Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kirkeasyl

Sithric

Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste har det vært en sak i media der Politiet hentet ut en familie fra et bedehus for tvangsutsendelse. Flere mente dette var hårreisende og at Politiet ikke kunne gjøre slikt. Er det virkelig slik at Politiet ikke har lov til å entre kirkebygg og pågripe mennesker der(i så fall er det fullstendig idioti!), eller er dette bare en ordning "alle" er enige i og derfor som regel praktiseres?

Jeg har vanskelig for å tro at det er nedskrevet noen lov som tilsier at en prest kan stille seg i veien for Politiet og nekte dem å utføre jobben sin.

P.s. I den aktuelle saken var det også en debatt om hvorvidt bygget kunne defineres som et kirkebygg, men det er ikke poenget med tråden. Tenker mer generelt om jussen rundt temaet.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror dette kan ha med tradisjon å gjøre. Kirkerommet anses som fredelig, hellig og ukrenkelig slik at Politiet vegrer seg for å gå inn der. Legg merke til at kirkene har et våpenrom. I gamle dager hengte man fra seg våpnene der, før man gikk inn ikirkerommet. Sloss kunne man gjøre på utsiden, i Guds hus skulle man holde fred. 

Lenke til kommentar

Jeg tror dette kan ha med tradisjon å gjøre. Kirkerommet anses som fredelig, hellig og ukrenkelig slik at Politiet vegrer seg for å gå inn der. Legg merke til at kirkene har et våpenrom. I gamle dager hengte man fra seg våpnene der, før man gikk inn ikirkerommet. Sloss kunne man gjøre på utsiden, i Guds hus skulle man holde fred. 

Tror det hadde blitt livlig om jeg hadde hengt fra meg en MP5 ute i våpenrommet gitt.

Lenke til kommentar

Tror det hadde blitt livlig om jeg hadde hengt fra meg en MP5 ute i våpenrommet gitt.

Kanskje først og fremst fordi du gikk rundt med en MP5, ikke fordi du hang den der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...