Kjetil Lura Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Ett spørsmål: Hvilket kort(gpu) er ikke laget får å tåle 24/7 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Ett spørsmål: Hvilket kort(gpu) er ikke laget får å tåle 24/7 Mine PC'r står på 24/7, men de står ikke å kjører 100% ytelse 24/7, det er vel det man kan kalle brutal forskjell. Selv en hardcore Gamer maskin kjører vel neppe 100% ytelse, og selv en hardcore Gamer må sove, spise og drite som oss andre - iallefall det jeg har fått høre fra folk flest. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Ett spørsmål: Hvilket kort(gpu) er ikke laget får å tåle 24/7 Alle sammen. Komponentene blir oppvarmet under belastning, og da forringes levetiden kraftig. Det er ingen grunn til å designe et skjermkort for å tåle 24/7-belastning i 5 år, hvorfor velge vesentlig lengre varende komponenter som bare vil komme minere til gode? Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk og dette medfører at Multicom ikke har anledning til å avtale dårligere vilkår enn de som oppstilles i forbrukerkjøpsloven, men bedre vilkår er uproblematisk. De kan påstå hvor mye de vil at ett kort kjøpt til mining er "næringskjøp", men de vil ha store problemer å bevise det og enhver seriøs bedrift som ikke ønsker å skyte seg selv i foten ville kjørt gjennom reklamasjonssakene uten å skape problemer. Jeg regner sterkt med at de som selger elektronikk har ingått avtaler med leverandører om kredit slik at butikken ikke blir skadelidende. Den eneste muligheten jeg ser at de har er å si at kortet ikke er ment å vare lengre enn 2 år ved bruk til mining (og få gjennomslag for dette) slik at reklamasjonsretten begrenses til 2 år (i stedet for 5). Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Lager ikke nvidia/amd kort til 24/7 brukhttps://www.nvidia.com/en-us/data-center/gpu-cloud-computing/ Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg skjønner Multicom veldig godt, og er glad for at de gjør dette. Jeg synes det ikke er riktig at Multicom skal erstatte kort som blir ødelagt pga mining. De som kjøper utstyr til bruk i næring slipper vel å betale mva? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 De problemet jeg har hatt er viftene, ikke selve gpu Og vi kjøpere betaler for garanti og reklamasjon på gpuene vi kjøper. Så nei ikke enig. Har aldri sett noen plasser at vi ikke kan bruke gpu/cpu/hk til hva vil vil. Har dere sett/lest det Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg betaler også for forsikring på bilen min. Det er ikke dermed sagt at jeg har rett til å slenge den i fjellveggen når jeg vil ha en ny.. Multicom lever forøvrig etter det kjente "kunden har aldri rett" prinsippet. Så noen sympati fra meg får de ikke, over at de må forholde seg til de samme lovene som alle konkurrentene sine. Klarer de ikke drive butikk under samme vilkår som dem, så får de heller legge ned.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Multicom lever forøvrig etter det kjente "kunden har aldri rett" prinsippet. Så noen sympati fra meg får de ikke, over at de må forholde seg til de samme lovene som alle konkurrentene sine. Klarer de ikke drive butikk under samme vilkår som dem, så får de heller legge ned.. Muligens multicom\dustinhome\cdon og netonnet har selgere som burde styre unna å jobbe som teknikkere og omvent. Men å påstå dette blir nok feil. Er nok heller snakk om mangel på kunnskap her. Eller at det ikke lønner seg rent økonomisk å gi kundene gi rett alltid. For ellers går multicom konkurs. Nå vet vi fra før multicom har nektet å selge billig pc og samtidig gi 5 års reklamasjonstid. Ergo vil da multicom tape penger å selge billig produkter.Multicom Talisa U230 13.3" Full-HDIPS, Intel Celeron N3450, 4GB, 32GB, Windows 10 Home, Golden, 13.5mm, 1.3kg Blir jo feil å forvente en slik vil holde i 5 år til gaming. Men butikkene burde bli flinkere å si hva man kan forvente av et produkt hvilket svakheter produktet har særlig batteri og ytelse. Det er jo en grunn for ting er billig. Kan ikke forvente ytelsen og levetiden er like god her. Slike pcer bør brukes til linux\android\reactos etc ikke windows 10. Multicom gjør mye bra så ville vært trist om de legger ned. Men service kanskje kan variere og de selger mye bedrift utstyr som 10 gigabit switch etc mediaconvertere som ellers ville vært umulig å få tak i ellers i norge. Multicom laptoper. Men butikker\produsenter må sørge for kvalitet er i minstekravet for norsk kjøpslov. Der er vel en del tilfeller det ikke er, er kun EU godkjent (2 år kontunelig bruk) ikke lengere. Endret 13. april 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Multicom lever forøvrig etter det kjente "kunden har aldri rett" prinsippet. Så noen sympati fra meg får de ikke, over at de må forholde seg til de samme lovene som alle konkurrentene sine. Klarer de ikke drive butikk under samme vilkår som dem, så får de heller legge ned.. Muligens multicom\dustinhome\cdon og netonnet har selgere som burde styre unna å jobbe som teknikkere og omvent. Men å påstå dette blir nok feil. Er nok heller snakk om mangel på kunnskap her. Eller at det ikke lønner seg rent økonomisk å gi kundene gi rett alltid. For ellers går multicom konkurs. Som sagt så praktiserer Multicom "kunden har aldri rett" prinsippet. Og det er den samme knølen hver gang.. Forøvrig betyr ikke "Kunden har alltid rett" prinsippet at kunden alltid har rett. Det er selvfølgelig bare et verktøy. For eksempel; om kunder forventer fri frakt, så bør man spørre seg: Hvorfor forventer de det? Og om det er fordi alle konkurrentene dine tilbyr det, ja så har kunden rett i å forvente det fra deg også. Selv om det skulle vise seg å være ulønnsomt for deg å tilby det.. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Hmm, garantien kan selvfølgelig Multicom syre som de vil. men "defineres som næringskjøp" er jeg ikke sikker på om de har anledning til, dersom en privatperson er kjøper. IANAL, og alt det der. Nei, de kan ikke selv bestemme garantitid. Det har vi klare lover om her i Norge. De behöver inte ens ha garanti på någon vara i norge. Däremot SKALL de ge reklamationsrätt vilkent är något helt annat. Lenke til kommentar
Richard-Martin Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Har kjøpt en god del grafikkort av CA IKT AS. Har tidligere hatt to skjermkort som har vært defekte, viftene har vært defekte og fått byttet disse kortene. Nå er det enda to stk som viftene fusker veldig på. Jeg prater direkte med personen som driver dette firmaet og har tidligere hatt kontakt med han og pratet om mining med han. Jeg spurte om hva jeg kunne gjøre med disse to kortene som jeg merker fusker veldig nå, og har ekstremt høy temperatur. Har fått som svar at han har vært veldig grei tidligere og tatt i mot de tidligere defekte kortene, men tror leverandøren hans setter ned foten om jeg kommer med flere skjermkort nå. Er dette riktig? Ser nå på nettsiden til CA IKT AS at de har lagt til; OBS! Skjermkort benyttet til mining anses som næringskjøp, og dekkes ikke av garanti. Jeg tror ikke dette stod der den gang da jeg kjøpte, dette var i januar.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) CA IKT ASBedriften har i hovedsak spesialisert seg på salg og support innenfor IT-relaterte produkter og tjenester. Både til privatkunder og næringslivet. I tillegg har vi en bred portefølje av kunder som har benyttet våre tjenester innen rådgivning og utvikling av hjemmesider, SEO, sosiale medier, logoer, og annet som naturlig faller inn i samme kategori. Tror de heller selger som bedrift\mini butikk for de har vel ikke nettbutikk? Selv syns jeg det virker mere som mini dataskjappe som ikke har økonomien i orden blir som å selge gjennom telebutikker og anbefale telia\telenor som tar seg av garanti. Er jo useriøst men slikt er det med små butikker. Multicom og amentio var vel større også datakjeden med netshop. Men alikevell er det kun multicom som overlever. Endret 9. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Richard-Martin Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 CA IKT ASBedriften har i hovedsak spesialisert seg på salg og support innenfor IT-relaterte produkter og tjenester. Både til privatkunder og næringslivet. I tillegg har vi en bred portefølje av kunder som har benyttet våre tjenester innen rådgivning og utvikling av hjemmesider, SEO, sosiale medier, logoer, og annet som naturlig faller inn i samme kategori. Tror de heller selger som bedrift\mini butikk for de har vel ikke nettbutikk? Selv syns jeg det virker mere som mini dataskjappe som ikke har økonomien i orden blir som å selge gjennom telebutikker og anbefale telia\telenor som tar seg av garanti. Er jo useriøst men slikt er det med små butikker. Multicom og amentio var vel større også datakjeden med netshop. Men alikevell er det kun multicom som overlever. De har ingen nettbutikk. De kjøper vel gjennom Itegra/Komplett og fungerer mer som en mellommann. Jeg fikk litt hyggeligere priser av å kjøpe gjennom dem, men det viser seg at det ikke var så hyggelig allikevel med tanke på garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Prøv å hør med komplett kanskje? Kan umulig verstefall gå like dårlig, hvis så er det bare å handle gjennom komplett. Er vel kanskje ikke lurt å si skjermkortet hva det er brukt til særlig overklokking og modifisering. Så må vel heller butikken bevise du har brukt det feil som er årsaken til skjermkortet lever kortere. Eller prøv å hør med en annen person. Vet jeg var uheldig på biltema å få returnert lader for bil før men gikk greit andre forsøk fordi jeg snakket med annen person så kan være noe der også. Ikke gi deg så lett, be om forklaring hvorfor det skulle påvirke garantien. Endret 9. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Richard-Martin Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Prøv å hør med komplett kanskje? Kan umulig verstefall gå like dårlig, hvis så er det bare å handle gjennom komplett. Er vel kanskje ikke lurt å si skjermkortet hva det er brukt til særlig overklokking og modifisering. Så må vel heller butikken bevise du har brukt det feil som er årsaken til skjermkortet lever kortere. Eller prøv å hør med en annen person. Vet jeg var uheldig på biltema å få returnert lader for bil før men gikk greit andre forsøk fordi jeg snakket med annen person så kan være noe der også. Ikke gi deg så lett, be om forklaring hvorfor det skulle påvirke garantien. Problemet er vel at firmaet er eid og drives av 1 person Denne personen har jeg pratet med og han vet at det brukes til mining, han gjør akkurat det samme, med akkurat de samme kortene. Siste mulighet er vel å høre med komplett tenker jeg, men de henviser meg mest sannsynligvis til reseller/CA IKT AS. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hvorfor er bruk av gpu på mining næring kjøp. Er det på grunn av at du tjener penger? Hva med folding Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Skjønner ikke hvorfor de har den klausulen om mining og næringskjøp. Bruk av vanlig skjermkort til mining er ikke noe produsentene går god for, så noe reklamasjon eller garanti har man strengt tatt ikke uansett. Endret 9. mai 2018 av skripis Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hva er vanlige skjermkort Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hva er vanlige skjermkort Ikke ett slikt: https://www.asus.com/Graphics-Cards/MINING-P106-6G/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå