Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Livsopphold satser?

depaderp

Anbefalte innlegg

Jeg har 11800 utbetalt ifra AAP. og 2900 ifra boligstøtte ifra husbanken. totalt 14700.

Leier på private leiemarked i storby. og har husleie på 9500. 

Sitter altså igjen med 5200 kr til livsopphold

Leser på lovdata følgende om livsopphold satser. kr 8 463 for enslig skyldner. 

Har levd på denne måte lenge nå, 8 år på AAP pga. heleproblemer. NAV sender meg på tiltak etter tiltak i håp om forbedring av arbeidsevne.

Er manglende livsopphold margin pga. husbanken har satt maks takhøyde på 6000 kr mnd. for beregning av bostøtte? Er jo umulig å leie i by for 6000. Pga. helse egner det ikke seg at jeg bor i bofellesskap heller.

på en vanlig mnd. er det slik at det akkurat går rundt. men når f.eks nrk lisens kommer og lignende blir det vanskelig. eller uforutsette utgifter.

Langvarige og kortvarige konsekvenser dette har hatt for meg er f.eks. ikke dratt i begravelse til slekt som bor i annen by. Kun brukt tannlege ved krisetilfeller. 10 år siden siste ferie. Melde avbud på invitasjoner på sosial sammekomst,, bytur,kino, skitur helg ect.

Noen som har råd om hvordan jeg kan endre min situasjon på, når det ikke er aktuelt for meg å begynne i arbeid. og om NAV ikke bestemmer seg for at det beste for meg er å søke ufør?

Endret av depaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sats for supplerende livsopphold er opp til hver enkelt kommune å sette. Du må derfor kontakte NAV lokalt for å få satsen. Av erfaring vil jeg si at du ikke vil få stort, om noe.

Statlig livsoppholdssats gjelder for de med gjeldstrekk.

8 måneder på AAP er ikke lenge. De fleste med helseproblemer vil være på AAP i 3 til 4 år til de får uføretrygd, i tillegg til diverse lavere tiltaksprogrammer i NAV.

Lenke til kommentar

Sats for supplerende livsopphold er opp til hver enkelt kommune å sette. Du må derfor kontakte NAV lokalt for å få satsen. Av erfaring vil jeg si at du ikke vil få stort, om noe.

Statlig livsoppholdssats gjelder for de med gjeldstrekk.

8 måneder på AAP er ikke lenge. De fleste med helseproblemer vil være på AAP i 3 til 4 år til de får uføretrygd, i tillegg til diverse lavere tiltaksprogrammer i NAV.

ohh sto bare 8,, skal være 8 år. 2 runder på DPS osv.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at du må bo i en by?

Har du søkt på ufør?

Bor i utkant av storby, ikke sentrum. Ja, diagnosen min er unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har hele nettverket mitt her. pga. helseplagene er det vanskelig for meg å start over på et nytt sted.Nei har ikke søkt ufør, siden NAV vurdere det slik at tiltak kan endre arbeidsevnen min. men blir nok å søke snart, siden mulighet for forlengelse av AAP snart ikke er der mer.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Her har du en post som ødelegger for alt, det er denne du må endre på for å få det bedre. Må du bo der du bor? Er det verdt det ift tingene du nevner?

Bor i utkant av storby, ikke sentrum. Ja, diagnosen min er unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har hele nettverket mitt her. pga. helseplagene er det vanskelig for meg å start over på et nytt sted.

Lenke til kommentar

Her har du en post som ødelegger for alt, det er denne du må endre på for å få det bedre. Må du bo der du bor? Er det verdt det ift tingene du nevner?

Bor i utkant av storby, ikke sentrum. Ja, diagnosen min er unnvikende personlighetsforstyrrelse. Jeg har hele nettverket mitt her. pga. helseplagene er det vanskelig for meg å start over på et nytt sted.

Nå er ikke det eneste valget å starte over, det er garantert andre alternativer som er billigere og ikke krever at du flytter inn med folk.

Lenke til kommentar

For å si det sånn så er det mange som IKKE har AAP som du har utbetalt, og da er livsoppholdsummen - boligstøtte = utbetalt pr mnd.

Da dekkes husleie i tillegg inntil et vist beløp.

som blir ca. det samme 8600-2900= 5700. Jeg sitter igjen med 5200. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvor de 8000 kommer fra.

Satsene i de veiledende retningslinjene prisjusteres i 2018 i tråd med anslaget for vekst i konsumprisene i nasjonalbudsjettet for 2018 ( pst.1,6). De veiledende retningslinjene er fastsatt med følgende satser per måned fra 1. januar 2018 (satser gjeldende fra 1. januar 2017 i parentes): 

Enslige

kr  6 050

(kr  5 950)

Lenke til kommentar

Satsene i de veiledende retningslinjene prisjusteres i 2018 i tråd med anslaget for vekst i konsumprisene i nasjonalbudsjettet for 2018 ( pst.1,6). De veiledende retningslinjene er fastsatt med følgende satser per måned fra 1. januar 2018 (satser gjeldende fra 1. januar 2017 i parentes): 

Enslige

kr  6 050

(kr  5 950)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724

Misforståelse mao.

Lenke til kommentar

Enslige

kr  6 050

(kr  5 950)

ok, men hvorfor trekkes bostøtte ifra dette? man får dekket husleie i tillegg?  så blir jo 6k og dekket husleie. mulig jeg missforstår her.. blir jo 6k + husleie...

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Fordi supplerende livsopphold er en supplerende ytelse. Alle inntekter trekkes fra den.

Regnestykket er:

+Supplerende livsopphold

-Inntekt

+Husleie

+Strøm

+Innboforsikring

For å få sosialstønad, så må du ha gjort alt for at det du allerede har i inntekt strekker til. Dette inkluderer å flytte til en rimeligere bolig.

Jeg vet ikke hvor fo2re får satsen sin fra, men den gjelder ikke over hele landet.

Lenke til kommentar

Fordi supplerende livsopphold er en supplerende ytelse. Alle inntekter trekkes fra den.

Regnestykket er:

+Supplerende livsopphold

-Inntekt

+Husleie

+Strøm

+Innboforsikring

For å få sosialstønad, så må du ha gjort alt for at det du allerede har i inntekt strekker til. Dette inkluderer å flytte til en rimeligere bolig.

Jeg vet ikke hvor fo2re får satsen sin fra, men den gjelder ikke over hele landet.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-117--statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-for-2018/id2582510/

Lenke til kommentar

Ta gjerne og forklar forskjellen, for jo mer man sjekker jo mer forvirrende blir dette.

Men er vel ikke annet å vente fra supperådene i Stat og Kommune.

Veiledende, er vel...veiledende, altså et forslag til hvor høy ytelsen skal være. Kommunene praktiserer livsopphold meget forskjellig, alt fra 4000-6000, tar jeg ikke feil er det byrådet som vedtar denne kommunale ytelsen.

Lenke til kommentar

Ta gjerne og forklar forskjellen, for jo mer man sjekker jo mer forvirrende blir dette.

Men er vel ikke annet å vente fra supperådene i Stat og Kommune.

Veiledende, er vel...veiledende, altså et forslag til hvor høy ytelsen skal være. Kommunene praktiserer livsopphold meget forskjellig, alt fra 4000-6000, tar jeg ikke feil er det byrådet som vedtar denne kommunale ytelsen.

Tror kanskje forklaringen som ønskes er hvorfor de i staten må ha mer penger for å leve verdig kontra de kommunen?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...