Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Handbrekk og vann i dieselfilteret lamper


Mephisto-

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pajero 2002 v60 3.2 DiD. 

 

Har to varsellamper jeg lurer litt på. Det ene er handbrekket, det kommer og går uten at jeg bruker det, tilsynelatende helt tilfeldig om bilen er varm eller ikke. Er 100% sikker på at det ikke er på. Hva kan dette være?

 

Det andre er en gul lampe som jeg ikke har sett før, men ifgl. Google er vann i dieselfilteret. Det som jeg fant ut var at jeg måtte ta ut sensoren og pumpe ut vannet. Noen som har erfaring med dette? Jeg klarer ikke å ta ut sensoren uten å løsne hele filteret virker det som. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk bremsevæske i første omgang. Er denne lav, utløser det varsellampen.

 

En stund siden jeg byttet Dieselfilter på min, men minnes at sensoren satt relativt hard på og brukte en rørtang for å skru den av. Sjekk ellers i instruksjonsboken, det står godt forklart der hva du skal gjøre under kapittel Nødstilfeller.

 

Ville også fort som fy sjekket påfyllingsrøret til dieseltanken for rust hvis det er originalt og byttet hvis det er skadet/har rusthull.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du får "vannlampen" på Pajero, så pleier det å bety at det alt har gått endel vann forbi og inn til pumpen. Pumpen tåler absolutt ikke vann, så her er du trolig veldig nære et havari på dieselpumpen.
Mitt råd:
* Slutt å bruk bilen, NÅ.

* Få ned dieseltanken og rengjør denne, evt ny om den er rustet mye (ofte er den dessverre det). Du MÅ fjerne all drit og vann innvendig.
* Sjekk fyllerøret som går i høyre bare hjulbue. Dette er forbruksvare på Pajero, ca hver 100.000KM må den byttes.
* Bytt dieselfilter, gjerne flere ganger nå som du holder på med dette.

Begynner motoren å gå ujevnt på tomgang, og dø når du setter den i gir, eller bremser ned, er det nokså sikre tegn på døende pumpe. Pumpebytte er dyrt på disse, så selv om du synes det er mye pes og mye peng å fikse tank og fyllerør, er det smårusk ift en ny dieselpumpe. Å bytte alt, fyllerør, tank og pumpe, kommer gjerne opp i 80.000,- selv om du henter delene fra de rimeligste stedene, og selv om du benytter et verksted med rimelige priser. Mitsubishi selv skal ha over 80.000,- bare for pumpen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk bremsevæske i første omgang. Er denne lav, utløser det varsellampen.

 

En stund siden jeg byttet Dieselfilter på min, men minnes at sensoren satt relativt hard på og brukte en rørtang for å skru den av. Sjekk ellers i instruksjonsboken, det står godt forklart der hva du skal gjøre under kapittel Nødstilfeller.

 

Ville også fort som fy sjekket påfyllingsrøret til dieseltanken for rust hvis det er originalt og byttet hvis det er skadet/har rusthull.

 

Skal ta en titt på det! Takker

 

Når du får "vannlampen" på Pajero, så pleier det å bety at det alt har gått endel vann forbi og inn til pumpen. Pumpen tåler absolutt ikke vann, så her er du trolig veldig nære et havari på dieselpumpen.

Mitt råd:

* Slutt å bruk bilen, NÅ.

* Få ned dieseltanken og rengjør denne, evt ny om den er rustet mye (ofte er den dessverre det). Du MÅ fjerne all drit og vann innvendig.

* Sjekk fyllerøret som går i høyre bare hjulbue. Dette er forbruksvare på Pajero, ca hver 100.000KM må den byttes.

* Bytt dieselfilter, gjerne flere ganger nå som du holder på med dette.

Begynner motoren å gå ujevnt på tomgang, og dø når du setter den i gir, eller bremser ned, er det nokså sikre tegn på døende pumpe. Pumpebytte er dyrt på disse, så selv om du synes det er mye pes og mye peng å fikse tank og fyllerør, er det smårusk ift en ny dieselpumpe. Å bytte alt, fyllerør, tank og pumpe, kommer gjerne opp i 80.000,- selv om du henter delene fra de rimeligste stedene, og selv om du benytter et verksted med rimelige priser. Mitsubishi selv skal ha over 80.000,- bare for pumpen....

