Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Feil diagnosert?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har da blitt diagnosert med diagnosen Tourettes når jeg var under 10 år gammel.  Jeg er 21 nå og føler ingen av symptomene beskriver meg i det hele tatt?  Er det noen mulighet å sjekke om jeg har blitt diagnosert feil?  

Anonymous poster hash: b9dd9...961

Anonymous poster hash: fc5d8...5e5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Tja, er vel bare å tinge time hos fastlegen og se hvor det bærer. Tviler på at du får henvisning til psykiater/nevrolog veldig snart, siden du mistenker at du er frisk.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Som Pjallkåre sier, det er hos fastlegen reisen begynner.

Feildiagnostisering er ikke uvanlig. Årsaken trenger ikke å være inkompetente diagnostikere, men at forskningen går fremover og kriterier for diagnostisering endres. Når det gjelder diagnostisering av psykiatriske tilstander hos barn, er komparentopplysninger, altså foreldrenes beskrivelse av helsesituasjonen hos barnet, ofte direkte avgjørende.

Å finne ut om du er feildiagnostisert krever en gjennomgang av helseopplysningene som forelå på det tidspunktet diagnosen ble satt. Hvis dine symptomer, og hva dine foreldre ellers beskrev, var i samsvar med de vilkår som måtte være oppfylt for at det skulle være mulig å gi deg diagnosen F95 Tics og Tourettes, da er du korrekt diagnostisert. Hvis ikke, da ble du feildiagnostisert.

For å komme til bunns med dette, må da en spesialist på området se på din sak (håper ikke din journal er slettet). Hvis du ble feildiagnostisert, fjernes diagnosen med et pennstrek. Men hvis ikke feildiagnostisering, og du ønsker å få fjernet diagnosen, må det en ny utredning til hos spesialist, noe som koster deg penger, maksimalt frikortbeløpet på kr 2258,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...