Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Feiegebyr ? Syntes du det er riktig og betale for en jobb som ikke blir gjort ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

En snekker kommer bort til deg med faktura på 500 kroner. Du spør hvorfor du får denne fakturaen og snekkeren svarer, Det er for en jobb jeg ikke har gjort. ville du betalt den ? Nei.

Så hvorfor får vi 2 ganger i året over 300 kroner i Feiegebyr når det ikke har vært noen feier her på over 3 år ? 

Kommunen avfeier (Pun intended) våre henvendelser og svarer bare svada når vi ringer og spør.

Jeg vurderer og lage en ordentlig faktura, Reise til rådhuset og personlig levere den til den personen med ansvar for fakturaer og be de om og betale den. På fakturaen skal det stå at dette er for en jobb som ikke er eller kommer til og bli utført.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at det ikke har blitt feiet?

De gangene det ble feiet så fikk vi beskjed om det. Vi fikk først brev om at det skulle skje en til to uker i forveien, og en standardisert lapp i postkassen etter at det hadde blitt utført med beskjed om å rengjøre sotluker osv. I tillegg til dette er det meget sjeldent det ikke er noen i dette huset. 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

En snekker kommer bort til deg med faktura på 500 kroner. Du spør hvorfor du får denne fakturaen og snekkeren svarer, Det er for en jobb jeg ikke har gjort. ville du betalt den ? Nei.

Så hvorfor får vi 2 ganger i året over 300 kroner i Feiegebyr når det ikke har vært noen feier her på over 3 år ? 

Kommunen avfeier (Pun intended) våre henvendelser og svarer bare svada når vi ringer og spør.

Jeg vurderer og lage en ordentlig faktura, Reise til rådhuset og personlig levere den til den personen med ansvar for fakturaer og be de om og betale den. På fakturaen skal det stå at dette er for en jobb som ikke er eller kommer til og bli utført.

Tipper det står i kommunens T&Cs. Så hvis du velger å flytte til kommunen så aksepterer du denne praksisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en helt vanlig praksis i de fleste kommuner. Du betaler for en tjeneste som omhandler brannsikkerhet, men som innebærer at feieren ikke kommer i det hele tatt. Før kom de gjerne hvert fjerde år, nå risikerer du å aldri se dem. Det er heller du som skal ta kontakt med dem om du mener det er behov for feiing. Det at de tar betalt for å feie selv om du ikke trenger det (om du ikke har ovn/peis/skorstein) er jeg usikker på om du kan unngå.

Lenke til kommentar

Synes det høres helt på tryne ut, og er nesten sikker på at i min kommune så sier man nei til feier, og slipper dermed å betale for det.

Dream on.

http://www.dolen.no/nyheter/2016/01/09/Feieren-kommer-p%C3%A5-hytta-12009937.ece

Sannsynligvis feies det etter en syklus på 3-4 års mellomrom, mens betalingen/gebyret fordeles på hvert år.

1, Vi har ikke hatt feier hos oss på 7 år, ringte for en knapp måned siden og lurte på om de snart skulle komme og feie. Fikk til svar at det ikke var satt opp noen dato i nær fremtid for at det skulle gjøres. Latterlig gebyr. Kunne skjønt det når de kom 2 ganger i året, ikke nå lenger.

2, Vi betaler 200kr / kvartal for feiing. Dvs at vi hittil har betalt 5.600kr for IKKE å ha fått feiet pipen de siste 7 årene. Ikke helt innafor spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1, Vi har ikke hatt feier hos oss på 7 år, ringte for en knapp måned siden og lurte på om de snart skulle komme og feie. Fikk til svar at det ikke var satt opp noen dato i nær fremtid for at det skulle gjøres. Latterlig gebyr. Kunne skjønt det når de kom 2 ganger i året, ikke nå lenger.

2, Vi betaler 200kr / kvartal for feiing. Dvs at vi hittil har betalt 5.600kr for IKKE å ha fått feiet pipen de siste 7 årene. Ikke helt innafor spør du meg.