 

Da er bilen parkert! Fyllerøret (Også svar til Labweiler) var byttet for ikke mange årene siden (3-4). 

 

Kjøpte bilen for akkurat 80 000 ikke så lenge siden, så det er jo ganske uaktuelt å herje så alt for mye i første omgang. Tror det blir en telefon til selger for å høre hvordan han har lyst å håndtere dette.

 

Det interessante er at det har vært en ganske hard temperatursvigning de siste dagene, bilen har stått gjennom kuldeperioden men tok den i bruk i dag. Det gikk fra ca. -25 til 0 grader på kort tid. 

Lenke til kommentar

Er lurt å ha full tank i disse vintertider, kondens kan oppstå men særlig med tanke på dieselpumpen og kostnadene som er knyttet til hele drivstoffanlegget så er det som Fikse skriver lurt å ta alle forhåndsregler for å være på den sikre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er lurt å ha full tank i disse vintertider, kondens kan oppstå men særlig med tanke på dieselpumpen og kostnadene som er knyttet til hele drivstoffanlegget så er det som Fikse skriver lurt å ta alle forhåndsregler for å være på den sikre siden.

 

Tanker var nok 3/4 full +. Ringte til forhandler og han sa det kunne gå bra å kun pumpe ut vannet, men anbefalte på det sterkeste å bytte filteret. 

 

Jeg lærte noe nytt da... 1 dråpe vann er nok til å ta livet av pumpa. Så bilen er parkert og filter bestilt

 

edit: Takk for hjelpen folkens, alltid greit å tenke litt høyt med folk

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

I over 10 år nå har jeg jevnlig brukt "QMI drivstofforbedrer" som tilsetning i både diesel og bensinmotorer, alt fra motorsager til traktorer, biler og båter. Dette er et stoff som er helt ufarlig for både mennesker og natur (ikke merkepliktig), minner om noe fet såpe. Denne gjør samme jobb som isopropanol som kondensfjerner (får blandet vannet inn i drivstoffet), men er mye mer effektivt og smører skikkelig, der isopropanolen fjerner siste rest av smøring i dieselen. Den fjerner dieseldyr og øker cetanen litt. En liten reduksjon i forbruk, nok til at det økonomisk går i null å bruke stoffet. Men det viktigste med den er at den smører (dieselpumpen f.eks), reduserer sot mye (Pajeroen din og min har ikke DPF så de kan du se i speilet at de legger fra seg en røykdott når du gasser på, men ikke når du bruker dette stoffet), og vann i tanken er ikke lenger et problem. Dvs, ikke gjør den tabben jeg gjorde, og fyllte på dette stoffet når vi nettopp hadde kjøpt vår Pajero, høsten 2016. Tok ikke mange ukene før dieselpumpen stoppet. Verkstedet fant jo svaret: Det var så store mengder vann i tanken på vår, så når vi fyllte på dette stoffet så kom det så mye vann i dieselen at dieselen ble helt gul. Så fjern vann først, så bruk et slikt stoff (eller noe som ligner, som ikke er basert på isopropanol eller annet brennbart), så får du ikke mer trøbbel med vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I over 10 år nå har jeg jevnlig brukt "QMI drivstofforbedrer" som tilsetning i både diesel og bensinmotorer, alt fra motorsager til traktorer, biler og båter. Dette er et stoff som er helt ufarlig for både mennesker og natur (ikke merkepliktig), minner om noe fet såpe. Denne gjør samme jobb som isopropanol som kondensfjerner (får blandet vannet inn i drivstoffet), men er mye mer effektivt og smører skikkelig, der isopropanolen fjerner siste rest av smøring i dieselen. Den fjerner dieseldyr og øker cetanen litt. En liten reduksjon i forbruk, nok til at det økonomisk går i null å bruke stoffet. Men det viktigste med den er at den smører (dieselpumpen f.eks), reduserer sot mye (Pajeroen din og min har ikke DPF så de kan du se i speilet at de legger fra seg en røykdott når du gasser på, men ikke når du bruker dette stoffet), og vann i tanken er ikke lenger et problem. Dvs, ikke gjør den tabben jeg gjorde, og fyllte på dette stoffet når vi nettopp hadde kjøpt vår Pajero, høsten 2016. Tok ikke mange ukene før dieselpumpen stoppet. Verkstedet fant jo svaret: Det var så store mengder vann i tanken på vår, så når vi fyllte på dette stoffet så kom det så mye vann i dieselen at dieselen ble helt gul. Så fjern vann først, så bruk et slikt stoff (eller noe som ligner, som ikke er basert på isopropanol eller annet brennbart), så får du ikke mer trøbbel med vann.

