Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til å estimere boligens verdi etter påbygg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi er langt unna endelige tegninger/løsning, og noen år med sparing unna å kunne gjennomføre prosjektet. Det er derfor litt tidlig å involvere takstmann/megler for en prisantydning. Vi vil fremdeles gjerne ha en pekepinn på hva verdien ender på slik at vi kan planlegge hvor lenge og hvor mye vi må spare for å gjennomføre prosjektet.

 

Huset ligger i et grisgrendt strøk mellom Oslo og Gardermoen, vi kjøpte det i april 2015 for 3MNOK, taksten var da 2.8MNOK (hvorav 1.4 på huset og 1.4 på tomten). Den gang var det 174/112kvm (BRA/P-rom) og 953kvm tomt. Huset var i dårlig teknisk stand hvor både tak, kledning, vinduer og drenering måtte utbedres innen få år. Innvendig var kjøkkenet modent for utskifting og det var en svak planløsning. 

 

Vi har kjøpt tomt fra naboen, så arealet er nå 1136kvm (+19.2%). Planen er et påbygg på 42kvm og en dobbeltgarasje på 50kvm samtidig som hele huset utvendig får en real overhaling med nytt tak/isolasjon/kledning/drenering/vinduer. 

 

Jeg har laget to anslag som jeg håper noen kan mene noe om. Jeg har tatt utgangspunkt i at vi skal gjennomføre prosjektet i 2020 mtp prisstigningen, og har gått rolig ut i begge anslagene (nøkternt forutsetter ingen videre prisstigning de neste 2 årene, "optimistisk" forutsetter 1%/året).

 

Er jeg på ballen her når jeg sier at vi sannsynligvis kan få en takst/prisvurdering mellom disse summene for å ta med til banken for lån? I hvilken ende vil dere tro det blir?

 

post-91287-0-98260300-1519978292_thumb.png

 

post-91287-0-46240900-1519978303_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er gjennomsnittlig pris i området du har hus i da? Det er jo ganske relevant. Om du betalte overpris da du kjøpte, og pusset opp for enda mer vil ikke det automatisk tilsi at huset stiger i verdi. 

Byggekostnader kan fort ende på i området 30k/m2 for tilbygg, så hvis gjennomsnittlig pris ligger lavere enn det i området er det mindre optimalt. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så opptatt av verdien for vår egen del, vi har ingen planer om å selge før om mange år. Det handler om sikkerhetsstillelse i banken. 

 

Det er som sagt et grisgrendt strøk, og det er svært lite kjøp/salg her ute. Det er også stor forskjell på de få boligene som selges, så det er ikke lett å gjøre tilnærminger. Vi har allerede pusset opp for 600', men det er ikke noe jeg regner med å få igjen i det nøkterne anslaget. På optimistisk anslag har jeg tillagt 75.000 her. Fullt klar over at det ikke går opp-i-opp, men noe vil det jo også hjelpe :)

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...