Gå til innhold

Bør politikerne få bedre lønn?

VRK18

40 stemmer

1. 1. Bør politikere tjene mer?

• Ja
      2
    • Nei
      38
  2. 2. Er det hyklersk av Moxnes å bo i en luksusvilla mens han snakker om å utjevne forskjeller?

• Ja
      15
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

OK. Men det er da litt urettferdig at Rødt skal få større mediedekning enn andre partier under sperregrensen som er like store. Når Rødt klarte å karre seg opp på 2%, så var dette helt sikkert på grunn av media. For eksempel NRK som inviterte Rødt til debatt og ikke partier som tidlig i valgkampen var like store eller større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at det ikke hjelper å være kompetent som politiker. Å være politiker går ut på å gjøre valg for hele befolkningen, og det er en umulig oppgave siden folks preferanser er så forskjellige.

Det er klart at forskjellige folk kan ha forskjellig oppfatning av kva som er gode løysingar.

Men når vi i disse dager har har politikarar som sitt klare for å signere vekk rettigheitane til all kraftproduksjon i landet til EU utan å få noke tilbake. Då har vi politikarar som ikkje ein gong er kompetente nok til å sjå for seg kva som skjer neste dag.

Dersom det politiske systemet ikkje fungerer så må vi forbetre det, ikkje legge ansvaret for landets formue og sikkerheit til dumme personar som ikkje ein gong har tid til å prøve å sette seg inn i ting før dei tek ei bestemmelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Moxnes' forslag på ca. 750k er passende for en stortingspolitiker. De skal absolutt ha til salt i grøten, men lønna bør ikke være så høy at den blir noen motivasjon i seg selv.

750k er ganske stusseleg i Oslo. Tykkjer ein mill. er heilt på sin plass. At statsministeren i Noreg tener f.eks berre 40 % av det trenaren til Vålerenga gjer er berre latterleg.

Lenke til kommentar

Regn ut gjennomsnittslønn hos dem som er i full jobb: 500 000? I tillegg får de vel gratis reiser? Med gratis hybler for de som trenger det, burde de klare seg bra.

Med tanke på mediakjøret m.m er jobben verdt langt mer enn 500.000 i året. Ser ikke problemet med at de får rundt en mill.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Mediakjør må man vel nesten tåle når det så og si er eneste konsekvens av å ikke gjøre jobben sin godt nok.

Andre mennesker mister i det minste jobben om den ikke gjøres riktig, med mulige rettslige konsekvenser om det er grovere ting involvert.

Når har en politiker blitt stilt ansvarlig for å kastet bort mangfoldige millioner, eller drive en politikk som setter liv i fare? Aldri.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Jeg synes 200k er passende. Det bør ikke være en heltidsjobb.

Jeg trodde du ønsket å få flere kompetente folk inn i politikken? Tror du det fungerer hvis man får 200 000 i tillegg til en normal jobb? Hvor mye skal man jobbe for 200 000 kr? 20 % stilling? 40 %?

Dagens politikere er svært inkompetente. Det er ikke så rart, for hvorfor skulle kompetente mennesker velge å gå inn i politikken? Hvorfor skal en med IQ til å bli hjernekirurg og tjene flere millioner velge en karriere somi beste fall gir 800 000 i årslønn?

For å trekke kompetente folk til politikken tror jeg det er viktig å øke politikerlønningene.

[...]

• Liker 1
Lenke til kommentar

At statsministeren i Noreg tener f.eks berre 40 % av det trenaren til Vålerenga gjer er berre latterleg.

Trenaren til Vålerenga gjør noe nyttig for samfunnet.
Korleis det er nyttig for samfunnet at ein person får 5 mill. i året for å trena Vålerenga til ein plassering midt på tabellen lyt du nesten forklara. Men uansett er det vel investorar som sløser vekk pengane sine, då er det verre at fjotten Høgmo fekk over 4 mill. i året for å køyra landslaget i grøfta, eller at Semb får om lag 2,5 mill. for å gjera.. kven veit kva?