 

Godt tips! Når du skriver fjern vannet i tanken. Gjøres ikke dette egnetlig ved hver gang man kjører tanken rimelig tom? Så klart med de farene som finnes. 

 

Skal kjøpe meg litt og hive på tanken etter jeg har bytta filteret :)

Lenke til kommentar

Nei, det blir alltid noe igjen. Selv om en kjører den helt tom så blir det alltid noe igjen i bunnen. Sånn sett er det merkelig at det fremdeles er lov med tank i stål. Rust, kondens, lekkasjer er jo et reelt problem med stål. Plast har ingen av disse problemene. Man sier mye rart om franske biler, men siden 80-tallet har de brukt plast på alle bilene jeg har plukket på. Jeg kjøper en 5 liters dunk med stoffet, og bruker flasker fra Biltema som de har til kondensfjerner. Innholdet bruker jeg til wipedown etter polering av lakken før coating, mens flasken er fin å dosere passe mengde drivstofforbedrer med. På Pajeroen som har 98 liters tank heller jeg på en halv flaske / halvannen desiliter om tanken er henimot tom når jeg fyller. Mye mindre kalking fra Dieselpumpen også, det er jo en fordel på det rakleverket av en motor som står i Pajeroen ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det blir alltid noe igjen. Selv om en kjører den helt tom så blir det alltid noe igjen i bunnen. Sånn sett er det merkelig at det fremdeles er lov med tank i stål. Rust, kondens, lekkasjer er jo et reelt problem med stål. Plast har ingen av disse problemene. Man sier mye rart om franske biler, men siden 80-tallet har de brukt plast på alle bilene jeg har plukket på. Jeg kjøper en 5 liters dunk med stoffet, og bruker flasker fra Biltema som de har til kondensfjerner. Innholdet bruker jeg til wipedown etter polering av lakken før coating, mens flasken er fin å dosere passe mengde drivstofforbedrer med. På Pajeroen som har 98 liters tank heller jeg på en halv flaske / halvannen desiliter om tanken er henimot tom når jeg fyller. Mye mindre kalking fra Dieselpumpen også, det er jo en fordel på det rakleverket av en motor som står i Pajeroen

 

Gode ting, får tømme tanken til sommeren, jeg orker rett og slett ikke å ligge ute i kulda :D

Lenke til kommentar

Må gi dere en oppdatering, det ble filterbytte i går. Forsåvidt en veldig enkel jobb, men i det vannsensoren skulle ut fikk jeg problemer... Skjønte ingenting. Så på nettet, youtube... Det er jo bare å skru ut ikke sant?

 

Vel... Det er ikke bare litt vann som hadde bygd seg opp i filteret, vannsensoren hadde fryst fast. Så tipsene jeg fikk om å tappe filteret for vann (Burde jeg forsåvidt skjønt selv også) er helt bak mål når det er vinter :)

post-16151-0-46515200-1520155636_thumb.jpg

post-16151-0-23510500-1520155648_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du ikke tapper og rengjør tanken så styr iallfall unna kondensfjerner, uansett sort.

