faust_ Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Har et MSI k7t pro 266 (raid, pc2pc) en tbird 1400 prosessor og et 72watts peltier element med en alpha PAL-kjøleribbe og en 60mm deltavifte. Hvor langt er det mulig å klokke denne? (ja, jeg har satt blyantstrekene...) Leste et eller annet sted i forumet at en 1400 genererer så mye varme at peltieren er ineffektiv.. er dette bare bullshit, eller burde jeg bli redd... Vil ikke buste en to dager gammel pc :smile: BTW... noen som har et billig 3com 509 ethernet-kort? det jeg har i novell-serveren min streika i forigårs... Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Du kan glemme 72W peltier og luftkjøling til tbird. Det vil bare bli varmere med peltierelementet, for det er sant at en tbird 1400 produserer MER varme enn elementet klarer å transportere, altså vil alt bli veldig varmt... Må vel minst ha 120w paltier til tbird, og da nytter det ikke med luftkjøling... Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Det er ikke mye bullshit i den påstanden nei. Jeg vil faktisk påstå at et 120W element er alt for lite det også. Se på http://www.dmwp.com f.eks. Han kjører to stk 90W peltiere på en CELERON (!!!) Han oppnår -10 grader uten tweaking til sweet spot. (-18 tweaka) Husk at en Celeron omtrent IKKE blir varm i forhold til en athlon. En 1.4Ghz tbird på standard spenning (1.85V) utvikler ca 100W. Med et 72W peltier vil alt gå rett til helvette. Du vil få dårligere resultat enn med kun viftekjølt ribbe. Jeg tror det tryggeste er å satse på et skikkelig bra vannkjølingsoppsett (feks med maze2 fra http://www.dangerden.com , en eheim av ymse modell + litt kreativ tenkning og planlegging). Dette trenger ikke være verken vanskelig eller spesielt dyrt (med tanke på at vannkjøling faktisk er en hobby og at hobbyer vanligvis koster noen kroner...) Planlegger du senere å oppgradere med et varierbart 12-24V psu og et kraftig peltier element kan man kjøpe en maze2-2 eller maze2-1. (maze er en vannkjøleblokk for de som lurer) Peltierkjøling av tbirder på 1.4GHz og oppover krever sin mann, en kraftig ekstra psu for drift av peltier og en god porsjon heftig jobbing. DrErling Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 25. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2001 Fant det ut selv... Ved 1400mhx tok det to minutter før temp nådde 60 grader og windowsen hang seg. Måtte klokke ned til 1000 for i det hele tatt å starte. Den peltieren skal tilbake om jeg så må stappe den opp i rompa på nissene ved Globalcool... Her er sitat fra web-siden deres: >AlphaPAL PELTIER. >Passer Socket7/PPGA/FC-PGA/SocketA. Dette vil >definitivt gi deg høyeste overklokkings mulighet >med luftkjøling. Leveres med Delta 38cfm vifte og >72W Peltierelement. FOR NOE BULLSHIT!!! Hvis jeg ikke får levere inn igjen, melder jeg dem til konkurransetiulsynet for "villedende markedsføring". Spre ordet blandt overklokkere: DRIT I GLOBALCOOL/3DFXcool! _________________ The punk lives on! I'm only wearing black until they invent a darker color. [ Denne Melding var redigert av: FauSt_ på 2001-10-29 12:09 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå