Gå til innhold

Dette tilrotorflyet skal snart frakte oljearbeidere i dobbel hastighet (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekker man å dra ned power på den "friske motoren" ved ensidig motorfeil, før flyet går i ukontollert spinn og styrter, når det skjer i lav høyde?

Og klarer dette flyet å glidefly til sikker landing på de knøttsmå vingene ved noen som helst motorfeil? (for å autorotere ned på én rotor/motor når den andre har totalhavarert er av åpenbare grunner ikke mulig på dette flyet.

Noe sier meg at den opprinnelige Leonardo (Da Vinci) sitt helikopterdesign med én sentrert rotor (som har vært det mest vanlige i moderne tid), nok er det lureste også...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Rekker man å dra ned power på den "friske motoren" ved ensidig motorfeil, før flyet går i ukontollert spinn og styrter, når det skjer i lav høyde?

Og klarer dette flyet å glidefly til sikker landing på de knøttsmå vingene ved noen som helst motorfeil? (for å autorotere ned på én rotor/motor når den andre har totalhavarert er av åpenbare grunner ikke mulig på dette flyet.

Noe sier meg at den opprinnelige Leonardo (Da Vinci) sitt helikopterdesign med én sentrert rotor (som har vært det mest vanlige i moderne tid), nok er det lureste også...

Jeg tenkte på det samme - motorfeil her virker ikke som en spesielt god idé. Hadde vært interessant med mer info rundt dette.

Lenke til kommentar

"Full Transport Category/Class 1 performance ensures safety in operations even in single engine conditions."

"The AW609 is fully capable of one engine inoperation and autorotation."

Fra Augusta Westland. Vil tro de har tenkt på sikkerhet når de designa maskinen :)

Lenke til kommentar

Jeg tipper de bruker samme prinsipp som V-22 Osprey og CH-47 Chinook. Enkelt og greit en drivaksel og differensial mellom begge motorene, så den ene kan ta over om den andre skulle feile. Begge motorer driver med andre ord begge rotorene samtidig.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...