Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbudstjeneste for nybil

Vinesh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er med på lanseringen av en anbudstjeneste for nybiler. Siden dette er den første anbudstjenesten for nybiler så har vi ingen konkurrenter å se etter og søker derfor litt hjelp her.

Kunne dere tenke dere å ta en titt på nettsiden (nybiltilbud.no) og kommet med innspill hva dere mener er bra og hva som mangler?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tjenesten vil jo kun ha noe for seg i tilfeller der man kjøper dølle biler som leveres i ferdigdefinerte utstyrsnivå.

Å reklamere for NAF på siden og gi bort medlemskap i den samme antibilistforeningen er også svært negativt.

Videre lurer jeg på om reklame for en kommersiell virksomhet egentlig er tillatt her inne..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den tjenesten vil jo kun ha noe for seg i tilfeller der man kjøper dølle biler som leveres i ferdigdefinerte utstyrsnivå.

Å reklamere for NAF på siden og gi bort medlemskap i den samme antibilistforeningen er også svært negativt.

Videre lurer jeg på om reklame for en kommersiell virksomhet egentlig er tillatt her inne..

Takk for svaret ditt og beklager hvis dette oppleves som reklame.

Hensikten med innlegget er å samle tilbakemeldinger på hva folk mener mangler.

Det er mulig å skrive inn fritekst med ønsker og behov for ekstrautstyr osv. Hva mener du skal til for at man skal kunne søke om tilbud på bilen man ønsker?

Vi jobber for tiden med å etablere et samarbeid med NAF. Har du forslag på partnere du mener er mer egnet?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg føler denne siden blir litt for tynn. Noe av opplevelsen med å se på nybiler er å konfigurere den opp akkurat slik du ønsker den, med bilder som viser deg hvordan bilen blir osv. Det blir ikke det samme om du skal sende "Hei jeg vil ha tilbud på en BMW 3-serie med bensinmotor". Nye biler i dag har veldig mye ekstrautstyr så det blir altfor mye om man skal skrive alt det inn i et tekstfelt.

Min mening er at tjenesten kunne vært mer aktuell om man speccet opp en bil på f.eks bmw.no og kunne importert speccen i tjenesten for så å sende denne ut på anbud. Videre mangler den fryktelig mye alternativer, du mangler mange bilmodeller og du burde i det minste ha valg til drivlinje og motor.

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt og beklager hvis dette oppleves som reklame.

Hensikten med innlegget er å samle tilbakemeldinger på hva folk mener mangler.

Det er mulig å skrive inn fritekst med ønsker og behov for ekstrautstyr osv. Hva mener du skal til for at man skal kunne søke om tilbud på bilen man ønsker?

For å si det sånn, tjenesten din vil funke fint for de som kjøper ferdigproduserte japsebiler, koreanere og slikt.

Kjøper man tysk premium er tjenesten verdiløs. Mercedes, Audi og BMW er blant merkene dere like gjerne kan fjerne fra lista.

Det er gjerne et hundretalls ulike konfigurasjoner å velge mellom på en tysk premiumbil.. Og det uten å ta hensyn til motor eller karosseriform.

Eksempelvis består kontrakten på min nye bil av 5 sider (pluss generelle vilkår), 4 av sidene er utstyrsliste..

Vi jobber for tiden med å etablere et samarbeid med NAF. Har du forslag på partnere du mener er mer egnet?

NAF er en organisasjon som sluttet å jobbe for bilistene for mange år siden, de har blitt en trafikantorganisasjon. Det hadde nok vært enklere å få et samarbeid med de dersom det var elsykler dere drev med..

KNA er den seriøse aktøren som jobber for bilistenes sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Voldsomt så negative folk var her da. Dette er vel ikke en tjeneste for de som allerede vet nøyaktig hvilken bil de vil ha, men heller for dem som vet at de vil ha f.eks. en stasjonsvogn med det og det utstyret, men der merke og modell er mindre viktig. Det dukker jo stadig opp tråder her inne der folk spør om anbefalinger på biler basert på slike generelle spesifikasjoner. Så det finnes absolutt et marked!

