Gå til innhold

Pasteurisere karbonadedeig som er over tiden?


seb12345

Anbefalte innlegg

 

Biffen fra Gilde er mør, men den har ikke den karakteristiske gode storfe smaken du får hvis du lar den ligge åpen i minst 4 5 dager i kjøleskapet.

 

Problemet er igjen at skrottene ikke får lov til å henge og mørnes, slik det gjøres så godt som overalt ellers.  Dels på grunn av norske matsikkerhetsregler og dels fordi en skrott som henges til mørning mister slaktevekt og dermed innbringer mindre penger.  Derfor deles skrotten opp umiddelbart etter slakting og "mørnes" i vakuumpakning for å maksimere fortjenesten.

 

Andre moment er at NRF helt enkelt ikke er et kjøttfe, men en rase fremavlet på 30-tallet med fokus på hardførhet og et kompromiss mellom kjøtt- og melkeproduksjon.  Grei nok på begge deler, men ikke særlig god på noen av dem.  Helt enkelt er det ikke mulig å få en biff av samme kvalitet ut av et NRF-fe som fra fe av f.eks typen Angus, Hereford eller Charolais.

 

 

Ja det kan hende.

 

Jeg har hatt god erfaring med en slik biff som ble pakket av Meny i en sort boks med plastfolie på toppen, det var hull i den ved et uhell og den ble liggende i kjøleskapet i nesten en uke. Jeg stekte den opp med salt og pepper og det ble ekstremt godt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt kan man plukke opp et kjøttstykke fra super'n og ende opp med en god biff, forutsatt at man lar den ligge langt over utløpsdato.  Jeg mekker meg biff regelmessig selv og lar dem helst ligge godt over en uke, gjerne to om det er mulig.  Poenget mitt var heller kvalitetsforskjellen mellom en biff på en god restaurant i Norge og en biff på en god restaurant i et land der kjøtt mørnes på tradisjonell måte.

 

Biffer fra hylla på super'n varierer ikke nødvendigvis allverdens mye mellom her og der, selv om det uvegerlig vil være en kvalitetsforskjell mellom et kjøttstykke hentet fra en NRF-ku og et hentet fra en Hereford/Angus/Charolais-ku.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke tro på alt du lærer på skolen, det er ikke lenge siden vi trodde jorden var flat og at jorden var i midten av solsystemet.

Analogien din er grei nok, men er du helt sikker når det gjelder farseprodukter av kjøtt og holbarhetsdatoer ?

 

Vakumpakkede kjøttstykker derimot blir gjerne litt mørere av et par dager over tiden uten særlig risiko.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Ikke tro på alt du lærer på skolen, det er ikke lenge siden vi trodde jorden var flat og at jorden var i midten av solsystemet.

Analogien din er grei nok, men er du helt sikker når det gjelder farseprodukter av kjøtt og holbarhetsdatoer ?

 

Vakumpakkede kjøttstykker derimot blir gjerne litt mørere av et par dager over tiden uten særlig risiko.

 

Handler ikke om mørheten, det smaker bedre. Kjøttet skal ikke vøre vakuumpakket, det skal ha luft rundt alt og hekst med uv lys som dreper bakterier, da kan du la det henge månedsvis for å få den beste smaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...