Gå til innhold

Bør politikerne få bedre lønn?

VRK18

40 stemmer

1. 1. Bør politikere tjene mer?

• Ja
      2
    • Nei
      38
  2. 2. Er det hyklersk av Moxnes å bo i en luksusvilla mens han snakker om å utjevne forskjeller?

• Ja
      15
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Rødt kommer atter en gang med det beste forslaget. Norske politikkere tjener alt for godt.

Like fullt vil Moxnes bevilge seg selv og sine kollegaer lønn godt over den norske snittlønna. Hvordan i all verden kan det beskrives som "det beste forslaget"?

Vi har kommet med et forslag i 2018-budsjettet om at lønnsnivået bør ligge på 8G, altså 749.000 kroner. Det er en god lønn, et godt stykke over den norske snittlønna, men ikke urimelig høy, sier Moxnes.

Jeg har mer sans for SVs Lysbakken:

Vi må selv ta ansvar for det lønnsnivået som politikerne bevilger seg selv, for det er faktisk det vi gjør, sier han.

– Da mener jeg det er helt uinteressant å sammenligne oss med den økonomiske eliten i landet. Det vi gjør er å forvalte tilliten fra befolkningen. Da bør også stortingsrepresentantenes inntekt sammenlignes med inntekten til folk flest.

La dem få gjennomsnittslønna og ikke ett øre mer. Om de vil tjene mer får de få gjennomsnittslønna opp.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødt kommer atter en gang med det beste forslaget. Norske politikkere tjener alt for godt.

Like fullt vil Moxnes bevilge seg selv og sine kollegaer lønn godt over den norske snittlønna. Hvordan i all verden kan det beskrives som "det beste forslaget"?

Fordi det er det laveste forslaget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Under valgkampen snakket Moxnes om... hva? Barnehager?

Litt av en kommunist. Rødts valgkamp er nødt til å være den mest intetsigende og trivielle i hele Norgeshistorien.

Det var noe annet da Aslak Sira-Myhre var leder for kommunistpartiet. Han var det futt i. Han skjelte ut alle uansett hvem de var og var veldig underholdende.

Lenke til kommentar

Hvis Moxnes er så jævla rik, er jo politikken han fører imot hans egeninteresse. Det gjør ham mindre hyklerisk, ikke mer.

Nice try ;) Du vet like godt som meg at politikereliten lever i luksus under sosialisme. 

Lenke til kommentar

Moxnes eier ikke denne villaen. Han leier en 96 kvadratmeter stor leilighet inne i villaen.

Det er foreldrene hans som eier villaen. Han kommer sikkert til å arve den en eller annen gang, med mindre han får stemt i gjennom høyere arveskatt, og ikke har råd.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av en kommunist. Rødts valgkamp er nødt til å være den mest intetsigende og trivielle i hele Norgeshistorien.

Det var noe annet da Aslak Sira-Myhre var leder for kommunistpartiet. Han var det futt i. Han skjelte ut alle uansett hvem de var og var veldig underholdende.

Angående barnehager, så er poenget til Rødt at de ikke liker når folk som har lønninger på mange millioner i året, skal få skattepenger spyttet inn i bedriften sin.

Lenke til kommentar

Angående barnehager, så er poenget til Rødt at de ikke liker når folk som har lønninger på mange millioner i året, skal få skattepenger spyttet inn i bedriften sin.

Jeg synes de bør ha like mye krav på det som alle andre. Likhet for loven. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Han kommer sikkert til å arve den en eller annen gang

Men da er du vel enig i at han bør selge den og gi fra seg den enorme formuen?

Jeg er enig i at skatt på arv må settes kraftig opp, ja!

Du er enig i at han bør gi fra seg alt uavhengig av hva som skjer med skatten?

Personlig mener at jeg at å arve masse penger er skadelig, men det er ikke politikernes oppgave å nekte foreldre å gjøre barna sine en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

I og med at det meste politikerne gjør er destruktiv så er det vel bare en fordel at de er inkompetente?

Demonstrerer ikkje det poenget med at ein del av problemet i dag er at politikarane ikkje er kompetente nok til å forutsjå utfallet av sine beslutningar?

Lenke til kommentar

I og med at det meste politikerne gjør er destruktiv så er det vel bare en fordel at de er inkompetente?

