Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det noe som heter "Overtidsberettiget timer"? Får ikke overtidsbetalt for alt jeg jobber

Christian86

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg jobber som konsulent i et større konsulenthus. I det siste har jeg sett at enkelte timekontoer feks

Møte internt når du blir bedt om å delta av leder, ikke teller med på overtiden din. Så hvis du jobber overtid på prosjektet du er på, eller normaldag dvs 8t, så vil ikke møtetiden internt gi noe uttelling og du jobber på egen fritid.

Er dette lovlig? Jeg har ikke noe i kontrakten om noe slikt. Og jeg kan heller ikke jobbe mindre på prosjektet fordi da kommer leder og sier det forventes at du jobber 100% i prosjektet mens i oppdrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg jobber som konsulent i et større konsulenthus. I det siste har jeg sett at enkelte timekontoer feks

Møte internt når du blir bedt om å delta av leder, ikke teller med på overtiden din. Så hvis du jobber overtid på prosjektet du er på, eller normaldag dvs 8t, så vil ikke møtetiden internt gi noe uttelling og du jobber på egen fritid.

Er dette lovlig? Jeg har ikke noe i kontrakten om noe slikt. Og jeg kan heller ikke jobbe mindre på prosjektet fordi da kommer leder og sier det forventes at du jobber 100% i prosjektet mens i oppdrag.

Overtid er vel ikke før du treffer 9 timer på en dag eller 40 totalt på en uke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke får overtidsbetalt er oppmøte frivillig, så jeg ville bare droppet møte neste gang for å sette ett eksempel. Så lenge du ikke har en "særsuavhengig stilling" osv hvor en kan bake inn overtid. Ellers er det som er nevnt over ett viktig poeng. 

Lenke til kommentar

Hei,

Overtid er vel ikke før du treffer 9 timer på en dag eller 40 totalt på en uke. 

Jeg sjekket timelistene, og ser at de gangene det er snakk om overtid, så skjer reduksjon _kun_ om jeg har brukt en intern timekonto. Hadde jeg skrevet _alt_ på prosjekttid ville jeg fått overtiden. 

Forøvrig fant jeg

men hovedregelen om alminnelig arbeidstid er 9 timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av 7 dager, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4(1). Her er det viktig å være klar over at "alminnelig arbeidstid" er noe annet enn "avtalt arbeidstid". En avtalt normalarbeidsdag er 7,5 timer, mens en avtalt normalarbeidsuke er 37,5 timer (fem arbeidsdager). Dermed ser vi at en arbeidstaker kan jobbe respektive 1,5 timer og 2,5 timer utover normalarbeidstiden uten at det er å anse som overtid. Disse mellomliggende timene kan karakteriseres som merarbeid og man må i utgangspunktet ha krav på lønn for disse timene. Etter loven har man imidlertid ikke krav på overtidstillegget.

via https://www.arbeidsrettsadvokater.no/anjsettelse/nar-har-arbeidstaker-krav-p-overtidsbetaling/

Men i min situasjon gis jeg _ingenting_ for de timene, sånn at det er helt tydelig beskrevet. Hadde jeg fått ordinær timelønn dvs månedslønn/timer i måneden, så hadde jeg ikke brydd meg.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...