Gå til innhold

Merkelig problem med LG G3 og Chromecast

Gabri3L

Anbefalte innlegg

Ja, som sagt i overskriften. Så har jeg et merkelig "problem" med telefonen og Chromecast. Jeg har for såvidt funnet "feilen" og ordnet en "workaround". Men jeg skulle likt å visst om dette er som det skal være, så da spør jeg her, selv om ingenting er skadet eller defekt så vidt jeg vet..

Uansett, her er problemet: Jeg la merke til at telefonene plutselig ble veldig fort tom for strøm. Som i seg selv ikke ville vært så rart med en eldre modell som min om batteriet var på slutten av levetiden sin. Men mobilen er svært lite brukt. Jeg har hatt den som reservetelefon liggende i en skuff i 2 år. Og bare nylig tatt i bruk etter at favoritt mobilen tok kvelden.. Jeg regnet med batteriet kunne ha blitt skadet av å ligge uten ladning over tid. Men dette var altså å gå fra ~48 timers standby tid, til ~6 timer, så og si over natten..

og når jeg sjekket hva det er som bruker så mye strøm, så kunne jeg se at etter batteriet hadde gått fra 100% til 50% på 3 timer. At synderen var Netflix som hadde brukt ~40%, og NFC tjenester med ~25%, og Android system med ~25%. Resten bare en prosent her og der til forskjellig små apper. Men nå hadde jeg jo ikke startet Netflix, og Netflix appen var ikke blant de minimaliserte app'ene på telefonen heller. Så hvordan kan Netflix trekke 40% av strømforbruket? Når det ikke en gang kjører?

Så la jeg merke til at det innimellom kom opp et symbol for TV oppe i hjørnet. Og om jeg sveiper ned da, så kom det frem pause og spole symboler for Netflix. Som om jeg brukte Chromecast til å streame noe. Hvilket jeg altså heller ikke gjorde.

Det gjorde imidlertid min bror, som hadde sin laptop og chromecast på samme trådløse nettverk som min telefon var på. Så når han streamet via laptop eller iphone til chromecast'en. Så fungerte altså det som en støvsuger på batteriet i min mobiltelefon?!?  :confused:

Nå står vel chromecast'en i "Party" mode tror jeg. Så om jeg stiller den til "private" regner jeg med det løser problemet. Men jeg skjønner altså ikke hvorfor dette skal trekke så mye strøm fra min telefon?!? Er det noen som kan forklare?

Workarounden min var forøvrig bare å kople telefonen min til den nye SSID'en som den egentlig skulle vært på, og få den til å "glemme" SSID som min bror bruker. Min bror er på en gammel SSID'en jeg brukte tidligere. Men så lagde jeg en ny, og opprettet gammel SSID som gjestenettverk til f.eks. når min bror er på besøk og overnatter. Etterhvert har det jo også vært en del folk på besøk som har fått SSID og passord til nettverket mitt så de skal slippe å bruke av data kvoten i abonnementet sitt..

Men altså; er det noen som kan forklare hvorfor en telefon i dvalemodus bruker halve batteriet i løpet av 3 timer, bare fordi det er på samme nettverk som en chromecast noen andre bruker? Og 25% til NFC?!? WTF har NFC med dette å gjøre?..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

På Chromecast er det slått på at alle enheter i nettverket kan kontrollere medieavspilling, og på telefonen er det slått på at den skal vise mediekontroller for Chromecast. Det er innstillinger som gjør at alle i samme nettverk kan styre Chromecast, og det gjør blant annet at YouTube har en fin kø og kontroll-mulighet på tvers av enheter.

Jeg har aldri opplevd at det har stjålet noe særlig strøm, men forsøk å slå det av på telefonen og/eller Chromecast'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...