Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prøvetiden i jobben er snart over, og vil slutte.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De første 6 måneder er prøvetid med mulighet for forlengelse ved fravær i prøvetidsperioden jf. arbeidsmiljøloven § 15-6 (4). I prøvetiden er den gjensidige oppsigelsestiden 14. dager."

Ståe også at "Arbeidstidens lengde, arbeidssted, sluttdato, og vikaropplysninger fremgår av vedlegg. Kontrakten gjelder bare i de periodene som fremgår av vedlegget og som både arbeidsgiver og arbeidstaker har signert for"

I dette vedkegget har jeg ingen fast arbeidstid pr uke, og under "sluttdato uten oppsigelse" er det skrevet 31/12-17.

Vil dette si at jeg egentlig ikke har kontrakt?

Anonymous poster hash: 24335...a0b

Lenke til kommentar

Jeg skal slutte i jobben. Prøvetiden er over om noen få dager. Er det slik at jeg skal skrive ny arbeidskontrakt når prøvetiden er over? Isåfall, kan jeg bare la være å skrive under, og dermed slutte nesten på dagen, eller gjelder fortsatt oppsigelsestiden?

Oppsigelsestiden er 14 dager i prøveperioden, men så snart den utløper har du 1-3 måneder, avhengig av hva som er avtalt.  Så nei, du kan ikke slutte på dagen og vil du slutte fortest mulig må du altså si opp før prøvetiden utløper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal slutte i jobben. Prøvetiden er over om noen få dager. Er det slik at jeg skal skrive ny arbeidskontrakt når prøvetiden er over? Isåfall, kan jeg bare la være å skrive under, og dermed slutte nesten på dagen, eller gjelder fortsatt oppsigelsestiden?

Nei, du kan ikkje slutte på dagen.

Dersom ikkje anna er spesifikt avtalt så betyr det at den dagen prøvetida er over så går arbeidsforholdet automatisk over til eit vanleg arbeidsforhold med vanleg oppsigelsestid.

Det er ikkje vanleg å inngå ny avtale som markering av overgangen mellom å være ansatt på prøvetid og å være fast ansatt.

"De første 6 måneder er prøvetid med mulighet for forlengelse ved fravær i prøvetidsperioden jf. arbeidsmiljøloven § 15-6 (4). I prøvetiden er den gjensidige oppsigelsestiden 14. dager."

Ståe også at "Arbeidstidens lengde, arbeidssted, sluttdato, og vikaropplysninger fremgår av vedlegg. Kontrakten gjelder bare i de periodene som fremgår av vedlegget og som både arbeidsgiver og arbeidstaker har signert for"

I dette vedkegget har jeg ingen fast arbeidstid pr uke, og under "sluttdato uten oppsigelse" er det skrevet 31/12-17.

Vil dette si at jeg egentlig ikke har kontrakt?

Dette betyr at du har 6 månedars prøvetid, men med forbehold om at dersom du hadde blitt sjuk i løpet av prøveperioden så har arbeidsgiver rett til å utvide prøvetida med like mange dagar som du var borte frå arbeidet (og derfor ikkje gav arbeidsgiver grunnlag for å vurdere din arbeidsinnsats).

I utgangspunktet så har dere avtalt at arbeidsforholdet automatisk skulle opphøre den 31.12.2017. Dersom arbeidsgiver ikkje har følgt opp denne delen (mest åpenbart ved å betale ut lønn til deg for januar måned) så blir arbeidsforholdet overført til vanleg arbeidsforhold etter arbeidsmiljølova sine bestemmelsar. Dette betyr at når ikkje anna oppsigelsestid er avtalt så har begge partar 1 måneds gjensidig oppsigelsestid tellande frå den fyrste i påløpande måned.

PS!

Sidan du vil slutte, og tydeligvis vil slutte så raskt som mulig så må du sjekke nøye opp nøyaktig når prøvetida går ut. Dersom dine 6 måneders prøvetid følger vanleg måned til måned telling så kan det bety at prøvetida går ut i dag og ikkje om eit par dagar.

Dersom prøvetida går ut i dag, og då frå i morgå den 1 mars har vanleg standard oppsigelsestid så betyr det at din oppsigelse i morgå ikkje vil telle før den 1 april, noke som betyr at du ikkje er fritatt for arbeidsplikta før den 1 mai.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel litt rar kontrakt.

Det er jo forskjell på prosjektansettelse og prøvetid.

Med prøvetid har du ikke en fastsatt oppsigelsesdato, men en tidsperiode hvor du har kortere oppsigelsestid. Prøvetiden kan utvides eller arbeidsforholdet avsluttes dersom du ikke har mestret de oppgavene du var forventet å mestre.

Det du sitter med ser jo ut til å være en prøvetid med forhåndsbestemt ikke bestått.

I praksis er man å anse som fast ansatt dersom man arbeider videre i en bedrift etter utgått prøvetid selv om man ikke har fått kontrakt, sålenge man heller ikke har fått beskjed om det motsatte.

Men prosjektansettelser er veldig vanlig.

Da har du en forutbestemt sluttdato.

Rettelse - du har vel bare en prosjektansettelse med prøvetid.

Jeg tror du muligens kan gå på dagen da det er arbeidsgivers ansvar å lage en arbeidskontrakt med deg. Arb.giver har da her antagelig glemt å oppdatere ditt ansettelsesforhold med en ny prosjektansettelse. Jeg er ikke helt sikker på om det automatisk gjør deg fast ansatt men siden du strengt tatt allerede er sagt opp så har du ingen plikt ovenfor arb.giver lenger.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...