Gå til innhold

Spillvold vs. lærdom i spill.


Anbefalte innlegg

Jeg satt å spilte call of duty, og ble imponert over måten de har fanget følelsen av å virkelig være tilstede i en krigssituasjon. Så tenkte jeg: Dette måtte vært en j*vlig opplevelse å VIRKELIG være i en sånn situasjon. Så slo det meg: Dette HAR faktisk skjedd! Jeg sloss mot nazistene for å beskytte stalingrad, slik russiske soldater gjorde under andre verdenskrig. Det gikk opp for meg at jeg ubevisst lærer masse historie gjennom dataspill. Spesielt krigshistorie.

 

Jeg har alltid visst at dataspill kan være lærerikt, men aldri tenkt skikkelig over HVOR masse.

 

*De fleste spill er på engelsk. jeg tør påstå at jeg skylder 70% av mine engelskkunnskaper til dataspill som monkey island, little big adventure og andre spill der du måtte forstå det som ble sagt for å kunne komme videre.

 

*Som nevnt tidligere har jeg lært MASSE detaljinformasjon om diverse kriger.

 

*Spill kan lære deg masse historie. Ta foreksempel broken sword. før jeg spilte det visste jeg knapt noen ting om tempelridderne. nå sitter jeg inne med mer info enn jeg kanskje trenger.

 

 

Bør folk slutte å bare trekke frem det negative ved dataspill og heller omfavne mulighetene som finnes? Dataspill har uansett kommet for å bli!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste problemet er jo at spill også kan lære usanne fakta også. Folk kunne jo tro at tyskerne (eller sovjet eller hvem det var) fant opp testlacoil under 2. verdenskrig hvis man ikke visste bedre etter å ha spilt red alert..

Men ja. De spillene som faktisk lærer bort sanne faktaopplysninger fortjener en stor takk. Battlefield 1942 er et av disse. Før hvert mission kan man lese hva som skjedde og hva man sloss for. Kjempebra!

Det som da er morsomt er å komme i historietimen og faktisk høre om hva som skjedde under "battle of midway" osv.

Engelsk kunnskapene stiger også som en følge av spesielt adventure og rollsepill.

 

Ahhh, spill.. :love:

Lenke til kommentar

Tar ofte meg selv i å vite ting (f.eks i forbindelse med Trivial Persuit) pga. av min dataspilling.

 

Spill som Civilization/Colonization/ gir en god del historie. Capitalism er jo en lærebok i økonomi/handel. Railroad Tycoon inneholder også mye info. Kan navnet på utrolig mange våpen som følge av diverse FPS også.

Gode gamle Pirates har også kommet til nytte med sine ulike båttyper og titler.

 

 

Av kunnskap av den litt spesielle sorten kan nevnes å kunne nynne/plystre diverse lands nasjonalsanger (Japan, Brasil ++) som en følge av wintergames og andre lignende spill :)

Lenke til kommentar

Det er bare ett lite problem da... Dissa spella er så godt som propaganda.. Men dere skal høra detta folkens.. Tyskerne var de BESTE soldatene i verden i 2 verdenskrig. Og det irriterer med så SINNSYKT det med MOH spella at de er dumme som brødskiver. Jeg har ikke prøvd Call of duty, men jeg må bare spørre, er tyskerne dumme som brødskiver der og?

 

 

En annen ting er at når jeg var 10 eller no sånt.. så prøvde jeg RA, det spellet fikk meg tell å tru at soviet starta WW2... og at tyskerne var en av "the good guys". Litt forvrengt kansje?

 

Når det gjelder engelsken, så er det sant at spell hjelper... MYE. Ihvertfall for de som speller rollespell.

Lenke til kommentar

Ja, jeg må si meg enig i at dataspill er veldig lærerikt.

Dessuten tror jeg både film og dataspill har økt lærelysten for mange. Spesielt for temaer som omhandler andre verdenskrig (det finnes jo drøssevis med spill dedikert til denne hendelsen).

 

Engelsk-kunnskapene blir også forbedret. Hadde det ikke vært for dataspill, hadde jeg vært langt dårligere i engelsk enn jeg er nå! Nå vet jeg mer hva ord betyr, engelsk utrykk, hvordan ord uttales (etter å ha hørt de på film/stemme i spill) osv.