Det jeg savner er å kunne velge utstyr fra en ferdig liste med checkboxer. Litt sånn som Finn.no har når du oppretter bilannonse. Det er masse utstyr som er generelt nok til å kunne velges på denne måten. Eks: nøkkelfri start, tåkelys, oppvarmet ratt, dab-radio, nedfellbare bakseter, sotede vinduer,+++). Det ville gjort det mye lettere enn å måtte skrive inn alt som tekst, både for brukeren, men også for forhandlerne som mottar anbudet.

Ellers er jeg enig i at NAF ikke lenger jobber for bilistene. De er omtrent blitt like store bilmotstandere som MDG. Likevel er et naf-medlemskap verd litt i form av redningstjeneste, spesielt for dem som ikke er så veldig bilkyndig. Og det er gjerne dem denne tjenesten er mest myntet på. Så jeg hadde forsøkt å fortsette å få til en avtale med NAF. Men jeg ville også forsøkt å få til et samarbeid med KNA. 

Lykke til videre. Jeg synes dette virker spennende!

Lenke til kommentar

Voldsomt så negative folk var her da. Dette er vel ikke en tjeneste for de som allerede vet nøyaktig hvilken bil de vil ha, men heller for dem som vet at de vil ha f.eks. en stasjonsvogn med det og det utstyret, men der merke og modell er mindre viktig. Det dukker jo stadig opp tråder her inne der folk spør om anbefalinger på biler basert på slike generelle spesifikasjoner. Så det finnes absolutt et marked!

Har du sett på siden? Der er det blant annet mulighet til å velge hvilken modell man vil ha..

I tillegg kan man velge mer generelt med riktig type bil (skaperne av siden har ikke forstått forskjellen på sedan og personbil en gang..)

Det er snakk om NYBILER her, ikke bruktbiler.. Da er det naturlig å kunne spesifisere på et tilsvarende nivå som man gjør hos forhandler, alternativet er at man ikke får tilsvarende tilbud å sammenligne og da forsvinner hele poenget med tjenesten..

Videre er det nok en rekke ulike ting utover bil-delen man også har glemt å tenke på, slikt som hvem som er databehandlingsansvarlig og hvordan man får sørget for sletting av sine data. Hvem sendes data til, hvilke data lagres, hvordan rammes denne tjenesten av GDPR?

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stiller meg bak det som andre her har kommentert.

Slik som tjenesten er lagt opp så vil det ikkje være særleg nyttig for dei som vil kjøpe nybil.

Derimot virker tjenesten betre tilpassa for å hente inn pristilbud på bruktbil frå forhandlar (om du hadde lagt til årsmodell og makspris).

Når omtrent det einaste du kan spesifisere er bilmodell, så betyr jo det at du kun får pristilbud på den billegaste og kjipaste utgåva. Når du deretter finner ut at du vil ha litt ekstrautstyr så får du nytt pristilbud frå seglaren med det utstyret. Og då er ein ikkje langt frå å berre gå rett til nærmaste forhandlar sida ein då mister samanlikningsgrunnlaget.

Det er god grunn til at alle i bilbransjen oppgir prisen som "frå kroner..." Det er jo fordi frå-prisen kun er meint for å få nysgjerrige kundar innom butikken. Du får jo knappast nok lov til å kjøpe frå-pris versjonen, sidan alle veit at den versjonen knapt nok er kjøyrbar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Takk for veldig nyttig tilbakemeldinger!

Vi har nå oppdatert med org.nr, kontaktinformasjon, samt startet arbeidet med flere av de andre punktene.

Vi har også ivaretatt lovgivningen som trer i kraft med GDPR - noe som vil komme tydligere frem når vi nærmer oss at disse lovene trer i kraft.

Når det kommer til forskjellen mellom sedan og personbil har vi hatt brukertester som viser at forbrukerne ofte ikke selv vet benevnelsen/karosseri på biltypen de ønsker. Hvilke biltyper ville dere likt å sett i listen?

Lenke til kommentar

Dere kan gjøre det enkelt, som jeg har antydet tidligere.

Inkluder kun kjipe biler med få valgmuligheter, det er den eneste måten deres tjeneste kan ha noen verdi på hvis det er nybiler dere skal drive med.

Jeg håper ikke dere har investert mye penger i dette, for jeg har mest tro på at det ikke er liv laga..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...