Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Service

Rayen99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men en del potensielle kjøpere er ofte opptatt av at servicer skal være utført av merkeverksted og med originaldeler.

For å beholde garanti: ta service hvor som helst av et autorisert verksted.

For å beholde verdi ved evt. videresalg: velg et merkeverksted.

Endret av gravypressure
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan dette er med din bil TS, men min bil har ikke et fysisk servicehefte, det er kun på data og om det er flere som har tilgang til det enn merkeverkstedet vet jeg ikke.

Jeg for min del foretar servicene på merkeverkstedet nå (og har også alltid gjort det).

Undersøk litt priser først, for det er ikke slik at merkeverkstedet bestandig er mest kostbart.

De kjenner gjerne bilen bedre, har tilgang på mer/bedre info om forskjellige ting/evt problemer, har viktige oppdateringer og bruker ofte kortere tid på reparasjoner.

Her finnes det nesten ingen fasit på hva som lønner seg, for det kan skille stort på prisene i hvert enkelt tilfelle. Både når det gjelder service og ikke minst reparasjoner, og i tillegg hva som er inkludert i en service........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan dette er med din bil TS, men min bil har ikke et fysisk servicehefte, det er kun på data og om det er flere som har tilgang til det enn merkeverkstedet vet jeg ikke.

Alle biler leveres vel med en fysisk instruksjonsbok?

Jeg har heller ikke eget servicehefte, men de bakerste sidene i instruksjonsboken er satt av til å  føre servicehistorikk.

Det samme gjelder min MC, jeg trodde dette var vanlig...

Lenke til kommentar

Alle biler leveres vel med en fysisk instruksjonsbok?

Jeg har heller ikke eget servicehefte, men de bakerste sidene i instruksjonsboken er satt av til å  føre servicehistorikk.

Det samme gjelder min MC, jeg trodde dette var vanlig...

Et eget servicehefte har jeg hatt på alle mine tidligere biler, eller i forbindelse med instruksjonsboken som du skriver. Men slik er det ikke på bilen jeg har i dag. Bilen sier i fra om alt selv, serviceintervaller, etc, og alt blir kun digitalt registrert når det er utført.

Personlig så synes jeg ikke så mye om dette, for da er det vanskelig å følge med på når de forskjellige tingene skal gjøres. Det er enklere når en har et servicehefte å se i, men slik er det altså ikke lenger (dessverre).

Lenke til kommentar

Det er en EU-dom på at bilprodusenter ikke har lov til å hindre andre verksteder å gjøre garantiservice og vedlikehold på biler - etter at de forsøkte seg med å nekte å selge diagnosesutstyr o.l. på slutten av 90-tallet. Så 'alle' skal ha tilgang til å føre serviceheftet, noe som sikkert gjøres gjennom OBD-kontakten og diagnosesoftwaren til bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ikke noen bok, men en får kvittering på alt som er gjort, så blir det opp til en selv å ta vare på den

Å ta vare på kvitteringen(e) er greit, for de legger jg bare inn i «bilmappa» i hanskerommet, slik at en kan se og ha en oversikt hva som er utført på service og eit. reparasjoner.

Det jeg derimot ikke synes noe om, er at en ikke vet hva en har i vente og hvilke kostnader som kommer, det er enklere med et skikkelig servicehefte hvor en har det sort på hvitt hva som skal gjøres til forskjellige tider og kilometere.......

Det er noe jeg synes er greit med tanke på fremtidige servicekostnader, stor forskjell på et oljeskift og full service/inspeksjon, inkludert skifte av bremsevæske, tennplugger, evt. bytte av olje på girkasse/haldex etc for de som har det.

Noe skjer jo på tid, og andre ting etter kjørte kilometere, så synes det hadde vært greit å ha noe å slå opp i........

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ikke noen bok, men en får kvittering på alt som er gjort, så blir det opp til en selv å ta vare på den

Å ta vare på kvitteringen(e) er greit, for de legger jg bare inn i «bilmappa» i hanskerommet, slik at en kan se og ha en oversikt hva som er utført på service og eit. reparasjoner.

Det jeg derimot ikke synes noe om, er at en ikke vet hva en har i vente og hvilke kostnader som kommer, det er enklere med et skikkelig servicehefte hvor en har det sort på hvitt hva som skal gjøres til forskjellige tider og kilometere.......

Det er noe jeg synes er greit med tanke på fremtidige servicekostnader, stor forskjell på et oljeskift og full service/inspeksjon, inkludert skifte av bremsevæske, tennplugger, evt. bytte av olje på girkasse/haldex etc for de som har det.

Noe skjer jo på tid, og andre ting etter kjørte kilometere, så synes det hadde vært greit å ha noe å slå opp i........

Det er en EU-dom på at bilprodusenter ikke har lov til å hindre andre verksteder å gjøre garantiservice og vedlikehold på biler - etter at de forsøkte seg med å nekte å selge diagnosesutstyr o.l. på slutten av 90-tallet. Så 'alle' skal ha tilgang til å føre serviceheftet, noe som sikkert gjøres gjennom OBD-kontakten og diagnosesoftwaren til bilen.

Som skrevet, det var noe jeg ikke hadde kunnskaper om, men fint at du utfylte med en fasit her. 

Da er det jo i hvert fall fritt frem for hvor en vil utføre service og reparasjoner, selv om jeg personlig holder meg til merkeverkstedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Informasjonen om serviceintervaller står i manualen på min bil og en får vite omtrent hvor mye neste service vil koste, om en spørr

Jeg har null «oppslagsverk» ang. service - serviceintervaller, så der er det absolutt ingenting av info.

Joda, jeg har fått en oversikt av merkeverkstedet, med tanke på både intervaller og hva som skal gjøres ved neste service.

Poenget mitt var at det ikke er tilgjengelig informasjon når en får bilen, og må aktivt spørre etter dette selv, det burde være en selvfølge at slike ting ligger i bilmappa etter min mening, men mulig jeg bare er gammeldags på det punktet der...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...