Om motoren ellers går greit, og ikke fusker på lavt turtall, så er jo dieselpumpen hel og fungerende. Personlig hadde jeg glatt fått byttet fyllerøret og tank med det samme, så kan du bruke bilen. Mitt verksted tok ikke så mange timene for å bytte, og deler får du stort sett rimeligst på Milner offroad i England. Fyllerør kit (er i 2 deler, en som går fra fyllåpning i skjermen og ned til rammen i forkant av høyre bakhjul, og en kortere del som går gjennom rammevangen) og selve tanken. Anbefaler å lakke / rustbehandle rørene før de monteres, de ruster utrolig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke tapper og rengjør tanken så styr iallfall unna kondensfjerner, uansett sort.

Om motoren ellers går greit, og ikke fusker på lavt turtall, så er jo dieselpumpen hel og fungerende. Personlig hadde jeg glatt fått byttet fyllerøret og tank med det samme, så kan du bruke bilen. Mitt verksted tok ikke så mange timene for å bytte, og deler får du stort sett rimeligst på Milner offroad i England. Fyllerør kit (er i 2 deler, en som går fra fyllåpning i skjermen og ned til rammen i forkant av høyre bakhjul, og en kortere del som går gjennom rammevangen) og selve tanken. Anbefaler å lakke / rustbehandle rørene før de monteres, de ruster utrolig fort.

 

Takker for svaret. Fyllerøret skal ha blitt byttet omkring 2014/2015, men er ingen papirer på dette. Spurte spesifikt om det da jeg fikk med meg at det er en "typisk" pajero ting. 

 

Ble også frarådet kondensfjerner, men ble tipset om isopropanol på vinterstid. Fordi det holder vannet flytende og man klarer å tappe ut via filteret. Hvertfall som en middelløsning fram til man får tatt ned tanken. 

 

Måtte rote i papirene jeg fikk fra selger. Dieselfilteret er faktisk skiftet Juni 2017, så dette er litt bekymringsverdig egentlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei igjen, jeg drar opp denne tråden da det fortsatt handler om vann i diesel og tilhørende systemer.

 

Jeg tok bilen til Mitsubishi forhandler, mekaniker satt på og slo tidlig fast at en tikkelyd som følger gasspådraget var slitte sleider og ventiler som måtte justeres. Dette ble gjort (og strammehjul byttet) uten at det hjalp på lyden. Merk... Lyden følger gasspådraget og ikke turtallet. 

 

Jeg ble også tipset der til å faktisk ta et titt på fyllerøret, noe jeg har gjort... Her faller ting bokstavelig talt fra hverandre og må skiftes ASAP. 

 

Så spørsmålet er egentlig, hvor vanskelig er den jobben? og noen tips til hvor jeg får tak i det utover eBay? vil helst ikke la bilen stå alt for lenge. 

Lenke til kommentar

Røret bytter du på en times tid, tre skruer øverst og en skrue på midten under plastskjermen. Løsne røret fra gummislangen (skru opp klemma, gjenbrukes) nederst, dra rør ut fra gummislangen og monter nytt. Ha gjerne en ekstra arm for å holde slangen til tanken som nå er løst så du ikke tømmer tanken ufrivillig.

 

Røret går noen cm inn i slangen så kan sitte litt fast men kan bruke f.eks en rørtang for å få litt rotasjon.

 

Gjennomføringen i vangen er litt krokete å få til da slangene fra tanken er bare akkurat lange nok, men en kan skjøte de små slangene litt så det blir enklere. Du når dem ved å stikke armen bak vangen.

 

Vangegjennomføringen er festet med en skru på høyre side.

 

Du trenger i grunn en skralle og kopper, nye bolter til å feste røret på toppen da de garantert knekker (10 mm mener jeg det er), rustløser, en ekstra arm for å holde tankslangen når den er løs eller noe å dekke den til med så du ikke dåner av diesel lukta og noe rustbeskyttelse for å smøre inn det nye røret med og evt noe å ordne gjennomføringen med hvis du ikke når til (gjenbrukte selv litt slange og frisk rørbit fra det gamle røret mitt for å få to ekstra centimeter) Og evt en rørtang eller noe for å få litt bevegelse på selve slangen så den løsner.

 

Milner Offroad i England er kanskje det billigste stedet å handle på.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...