 

Uansett, man må ikke overlate all lærdommen til spill. En kombinasjon av læreboka og dataspill er en god middelvei. :roll:

Lenke til kommentar
Det eneste problemet er jo at spill også kan lære usanne fakta også. Folk kunne jo tro at tyskerne (eller sovjet eller hvem det var) fant opp testlacoil under 2. verdenskrig hvis man ikke visste bedre etter å ha spilt red alert..

Men ja. De spillene som faktisk lærer bort sanne faktaopplysninger fortjener en stor takk. Battlefield 1942 er et av disse. Før hvert mission kan man lese hva som skjedde og hva man sloss for. Kjempebra!

Det som da er morsomt er å komme i historietimen og faktisk høre om hva som skjedde under "battle of midway" osv.

Engelsk kunnskapene stiger også som en følge av spesielt adventure og rollsepill.

 

Ahhh, spill..  :love:

Hva fant ikke sovjet opp testlacoil? Trodde det var derfor di vant krigen jeg... :ermm:

 

Jo, jeg har lært mye av spill, men mest av gta ;)

Endret av Swifty
Lenke til kommentar

Enig med ZlummGlumm: man skal være klar over den ekstreme propagandaen som virker her.

 

Jeg vet ikke i hvor stor grad dette har vært oppe egentlig, her og andre steder, men dataspill er et medium for ganske subtil hjernevask.

 

Selvfølgelig er det slik at mange spill også bidrar med kunnskap. Både rent intellektuelt, og også på en emosjoinell måte - dette med innlevelse, og det å oppleve ting som har skjedd etc., som over går hva som vanligvis erfares ved bøker. (Dette var poenget til Slash, og jeg er helt enig.) FPS er jo en god "innfallsvinkel" for å oppleve det som var, mens den rent intellektuelle kunnskapen kanskje formidles bedre i andre sjangre. Men nettopp siden det er et godt medium for å lære ting, så er det tilsvarende er ypperlig medium for å hjernevaske.

 

Villfarelsene sitter dypere etter å ha spilt Freedom Fighters, American Army og Splinter Cell nettopp fordi det hele er formidlet gjennom et amerikansk perspektiv. Man praktisk talt blir amerikaner. Jeg tenker særlig på dette Vi kjemper for Frihet, de er slemme og liker ikke at vi har det vi har - tanken. Denne dyrehage-filosofien til kretsen rundt Bush.

Lenke til kommentar
Det eneste problemet er jo at spill også kan lære usanne fakta også. Folk kunne jo tro at tyskerne (eller sovjet eller hvem det var) fant opp testlacoil under 2. verdenskrig hvis man ikke visste bedre etter å ha spilt red alert..

Men ja.

Teslacoilen ble faktisk oppfunnet før andre verdenskrig av en sovjeter/russer,

men den var ikke akuratt et våpen riktignok.

westwood tok seg såkalt kunstnerisk frihet.

 

hvis du ikke har hørt om Niola Tesla så les litt: :D

 

et lite google søk..

http://nippur.irb.hr/eng/scientist/tesla.html

http://www.dropbears.com/i/inventors/tesla.htm

Endret av Roskov
Lenke til kommentar
hvis du ikke har hørt om Niola Tesla så les litt: :D

Joda, jeg har hørt om Tesla. Ikke personen, men "fenomenet" han oppfant.. Det er i prinsippet bare statisk elektrisitet som utlades kontrollert av magnetiske felter, men å bruke det som et våpen er ganske søkt.

Lenke til kommentar

tja, så har ALDRI C&C spillene hatt et så stort fotfeste i realisme da! det har jo alltid vært et element av "fantasy" i dem, og hvis spillere ikke klarer å skille historie/virkelighet fra fantasy/sci-fi så tror jeg jammen at laila dåvøy har rett i noe...

 

*sigh*

Lenke til kommentar

Spill er ikke bare lærerike heller, det er bevist at barn som spiller PC-spill har bedre øye-hånd koordinasjon en barn som ikke spiller. De som spiller skytespill har best øye-hånd koordinasjon.

 

Men jeg må si at det er ikke ALLE spill som er like lærerike. Ta Manhunt f.eks., ikke mye lærdom der i gården... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...