Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Si opp tidsbestemt leiekontrakt?

Patek

Anbefalte innlegg

Hei, leier i dag en hybel i forbindelse med studier. Flyttet inn i august i fjor, og skal ikke bo her lenger etter at skoleåret er ferdig. I kontrakten min står det at jeg har tegnet avtale for tre år, med mulighet til å si opp kontrakten én gang i året før en viss dato. Legger ved et bilde så ser man akkurat hva det dreier seg om. 

f8b9428350f08135f88f685156f0aa55.png

Jeg har min siste eksamen i midten av Mai, og kommer ikke til å bo her etter det. Men er det slik at i følge kontrakten så  jeg har hybelen ut Juli uansett når jeg sier opp?

Skjønner såklart at de legger opp for dette siden det er studentboliger, det er vel de færreste som ønsker å bo her i sommerferien hvis man kan slippe unna. 

Vil bare ha bekreftelse på at det faktisk er slik, har signert kontrakten selv så burde satt meg bedre inn i det først.

Dette er kanskje vanlig i alle studenthybler?

Hadde jo passet meg veldig bra å bare betale ut Mai.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra dette har du en tre års tidsbestemt kontrakt, som kun kan sies opp årlig, nemlig senest 30. april med oppsigelsestid til utløp 31. juli.

Dersom du ikke lenger skal benytte boligen har du et annet alternativ.

Alle tidsbestemte leieavtaler kan fremleies for resten av leieperioden, jf. husleieloven § 7-5 (nekter utleier uten å ha saklig grunn gir samme bestemmelse deg automatisk rett til oppsigelse på tre måneders vilkår). Ved fremleie leier du ut din egen leiekontrakt til en ny leietaker, til den markedspris du setter.

Hvis markedsprisen for tilsvarende leieboliger har steget med mer enn konsumprisindeksen kan dui slike tilfeller gi utleier et ultimatum - aksepter kortere oppsigelsestid, ellers sier jeg ikke opp - jeg fremleier for resten av leietiden frem til august 2010, og tar den profitten du ville fått ved nyutleie i egen lomme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...