Uanz er norske toppolitikarar slett ikkje for høgt løna, snarare tvert i mot.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Finnes det andre jobber man tjener like godt i uten noen form for utdanning?

Om vi stilte mer krav til politikere så kunne jeg stilt meg bak høyere lønn. F.eks at helseminister bør ha utdanning innen medisin osv.

Lenke til kommentar

Om vi stilte mer krav til politikere så kunne jeg stilt meg bak høyere lønn. F.eks at helseminister bør ha utdanning innen medisin osv.

Utdanning er ikkje det avgjerande, men ansvaret i vervet/stillinga. Skal ein med lang utdanning lønast høgare for same jobben? Det er klårt at ein kunne drøfta om alle stortingsrepresentantar skulle hatt det eksakt same grunnhonoraret, eller om ein skulle gått for ein annan modell, men det ville blitt særs vanskeleg.

Helsedirektoratet hev nok av ekspertise, skulle ein tru. Helseministeren hev det politiske, ikkje det faglege, ansvaret.

Lenke til kommentar

Rødt kommer atter en gang med det beste forslaget. Norske politikkere tjener alt for godt.

Like fullt vil Moxnes bevilge seg selv og sine kollegaer lønn godt over den norske snittlønna. Hvordan i all verden kan det beskrives som "det beste forslaget"?

Fordi det å være Stortingspolitiker er en mye mer krevende jobb enn den "folk flest" har.
Lenke til kommentar

Skal ein med lang utdanning lønast høgare for same jobben?

De gjør allerede det i mange kommunale stillinger. Lærere f.eks.

Det er jo en fin måte å belønne kompetanse og stimulere videreopplæring på. Ta mer relevant utdanning -> få mer lønn. Selv om jobben de er satt til å gjøre i utgangspunktet er den samme.

Lenke til kommentar

Mediakjør må man vel nesten tåle når det så og si er eneste konsekvens av å ikke gjøre jobben sin godt nok.

Andre mennesker mister i det minste jobben om den ikke gjøres riktig, med mulige rettslige konsekvenser om det er grovere ting involvert.

Når har en politiker blitt stilt ansvarlig for å kastet bort mangfoldige millioner, eller drive en politikk som setter liv i fare? Aldri.

Det er mediakjør også når ting går bra. Som toppolitiker har du ikke noe privatliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å være politiker er en dårlig betalt lederstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ein med lang utdanning lønast høgare for same jobben?

De gjør allerede det i mange kommunale stillinger. Lærere f.eks.

Det er jo en fin måte å belønne kompetanse og stimulere videreopplæring på. Ta mer relevant utdanning -> få mer lønn. Selv om jobben de er satt til å gjøre i utgangspunktet er den samme.

Korleis ville du gjort det? Gradert honorarer for stortingspolitikarar etter utdanning og ansiennitet? For all del, det går an å gradera, men det betyr ikkje at honoraret (i snitt) er for høgt. Offentleg sektor sin metode fungerer for øvrig heller dårleg. Ein mastergrad i kunst tel like mykje som ein mastergrad i realfag.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man påstå at politikere tjener for lite ?

I motsetning til alle andre jobber i det her landet, så sjekker de til en viss grad om vedkommende er kvalifisert eller kan noe som helst relatert til jobben...

Her er det litt sånn, heisann - lyst å bli vår nye fiskeriminister ? Tja jeg er allergisk mot reker og aldri vært i en båt. Jobben er din.

Slik er det også på Stortinget, ingen krav til kunnskaper. En erfaren stortingsmann jeg pratet med for noen år siden, sa til meg at han hadde valgt å sitte i forsvarskomiteen fordi – han kunne dette saksområdet, eller var spesielt interessert i det? Nei, var det så vel!

– Fordi den komiteen var den minst arbeidskrevende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...