Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vaskerom i sameie (selveier)

sameie

Anbefalte innlegg

Hvert år kommer samme tema opp.

Vi har et sameie med 20+ selveiere.

De aller fleste har egne vaskemaskiner, men det finnes et gammelt vaskerom i kjelleren.

Styreleder mener at dette rommet skal betales av alle etter brøk. Og at det finnes et mindretallsvern som gjør at dette rommet ikke kan kuttes ut.

Det vil si ny industrimaskin betales av alle. Maling og oppgradering av rom betales av alle.

Jeg vil helst ha dette rommet kuttet ut da det ikke bør være behov for det i 2018. 

Som alternativ mener jeg de som benytter rommet kan betale inn for å benytte dette slik vi har det f.eks på oppvarming.  Der finnes det noen som har egen oppvarming og ikke betaler fellesandelen vi andre har.

At styret ikke vil ha kontroll på vaskerommet men heller fakturerer alle etter brøk synes jeg er rart. Spesielt da denne brøken legger opp til at de som ikke benytter rommet skal betale for resten.

Slik jeg ser det kunne det vært myntkast/låst rom hvor kun de med uttalt ønske om å benytte rommet har nøkkel osv. Slik at det kunne være betaling etter bruk, og oppgraderingsønsker betalt av de som benytter rommet.

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge vaskerommet er et vaskerom hører det under vanlig vedlikehold, som styret og sameiet er pliktig til å utføre, å holde vaskerommets funksjonalitet ved like.

Skal vaskerommet nedlegges er dette en bruksendring som krever to tredjedels flertall, jf. eierseksjonsloven § 49 annet ledd bokstav a. Hvis vaskerommets funksjon var sentralt for seksjonene da sameiet ble opprettet kan situasjonen strekke seg inn i en såkalt stiftelsesforutsetning. En stiftelsesforutsetning krever alle seksjonseiernes enighet for å endre, se eierseksjonsloven § 51 bokstav c.

Hvis man ikke kan legge ned vaskerommet er sameiet forpliktet til å vedlikeholde det. Kostnaden ved vedlikeholdet skal fordeles etter eierseksjonsloven § 29. Her heter det at hovedregelen er fordeling etter brøk. Hvis særlige grunner taler for det kan fordeling skje etter nytte eller forbruk. Etter Heisdommen fra Høyesterett er det litt opp i lufta hvor terskelen for særlige grunner går, men den er høy. Det er ikke nok at de andre seksjonene ikke benytter seg av vaskerommet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kostnader ved å betale etter bruk er forholdsvis høy fordi utstyret som kreves koster endel og prisen pr. vask vil bli svært høy. Derfor droppes dette ofte og man fordeler kostnader utfra brøk. Det skal også administreres med vaskekort osv. Her jeg bor har vi et slikt rom og en vask koster kr. 10 og tørketrommel kr. 15 - fortsatt går vaskeriet i minus og det resterende betales etter brøk.

Om de aller fleste har egen vaskemaskin kan det åpnes for at de resterende kan sette private vaskemaskiner i rommet om tekniske utfordringer gjør at de ikke kan ha den i sin egen. Rommet kan være for lite til dette, men det er faktisk en god løsning.

Industrimaskiner og vedlikehold av disse koster en god del, det gjør også administrering og tekniske løsninger rundt myntpåkast eller vaskekort. Alternativet kan være å sette inn vanlige vaskemaskiner for fri bruk. 

Det er bare å begynne å sanke stemmer og sørge for at flest mulig at disse kommer på neste generalforsamling når det stemmes over forslag.

Lenke til kommentar

Så lenge vaskerommet blir holdt til industristandard så er det vell også eit argument at alle sjølveigerane har tilgang (og nytte) av å ha tilgang til ei ekstra stor og robust vaskemaskin som kan brukast til f.eks. overmadrasser og tepper.

Dette kan være eit sjølvstendig argument for å beholde ordninga til tross for at alle også har vaskemaskiner i sine leiligheiter.

Kjenner du til om det i ditt sameige er aktuelt å snakke om mindretalsvern i det heile tatt? Dei blokkene som eg kjenner til som fortsatt har vaskerom så er det ofte på grunn av at enkelte av andelane er hyblar der det ikkje er fysisk mulig å få inn ei vaskemaskin, eller at ventilasjonsforholda tilseier at det ikkje er mulig å tørke kle i leiligheita utan at det fører til fuktskader i bygget.

Dersom ingen av dei 20+ andelseigarane brukar vaskerommet så burde det være ein smal sak å bedrive litt lobbyvirksomheit for å overbevise dei andre om at det er betre å fjerne vaskerommet.

