, DUer som raser, osv, osv. For Tesla gjør så mye annet bra at det bare blir dumt å ikke innse hvor den kommer til kort. Amerikansk er Amerikansk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...