Så vidt jeg vet tillater ikke lovverket lenger intervaller enn 4 år (og det er kommunens ansvar at det overholdes, ikke huseierens), så der har du en god grunn til å klage. 800kr/år, eller 3200kr/feiing om de følger reglene for max intervall, høres også i overkant dyrt ut. (i min kommune er det gebyret på ca 2-300 (gebyrliste på nett er fra 2014) kr pr år, eller 8-1200kr/feiing, ikke kvartal...)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke rart at det ikke blir endringer, at vi lar kommune og stat ta betalt for alt mulig rart uten og få noe igjen når folk syntes at vi skal finne oss i sånt. Jeg har råd til og betale gebyret, men når jeg betaler for noe vil jeg jo helst få noe tilbake for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet tillater ikke lovverket lenger intervaller enn 4 år (og det er kommunens ansvar at det overholdes, ikke huseierens), så der har du en god grunn til å klage. 800kr/år, eller 3200kr/feiing om de følger reglene for max intervall, høres også i overkant dyrt ut. (i min kommune er det gebyret på ca 2-300 (gebyrliste på nett er fra 2014) kr pr år, eller 8-1200kr/feiing, ikke kvartal...)

Dette har blitt endra til at kommunen er ansvarlige for å finne ein frekvens basert på risikovurdering.

Feiegebyret skal (kun) dekke kommunens utgifter knytta til feiartenesta. Feiartenesta er ikkje berre sjølve feiinga, det skal også utførast tilsyn med sjølve vedovnen.

Gebyret er gjennomsnittsberekna for kvart år. Slik at ein på den måten betalar f.eks. 600 kr kvart år for feiartjenesta i staden for å betale 0 kr i tre år og 2400 kr det fjerde året (om ein tek utgangspunkt i at feiing og tilsyn blir utført kvart fjerde år).

Hensikta med dette er at det er lettare for innbyggerane å holde oversikt over kva dei betalar for når dei kommunale avgiftene blir samla til ein forholdsvis fast sum i staden for å variere mykje frå år til år.

Mange hadde fått ein vanskeligare økonomisk dersom dei kun skulle betale fullpris for dei kommunale tjenestene etterkvart som jobben reint praktisk blei gjennomført i ditt nabolag. Får ein både ei rekning frå feiaren, ei rekning frå vassverket som det året bytta vassledning i gata di, ei rekning frå avløpsavdelinga det året slamsuginga blei utført, ei anna rekning frå brøytemannskapet det året det var mykje snø osv, så ville ein ende opp med å få ei kjemperekning det året alle desse tinga skjedda på det same budsjettåret.

Ein anna ting er at avgifta hadde også auka dersom ein skulle individuelt berekna kommunale avgifter for kvart år sidan dette hadde krevd meir administrasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har blitt endra til at kommunen er ansvarlige for å finne ein frekvens basert på risikovurdering.

Frekvens basert på risikovurdering (innenfor en gitt ramme...) var det vel før også, så vidt jeg vet, men ser nå at kravet til max 4 år er blitt fjernet.

https://www.dsb.no/lover/brannvern-brannvesen-nodnett/veiledning-til-forskrift/ofte-stilte-sporsmal-til-forskrift-om-brannforebygging/#-17-feiing-og-tilsyn-med-fyringsanlegg

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Vi har mange avgifter hvor vi ikke får noe igjen for det, som f.eks NRK lisensen bare for at en har en TV/dekoder

Feieavgiften kommer ikke til å komme bort, men det kan hende den får et nytt navn om mange nok klager, den blir da pipe/miljøavgift

Lenke til kommentar

Les rådmannens budsjettproposisjon til kommunestyret. Der står det som regel et avsnitt eller fem om utviklingen av feiegebyret (som er et selvkostgebyr, se Kommunaldepartementets rundskriv H-3/2014).

Selvkostgebyrer skal dekke direkte kostnader (lønn til feieren og utgifter til biler mv. og annet utstyr), indirekte kostnader (administrasjonsfunksjoner, internkontroll, revisjon), avskrivninger, anskaffelseskostnader, investeringer, kapitalkostnader, og avsetning til selvkostfond. Du kan kreve å få selvkostkalkylen.

Her er det da viktig å skille mellom plikten til å finansiere en tjeneste (plikten til å betale skatter og avgifter) og retten til å motta tjenesten (feiing).

Og derfor feiler sammenligningen din med snekkeren. Du kan velge å ikke engasjere en snekker. Du kan også velge ikke å engasjere en feier, men siden det er en kommunal pliktoppgave kan du ikke velge bort finansieringsansvaret. Du har plikt til å bidra til å finansiere sosialtjenesten selv om du ikke faller inn under vilkårene for å motta sosialhjelp selv.

På samme måte kan du velge å ikke kreve sykepenger ved sykdom, men du betaler trygdeavgift likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...