For dei som eventuelt brukar vaskerommet av og til så kan du kanskje legge fram eit rekneskap som viser at det er billigare å benytte seg av eit renseri ein gong i blant enn det er å drifte eit vaskerirom med nye maskiner?

Andre framgangsmåtar kan være å foreslå å avvikle vaskerommet til fordel for anna bruk. Særleg dersom det ikkje er nokon i sameiget som ikkje brukar vaskerommet fast så vil det kunne være fristande å akseptere at vaskeriet blir fjerna dersom dei i staden får eit anna tilbud. Kanskje du kan foreslå å bygge om vaskeriet til f.eks. treningsrom, ungdoms-/barneklubb, ekstra boder, bygge om til gjesterom som andelseigarane kan låne dersom dei får overnattingsgjestar, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I min blokk (5 etasjer, 7 leiligheter i hver etg) er det et vaskerom i kjelleren med 2 Miele-maskiner og 2 tørketromler. Vi betaler 10 kr pr bruk. Det er en liten boks oppå maskinen som man legger en liten brikke som kan henge i nøkkelknippet. Fyller på saldo ved å betale 200-400kr til vaktmesteren på kontoret hans. 

Så er det en liste med mandag-lørdag og tidslommer på 2 og 2 timer. Den som skriver leilighetsnummeret sitt på en timeslot har fri bruk da. Søndager er det fri bruk uansett. 

Når jeg flyttet hit for 8 år siden var det en myntinnkastboks på veggen, men denne ble visst brutt opp og tømt flere ganger så vi måtte ha en ny løsning. Jeg har enda noen ruller med femmere fra den tiden liggende :p

Koster altså 40 kr for full vask og tørking med alle 4 maskinene. Kostnaden brukes til vedlikehold, da de bryter sammen innimellom med så tung bruk..og folk putter alt mulig inn der, BH-spiler er visst en styggedom, småpenger og ditt og datt setter seg fast inni der. Det er sikkert mange som har egen maskin i leiligheten.

Hvis ingen bruker rommet er det vel bare å avvikle hele greia og kaste ut maskinene så rommet kan brukes til lager eller noe.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det koster tydeligvis litt å vaskerom for et forslag for sameiet er at vi betaler et sted mellom 40 og 50 tusen for å rense gulvet og male.

I fjor var det ny industrimaskin på noe tilsvarende. Naturlig nok blir det mer å betale for de større seksjonene som ikke benytter denne maskinen enn de små som mer sannsynlig bruker vaske/tørkerom.

Noen bruker helt klart rommet, men disse ønsker naturlig nok at de som ikke bruker det skal ta kostnaden av deres bruk.

Jeg synes det er rart at vi ikke har et system der de som benytter dette rommet finansierer det selv.

Lenke til kommentar

Kostnader ved å betale etter bruk er forholdsvis høy fordi utstyret som kreves koster endel og prisen pr. vask vil bli svært høy. Derfor droppes dette ofte og man fordeler kostnader utfra brøk. Det skal også administreres med vaskekort osv. Her jeg bor har vi et slikt rom og en vask koster kr. 10 og tørketrommel kr. 15 - fortsatt går vaskeriet i minus og det resterende betales etter brøk.

Om de aller fleste har egen vaskemaskin kan det åpnes for at de resterende kan sette private vaskemaskiner i rommet om tekniske utfordringer gjør at de ikke kan ha den i sin egen. Rommet kan være for lite til dette, men det er faktisk en god løsning.

Industrimaskiner og vedlikehold av disse koster en god del, det gjør også administrering og tekniske løsninger rundt myntpåkast eller vaskekort. Alternativet kan være å sette inn vanlige vaskemaskiner for fri bruk. 

Det er bare å begynne å sanke stemmer og sørge for at flest mulig at disse kommer på neste generalforsamling når det stemmes over forslag.

----------------

Liker godt denne løsningen der de som ikke har egen maskin kan sette sin egen maskin på dette rommet, men om de vil foretrekke dette fremfor at jeg betaler jeg og andre betaler for løsningen de har nå er jeg usikker på.

Endret av sameie
Lenke til kommentar

Det koster tydeligvis litt å vaskerom for et forslag for sameiet er at vi betaler et sted mellom 40 og 50 tusen for å rense gulvet og male.

Å rense gulvet burde være helt unødvendig. Med mindre malingen flasser av, burde det også være helt unødvendig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å rense gulvet burde være helt unødvendig. Med mindre malingen flasser av, burde det også være helt unødvendig.

Men dersom det likevel stemmes igjennom så blir det vel likevel en kostnad for meg? : /

Eller finnes det regler for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...