Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betale med bolig- og studielån eller sette pengene i indeksfond?

VRK18

Anbefalte innlegg

Hva tror dere er lurest i dag? Sette sparepengene inn i fond eller betale ned ekstra på bolig- og studielån? Jeg har ca 2,00% på boliglånet og ca 2,20% på studielånet. 

Et tredje alternativ er å sette pengene i banken, men renten er bare 1,90%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rør studielånet, det er det mest gunstige lånet du kan ha, selv om renta er litt høyere enn boliglånet.

Fyll opp en buffer på 2-3 månedslønner på sparekonto, og sett resten i fond.

Hvis belåningsgraden på boligen din er veldig høy er det nok lurt å betale ned litt ekstra her også inntil du er på 60% eller bedre.

Lenke til kommentar

Ikke rør studielånet, det er det mest gunstige lånet du kan ha, selv om renta er litt høyere enn boliglånet.

Fyll opp en buffer på 2-3 månedslønner på sparekonto, og sett resten i fond.

Hvis belåningsgraden på boligen din er veldig høy er det nok lurt å betale ned litt ekstra her også inntil du er på 60% eller bedre.

Bare litt bekymret for at verdien kan gå mye ned hvis det kommer en stor nedgang i aksjemarkedet slik vi så i 2008. 

Hvorfor mener du det er gunstig å ha studielån? Er det fordi at det slettes hvis man dør?

Lenke til kommentar

Studielån er gunstig fordi det faller i fra dersom du dør eller blir (varig) ufør.

I tillegg er du sikra å få rentefritak dersom du blir sjuk eller arbeidsledig i meir enn 3 månedar.

Dette gjer at det er liten risiko ved å sitte på lånet. Andre lån vil fort kunne ruinere deg til ein slik grad at du aldri klarer å kome deg frampå med betalingane igjen dersom du f.eks. blir gåande utan inntekt i ei lengre periode.

Ellers så kokar det ned til kva risiko du er villig til å ta.

Det å betale ned på boliglånet vil være gunstig, men pass på å holde igjen ein passelig del med fri kapital til eventuelle uforutsette utgifter som kan dukke opp.

Det å ha pengane i banken er tilnærma risikofritt, men som du påpeiker så får du ikkje særleg med avkastning. Til gjengjeld så er pengane tilgjengelige for uttak dersom du plutselig får behov for dei.

Fond gir muligheit for både tap og gevinst, ved smart investering kan du langt på veg minimere risikoen, men då ofte på bekostning av avkastninga. Ein anna ulempe med fondsparing er at du har låst opp pengane dine slik at du ikkje nødvendigvis får dei tilbake på kort varsel. Du kan også risikere å kome opp i ein situasjon der du må selge deg ut på eit ugunstig tidspunkt dersom du kjem i pengenød og treng pengane og ikkje har satt til sides ein tilstrekkelig stor pengesum som fri kapital.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville gått for en mellomting av det folk skriver over her. Jeg ville satt av 2-3 månedslønner på sparekonto, litt utifra hva risiko du har i forhold til jobb, uforutsette utgifter, familie også videre. De beste har 2% rente, og det tar ikke lang tid å opprette.

Deretter ville jeg tenkt over hva du selv er komfortabel med. Du skriver selv at du er litt bekymret for konsekvensene ved et verdifall på børsene. En tommelfingerregel er at du bør ha et langsiktig perspektiv ved fondssparing. Hvis du kan bli tvunget til å selge på kort sikt vil jeg ikke anbefale deg å spare i fond. Tenk 5 år eller mer. Dersom du setter opp et fast trekk til indeksfond så minimerer du risikoen for å være uheldig med timingen. For meg har nøkkelen vært å begynne i det små og på den måten føle meg frem til hva jeg selv er komfortabel med i forhold til risiko.

Du har sannsynligvis flytende rente på boliglånet ditt, så et scenario hvor boliglånsrentene øker bør du også se for deg. Et scenario hvor rentene kryper oppover, mens børsene faller er ikke så hyggelig. Var jeg deg ville plassert mesteparten av sparemidlene i boliglånet og 10-20% i fondssparing, men jeg er risikoavers. Dersom du har høyere risikotoleranse, så kan du med fordel plassere mer i fond og øke forventet avkastning. 

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar

Hva tror dere er lurest i dag? Sette sparepengene inn i fond eller betale ned ekstra på bolig- og studielån? Jeg har ca 2,00% på boliglånet og ca 2,20% på studielånet.

Et tredje alternativ er å sette pengene i banken, men renten er bare 1,90%.

En ting er hva slags rente du har, men du har ikke sagt noe om hvor mye lån du har relativt til nåværende og fremtidig boligverdi, boligtype og lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...