Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Livsopphold satser?

depaderp

Anbefalte innlegg

Statlig gjelder for de med gjeldsordning i SISMO, eller boliggjeld i Husbanken. Kommunal gjelder for fattige.

Det er verdt å nevne at hvis du er på supplerende livsopphold (sosialen), så skal alle inntekter meldes til NAV og trekkes fra livsoppholdet.

Nettoinntekten din vil ikke øke noe spesielt mer med uføretrygd. Du vil mest sannsynlig gå ned i nettoinntekt. Bostøtten vil også bortfalle (for høy bruttoinntekt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statlig gjelder for de med gjeldsordning i SISMO, eller boliggjeld i Husbanken. Kommunal gjelder for fattige.

Så det er bedre å pådra seg gjeld enn ikke? Har en gjeldsordning er en jo fattig i utgangspunktet vil nå jeg mene, så at det skal være forskjell på det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilken by, men et søk på finn.no viser at det er mulig å leie en ettroms leilighet fra ca 7500kr i Oslo. Andre byer er sannsynligvis enda billigere. Jo mer du kan flytte på deg, jo billigere blir det. Tror du fort kan spare 2000+ i boutgifter hvis du er villig til å flytte.

9500 pr mnd. er mye for en arbeidsledig singel person. Det er ingen menneskerett å bo sentralt. Og du kan fortsatt holde kontakt med venner selv om du har en halvtime eller time pendling til sentrum.

Lenke til kommentar

Nei det er det nok ikke, da du da har både gjeld og lite penger å rutte med

Hva er den store ulempen for meg som fattig for å ta opp mange forbrukslån og diverse ting med skyhøy rente? Kjøpe mange klær og andre ting som så mange fattige virkelig har bruk for, deretter gjeldsordning i 5 år med grovt regnet 20%+ bedre økonomi, for så å være gjelds fri etter gjeldsordning perioden? (Sett vekk fra at en mister den ene muligheten en som regel har for å komme innunder gjeldsordning)

Eksempelet tok jeg for å vise hvor urettferdig det egentlig er lagt opp. Uansett så er dette OT som ikke hjelper TS noe så hvis jeg vil ha noe svar på hvorfor det er forskjell får jeg ta å starte en egen tråd  :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...