Nervevrak Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Har tilbud om en Amilo D8830 på bruttolønnsmodellen. Men den har kun et ATI Mobility Radeon 9000m kort med 64MB DDR Og skulle gjerne hatt ATI Mobility Radeon 9200 128 MB, eller større på den Er det mulig å oppgradere dette seinere. Eller er kortet integrert, eller noe som gjør det umulig å bytte ut? Maskinen skal stort sett brukes til Webdesign, filmredigering, og se på filmer. Den kommer nok aldri til å brukes til krevende spill. Vil et 9000 kort være nok i lengden, eller vil det hemme? Endret 12. desember 2003 av Nervevrak Lenke til kommentar
hce Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Nei, du kan ikke bytte skjermkort på bærbare, det er kun noen ytterst få modeller som har denne muligheten. Radeon mobile 9000 kortet med 64MB RAM vil for deg være mer enn godt nok. Til ditt bruk vil alle integrerte skjermkort være tilstrekkelig... Det skjermkortet du har duger til rundt 7k poeng i 3DMark2001SE hvis det sier deg noe, dvs. at det spiller de "fleste" 3D spill uten problemer. 64MB RAM er også mer enn godt nok, i 2D applikasjoner med 32 bit farge i 1400x1050 oppløsning bruker maskinen utrolige 7MB (7350000 bytes) med RAM (1400 * 1050 * 5). Kjøp heller mer RAM eller disk Red: Radeon mobile 9200 kortet har ingen bedre ytelse enn Radeon mobile 9000... Endret 12. desember 2003 av hce Lenke til kommentar
xico Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Eneste maskinene jeg vet du kan gjøre dette på er Alienware sine maskiner... Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Ok, takker. Regnet med at det ikke gikk, men håpet. For en vet aldri hva som kommer om 1 år eller 2. Rendringer og all redigering av film skjer vel i hovedprosessoren? Men kan det hende at disse oppgavene blir overført til skjermkortet for å frigi prosessoren i fremtiden? Eller krever det en helt annen arkitektur, så jeg ikke har noe å frykte? Hehe, ganske grønn på dette området Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Nei, du kan ikke bytte skjermkort på bærbare, det er kun noen ytterst få modeller som har denne muligheten. Tror faktisk det er mulig i de fleste maskiner som IKKE har delt skjermkort. Må bare lösne noen sluer först. DinSide.no har en guide. Endret 12. desember 2003 av MCDr Lenke til kommentar
xoop Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) På Amilio 8330 er grafikkmodulen utskiftbar, problemet er bare å finne en plass de selger nye skjermkort til den. Jobber du i forsvaret forresten? Endret 12. desember 2003 av xoop Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 På Amilio 8330 er grafikkmodulen utskiftbar Hvor har du det i fra? Har du link til en side eller noe? Har selv 8830 og skulle hatt et Ati 9600 Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Jobber du i forsvaret forresten? Stor sjanse for det ja. Kommer sikker til å angre når jeg fortsatt betaler på PC'n om 2 1/2 år. Men om jeg ikke bestiller nå får jeg sikkert ikke rotet nok grunker sammen til å kjøpe bærbar før om 4 år så..... Må vel til å skru opp PC'n når den kommer for å se om det går å skifte kortet. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Selv om det kanskje er mulig å bytte kortet, vil det sannsynligvis bli både dyrt og vanskelig å gjøre dette, spesielt om du planlegger å gjøre dette om et par år f.eks... Grafikkmodulene som sitter i bærbare PCer følger ikke en helt egen standard slik kort i stasjonære maskiner gjør, grafikkmudulene er ofte tilpasset den maskinen de sitter i. Jeg er ganske sikker på at det om et par år, kanskje bare ett, ikke overhode vil være mulig å skaffe til veie et oppgraderingskort til din maskin. (Hvis det i hele tatt er mulig på nåværende tidspunkt..). Har en kompis som skiftet kort i sin bærbare Dell fra Geforce 4 til Radeon 9000 etter ca 6 mnd, men det er her ikke snakk om noen banebrytende ytelsesforskjell... Dell er dessuten en av veldig få leverandører som gir kjøperen mulighet til å velge hardware på denne måten (ihvertfall skjermkort). Tror Radeon 9000 med 64mb vil være mer enn bra nok til ditt bruk... Dersom du i fremtiden sårt skulle trenge en oppgradering, vil det nok ikke hjelpe stort kun å skifte skjermkort.. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Eneste maskinene jeg vet du kan gjøre dette på er Alienware sine maskiner... Da vet du om få. Alle bærbare pcer som ikke har integrert skjermkort har mulighet til å skifte. FS maskinen topicstarter har, har selvfølgelig også mulighet til å skifte skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå