Gå til innhold

ANNONSE: Klarer du EVRYs utviklertest?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Man skulle browse rundt i mappestrukturen, lese "viktig.txt" i hemmelig mappen, se at passordet er "Kryptert", (det er en shoppingliste der det også står VIKTIG! brukernavn: gunnar kryptert passord: obuyfjked) så finne cipher mappa i Workspace som er et dekrypt script, , lese readme-fila,  kompilere en java-fil og kjøre denne for å finne det krypterte passordet, så logge inn med gunnar og det passordet.

Å bare gjette er ikke poenget med utfordringen, men å bruke terminalen og vise at du kan det. Å bare sitte og gjette på at passordet har noe med hunder å gjøre kan Britt (45) fra Lier også gjøre. Viser ikke at du har noe på Evry å gjøre fordet.

Det er litt som å stryke på matte eksamen fordi du bare gjetter på svarene istedet for å vise hvordan du kom frem til svaret. Det er det som er poenget her. Det er ikke bare svaret som er viktig, men fremgangsmåten du fant svaret på som viser at du har litt erfaring med terminal, unix, og java. Du er ikke kvalifisert for å jobbe i et software-utvikler miljø bare fordi du klarte å gjette et åpenbart passord.

La oss si at du blir hentet inn på intervju ut fra svaret på denne testen. Så spør de "hvordan fant du svaret".."Næh jeg bare gjetta teit test ass". "NESTE".

Sånne type ting kan man forresten møte på et faktisk intervju også, du får beskjed om å sette deg ved en PC og løse et problem mens intervjuer følger med hva du gjør. Du kan rope "men jeg fant jo svaret jeg er verdens beste passord hacckeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer!" mens døra smeller deg i ræva :D

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men igjen, poenget med oppgaven er ikke å bare gjette passordet. Det er å vise fremgangsmåten man bruker. Utvikling består i litt mere enn å bare kunne gjette passord. Gjør du det på den "tungvindte" måten viser du at du har tankegangen og kan litt basic terminal bruk også, og skjønner hvordan man kompilerer scripts og filer. Passordet kunne vært hva som helst og den whoami fila kunne vært bare en distraksjon fra hovedoppgaven også, Så de ser at hvis folk blir sittende og bare skrive inn gjettinger på hundepassord er de ikke rette typen for jobben. Geddit?

Google sine intervju-tester er legendariske for sin "ondskap" men lett løsning hvis man er rette typen. Og det er jo det de vil finne ut om du er.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jepp de forenkla det veldig, men det var vel også en slags "red herring" for å lure folk på villspor eller bare gjette passordet uten noe som helst arbeid. Man kunne finne passordet ved å lete gjennom mappene og finne info i readme-filer og slikt, og kompilere javafilen for å dekryptere passordet, var nok det som var hensikten. whoami fila var ganske tullete egentlig, hadde ikke den vært der hadde nok 90% færre funnet passordet. Men det er jo en liten lekse i hvordan "hackere" finner passord ved å lære om personen og finne personlig info også, da. Social engineering. "Åja han digger hunder og har en søster,  han posta masse bikkjebilder på facebook der står navnet til bikkja, hva kan jeg finne ut om henne tro..aha passordet er fødselsdatoen til søstra+hundenavnet" og vips så har du tilgang til en NSA-server når du vet brukernavnet til personen.

Løsningen er egentlig irrelevant, det er veien til løsningen som er relevant her. Folk generelt er ganske simple når de finner på passord.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg syntes koden deres var litt uryddig og inneholdt litt mye duplisering, så jeg refactoret den litt.

import org.junit.Test;
import java.util.stream.Collectors;
import static org.junit.Assert.assertEquals;

public class CaesarCipherTest {
    @Test
    public void encryptAndDecrypt() {
        CaesarCipher testObj = new CaesarCipher();

String plaintext = "hund";
        String encrypted = testObj.encrypt(plaintext);
        String decrypted = testObj.decrypt(encrypted);

assertEquals("obuk", encrypted);
        assertEquals(plaintext, decrypted);
    }
}

class CaesarCipher {
    private static final int SHIFT_KEY = 7;

String encrypt(String value) {
        return shift(value, SHIFT_KEY);
    }

String decrypt(String value) {
        return shift(value, -SHIFT_KEY);
    }

private String shift(String value, int shiftKey) {
        return value
                .toLowerCase()
                .chars()
                .mapToObj(i -> String.valueOf((char) (
'a' + (26 + shiftKey + i - 'a') % 26)))
                .collect(Collectors.joining());
    }
}
Endret av Ove Gram Nipen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Regner med de fleste med en bachelor i CS løser dette på <15min. (På riktige måten)

Om dette er en "utfordring" for seniorutviklere hos Evry så har vel ingen lyst å jobbe der.

Tenker det bare er reklame, og søknader som skryter over å løse denne går nok i bosset.

Lenke til kommentar

Det er nok mest beregnet på å spres viralt på facebook og i nettaviser så folk kan føle seg smartere når de har "løst gåten" enn en faktisk jobbannonse. All PR er bra PR. Og når folk sprer sånt via forumer og nettsider er det jo helt gratis PR også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...