Demonstrerer ikkje det poenget med at ein del av problemet i dag er at politikarane ikkje er kompetente nok til å forutsjå utfallet av sine beslutningar?

Poenget er at det ikke hjelper å være kompetent som politiker. Å være politiker går ut på å gjøre valg for hele befolkningen, og det er en umulig oppgave siden folks preferanser er så forskjellige. Når politikerne blander seg vil resultatet alltid bli korrupsjon, særrettigheter, favorisering og urettferdighet. Bedre om folket ordner opp selv. Hvor mye penger bør bevilges til bygging av kulturhus i Oppegård? Ingen politikere vet svaret. Den eneste måten å finne svaret er å starte kronerulling og la investorer spytte inn det beløpet de er komfortable med. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Under valgkampen snakket Moxnes om... hva? Barnehager?Litt av en kommunist. Rødts valgkamp er nødt til å være den mest intetsigende og trivielle i hele Norgeshistorien.Det var noe annet da Aslak Sira-Myhre var leder for kommunistpartiet. Han var det futt i. Han skjelte ut alle uansett hvem de var og var veldig underholdende.

Jeg sier ikke at Rødt ikke hadde en god sak på barnehager, altså en god sak for deres parti, men jeg har aldri sett på maken til tynn valgkamp fra noe parti noengang. Til sammenligning hadde f. eks. Miljøpartiet de grønne en dommedagsprofeti, der en stor katastrofe visstnok venter fordi mennesket har spist fra kunnskapens tre og syndet. Slike ting virker som en magnet på visse mennesker. Moxnes konkurrer om de samme velgerne. De som tror at det er noe galt med verden og de som har en følelse av at fremtiden er en fiende. Han må nok skjerpe seg til neste runde.

Lenke til kommentar

Under valgkampen snakket Moxnes om... hva? Barnehager?Litt av en kommunist. Rødts valgkamp er nødt til å være den mest intetsigende og trivielle i hele Norgeshistorien.Det var noe annet da Aslak Sira-Myhre var leder for kommunistpartiet. Han var det futt i. Han skjelte ut alle uansett hvem de var og var veldig underholdende.

Jeg sier ikke at Rødt ikke hadde en god sak på barnehager, altså en god sak for deres parti, men jeg har aldri sett på maken til tynn valgkamp fra noe parti noengang. Til sammenligning hadde f. eks. Miljøpartiet de grønne en dommedagsprofeti, der en stor katastrofe visstnok venter fordi mennesket har spist fra kunnskapens tre og syndet. Slike ting virker som en magnet på visse mennesker. Moxnes konkurrer om de samme velgerne. De som tror at det er noe galt med verden og de som har en følelse av at fremtiden er en fiende. Han må nok skjerpe seg til neste runde.

Rødt gjorde det bra i valget. 

Lenke til kommentar

Fordi det er det laveste forslaget?

Laveste forslaget er vel mitt, med null i lønn?

Ellers fremstår Lysbakkens forslag, basert på gjennomsnittet i befolkningen som sansynligvis lavere ... dog ettersom han ikke kommer med konkrete tall (som en god politiker) er det ussikkert akkurat hva han mener.

Tipper de vil stemme seg selv en god lønnsøkning på nordmenns bekostning, og noen av dem vil stemme imot så lenge det ikke er fare for at deres stemmer vil medføre at økningen ikke går igjennom.

Om de virkelig mener at de ikke bør få høyere lønn vil de utvilsomt sende det de får "for mye" tilbake til futen via den frivillige skattebetalingsordningen.

Så får vi se om Moxnes og Lysbakken mener det de sier, eller om det kun er spill for galleriet.

Veddemål?

Lenke til kommentar

De gjorde det dårlig. De havnet langt under sperregrensen.

Lenke til kommentar

De gjorde det dårlig. De havnet langt under sperregrensen.

Til å være et ekstremsosialistisk parti så er det bra. Man kan ikke forvente å gjøre det like godt som populistiske partier når man er et protestparti.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man påstå at politikere tjener for lite ?

I motsetning til alle andre jobber i det her landet, så sjekker de til en viss grad om vedkommende er kvalifisert eller kan noe som helst relatert til jobben...

Her er det litt sånn, heisann - lyst å bli vår nye Fiskeriminister ? Tja jeg er allergisk mot reker og aldri vært i en båt. Jobben er din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...